Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svensk eller italiensk tupp?

Hejsan! Jag har en tupp som jag köpte i tron att det var Murano, men flera personer har hävdat att det nog snarare är FM Konstglas i Ronneby. Är det möjligen någon här på forumet som sitter på svaret, eller har ett likadant exemplar med etiketten kvar?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars E; 2018-08-09, 06:50.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars E Visa inlägg
      Hejsan! Jag har en tupp som jag köpte i tron att det var Murano, men flera personer har hävdat att det nog snarare är FM Konstglas i Ronneby. Är det möjligen någon här på forumet som sitter på svaret, eller har ett likadant exemplar med etiketten kvar?
      Jag vet inte vem som tillverkat denna tupp, jag ser inget Ronneby i den.

Rent allmänt när man frågar om id så är det ett måste att ha med en bild på bottenslipningen.

Comment

• .

Skogens, allt som är G hör inte per automatik till Gården.
        Den enda notering jag har för Specialsortiment Gården (i inlägg 1091) är G-017 Päron och G-018 Äpple.

Vad jag kan se så fanns G-7 i produktion fram till 1975. Jag har tidigare även sett G-10 Madonna som inte heller hör till Gården.

============================

Zeruel och Skogens

När det gäller signering Royal Sweden Crystal har vi alla samma startpunkt, dvs. ingen dokumentation, utan det som vi själva Googlar fram, samt våra egna föremål.

Jag låter teorierna flöda fritt!

Jag hittar en del bilder på nätet som visar olika numreringar. T.ex. 138 (svan), 498 (and), samt ett föremål utan nummer (brevpress/lejon).
        Ett föremål (and) ser ut att ha nummer B36, eller 836, skrivet längst ner under namnet Marcolin.
        Jag kan tillägga att med de signeringar som finns i FM-tråden, samt de jag hittat på nätet, så har jag totalt 11 signeringar.
        Så det är inte begränsat till tresiffriga nummer som början på 3. Samtliga föremål är med grå effekt.

I ’ LINE COLLECTION
        Är det för enkelhets skull skrivet I men tänkt som en 1?
        Står det för första sortering, 1 ’ ???
        Eller I för International Line ???

Jag har tagit bättre bild på signeringen på min sköldpadda.

Click image for larger version

Name:	342 (6).jpg
Views:	1
Size:	93,1 KB
ID:	569056

Name:	342 (7).jpg
Size:	54,1 KB
ID:	569057

Det står CH, sedan ett nummer, och på vissa föremål även No. Observera att alla föremål har inte No i signeringen. Ni kan jämföra min sköldpadda med Zeruels brevpress/lejon i inlägg 4434

Vad betyder CH? Jag har funderat på om det skulle kunna stå för Schweiz, dvs. Confoederatio Helvetica. Är det en specialbeställning till Schweiz???

Allt detta är teorier att arbeta med. Vi får se om det med tiden dyker upp mer info eller fakta.

Skogens, vilka äventyr du är ute på! Men vad skönt att det trots alla vedermödor gav resultat. Grattis!

En blå liten brevpress
        Du ser ut att ha hittat rätt här. Den blå ser ut som FM, närmare bestämt M-453, andra halvan 1960-tal.

Snigel. Ja, där säger jag Gränna. Jag tittar på färgerna men även på bottenslipningen. Vad jag vet så är det enbart silver i dessa, inget guld.
        Vi hade en i tråden för länge sedan, vet inte om den hade etikett.
        Inlägg 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post69471

Bottenslipningar är värd en egen djupdykning men det får bli vid senare tillfälle……
        Last edited by alegni; 2018-08-09, 06:10.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Jag vet inte vem som tillverkat denna tupp, jag ser inget Ronneby i den.

Rent allmänt när man frågar om id så är det ett måste att ha med en bild på bottenslipningen.
          Tack Alegni! Jag lägger till en bild på botten.

Comment

.

Skogens, allt som är G hör inte per automatik till Gården.
            Den enda notering jag har för Specialsortiment Gården (i inlägg 1091) är G-017 Päron och G-018 Äpple.

Vad jag kan se så fanns G-7 i produktion fram till 1975. Jag har tidigare även sett G-10 Madonna som inte heller hör till Gården.

Zeruel och Skogens

När det gäller signering Royal Sweden Crystal har vi alla samma startpunkt, dvs. ingen dokumentation, utan det som vi själva Googlar fram, samt våra egna föremål.

Jag låter teorierna flöda fritt!

Jag hittar en del bilder på nätet som visar olika numreringar. T.ex. 138 (svan), 498 (and), samt ett föremål utan nummer (brevpress/lejon).
            Ett föremål (and) ser ut att ha nummer B36, eller 836, skrivet längst ner under namnet Marcolin.
            Jag kan tillägga att med de signeringar som finns i FM-tråden, samt de jag hittat på nätet, så har jag totalt 11 signeringar.
            Så det är inte begränsat till tresiffriga nummer som början på 3. Samtliga föremål är med grå effekt.

I ’ LINE COLLECTION
            Är det för enkelhets skull skrivet I men tänkt som en 1?
            Står det för första sortering, 1 ’ ???
            Eller I för International Line ???

Jag har tagit bättre bild på signeringen på min sköldpadda.

[ATTACH]171919[/ATTACH]

[ATTACH]171920[/ATTACH]

Det står CH, sedan ett nummer, och på vissa föremål även No. Observera att alla föremål har inte No i signeringen. Ni kan jämföra min sköldpadda med Zeruels brevpress/lejon i inlägg 4434

Vad betyder CH? Jag har funderat på om det skulle kunna stå för Schweiz, dvs. Confoederatio Helvetica. Är det en specialbeställning till Schweiz???

Allt detta är teorier att arbeta med. Vi får se om det med tiden dyker upp mer info eller fakta.

Skogens, vilka äventyr du är ute på! Men vad skönt att det trots alla vedermödor gav resultat. Grattis!

En blå liten brevpress
            Du ser ut att ha hittat rätt här. Den blå ser ut som FM, närmare bestämt M-453, andra halvan 1960-tal.

Snigel. Ja, där säger jag Gränna. Jag tittar på färgerna men även på bottenslipningen. Vad jag vet så är det enbart silver i dessa, inget guld.
            Vi hade en i tråden för länge sedan, vet inte om den hade etikett.
            Inlägg 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post69471

Bottenslipningar är värd en egen djupdykning men det får bli vid senare tillfälle……
            Hej Alegni och alla andra!

Tack för info, tankarna och allt övrigt!

Även stort tack för hjälpen med figurerna och hur det ligger till med "G". Kan det alltså finnas en annan "designer" som använder G också? Jag försöker samla referensmaterial utifrån vad jag snappar upp, men vissa antaganden man gör kommer ofta i vägen. Det är lurigt med antaganden givetvis, men har inte mkt mer att gå på ännu..

Misstänkte också Gränna, men hoppet är väl det sista som överger..? Den är dock jättehäftigt och var väl värd besväret ändå.

Många bra observationer och förslag! Jag skall börja tänka lite bättre/klarare över det här och djupdyka mer nu.
            Problemet är att stanna hemma och inte leta föremål, etc, vilket inte är lätt!

Jag började med att söka på No och fick upp dessa förslag: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/NO
            Några alternativ är lite intressanta, som kemiska beteckningen för kväveoxid, även om jag tycker att "No" borde stå för "nummer"..? Skriver man inte ut det med just stor och liten bokstav när man stansar eller "signerar", etc, nummer och siffror på div underlag? (Som tex, på plåt i industriell miljö, etc..)

Tillägg till Alegnis funderingar på "1"!
            Ang "I'Line Collection" eller kanske är det menat som "first line collection"..?
            Det är ju fina exempel och alla i en sorts färg, teknik, etc. De fick ju div patent, dessa kanske är det mest lyckade "egna patentet" och det de ville "sticka ut" med? Kanske var dessa svårast och/eller dyrast att tillverka, rent tekniskt kontra storlek, osv?
            Eller bara den mest populära tekniken bland kunderna?

Mvh Skogens
            Last edited by Skogens; 2018-08-09, 10:37.

Comment

• Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Även stort tack för hjälpen med figurerna och hur det ligger till med "G". Kan det alltså finnas en annan "designer" som använder G också? Jag försöker samla referensmaterial utifrån vad jag snappar upp, men vissa antaganden man gör kommer ofta i vägen. Det är lurigt med antaganden givetvis, men har inte mkt mer att gå på ännu..

Det finns ingen som har något att gå på när det gäller G.
              Det står G. Vi har tyvärr inget facit som berättar vem som står bakom G, eller vad G står för rent allmänt. Vi får fortsätta bolla teorier. Det här kan vara bruksdesign? Det kan vara .....?

Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Jag började med att söka på No och fick upp dessa förslag: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/NO
              Några alternativ är lite intressanta, som kemiska beteckningen för kväveoxid, även om jag tycker att "No" borde stå för "nummer"..? Skriver man inte ut det med just stor och liten bokstav när man stansar eller "signerar", etc, nummer och siffror på div underlag? (Som tex, på plåt i industriell miljö, etc..)

No är nummer, det betyder knappast något annat. Vi får nog hålla teorierna inom rimlighetens gräns.

-----------------------------------------

Jag avslutar med en bild. En härlig närbild.
              Bifogade filer

Comment

• Etiketter..

Har nu hittat ytterligare en okänd etikett bland mina föremål!
                Men eftersom jag går igenom tråden för 4e gången och av någon märklig slump var på just denna sida, så såg jag inlägg: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post194696
                ..och det verkar vara denna jag har här på en av mina neodymfåglar? Försöker få samtliga etiketter och då är det ju extra roligt om man hittar en sällsynt, men läste nu vidare och de ni sett var i själva verket i guld? Min ser ut att vara just silver, men är nog kanske också lika blekt då..?

Jag undrar också fortfarande över min etikett med vad som ser ut som guld bakgrund och silverkant, har någon ett sådant exemplar, eller sett den sedan tidigare? Eller ljuger kanske etiketten för mig bara??

Skickar med en bild på silverfärgad Handiwork, som jämförelse, tyvärr blir färgerna lite för "varma" på korten, kanske har med ljuskällan att göra, men det ger mer "färg" till silvret än ögat gör här hemma.

Mvh Skogens
                Bifogade filer
                Last edited by Skogens; 2018-08-10, 11:44.

Comment

Etiketter..

Men eftersom jag går igenom tråden för 4e gången och av någon märklig slump var på just denna sida, så såg jag inlägg: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post194696
                  ..och det verkar vara denna jag har här på en av mina neodymfåglar? Försöker få samtliga etiketter och då är det ju extra roligt om man hittar en sällsynt, men läste nu vidare och de ni sett var i själva verket i guld? Min ser ut att vara just silver, men är nog kanske också lika blekt då..?

Jag undrar också fortfarande över min etikett med vad som ser ut som guld bakgrund och silverkant, har någon ett sådant exemplar, eller sett den sedan tidigare? Eller ljuger kanske etiketten för mig bara??

Skickar med en bild på silverfärgad Handiwork, som jämförelse, tyvärr blir färgerna lite för "varma" på korten, kanske har med ljuskällan att göra, men det ger mer "färg" till silvret än ögat gör här hemma.

Mvh Skogens
                  Etiketten ser onekligen väldigt sliten ut, så min gissning att det är en sådan guldetikett med blekt färg. Och så blev den nog inte perfekt tryckt, kanske därför det är lite silver/guld-färg utanför det svarta?

Comment

Absolut en härlig närbild! Jag har dock ingen aning om vad det är för något...?

Jag kontrar med en närbild jag också.

Name:	fm-20180810.jpg
Size:	137,9 KB
ID:	569066

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Etiketten ser onekligen väldigt sliten ut, så min gissning att det är en sådan guldetikett med blekt färg. Och så blev den nog inte perfekt tryckt, kanske därför det är lite silver/guld-färg utanför det svarta?

Ja allt är ju möjligt tyvärr och jag lämnar nog denna funderingen tills vidare. Det är oerhört svårt att visa via bilderna och slitaget gör ju sitt på många vis.
                      Så i väntan på tydligare bevis eller fler observationer, lägger jag det åt sidan så länge..

..och visar ist här en ny praktpjäs i samlingen, med en mkt intressant signering!
                      Väger drygt 1.1 kg och den är ca 16.5 cm hög.
                      Signerad "J.Marcolin 38-16-18" och skall vara från tiden på Dartington crystal enligt säljaren.

Mycket fina närbilder Alegni och Zeruel! Något känns igen på den första bilden, men kan inte sätta fingret på det ännu.. Den andra kan tillhöra en and eller fågel kanske? Påminner mkt om min "and" här hemma iaf!

Mvh Skogens
                      Bifogade filer
                      Last edited by Skogens; 2018-08-10, 20:46.

Comment

Etiketter..
                        Vad jag kan se så har du i din samling vanligt förekommande FM-etiketter - mer eller mindre slitna - kan inte se att det gömmer sig något ovanligt där.

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                        Det var en mycket vacker närbild. You know what I like!!!

..och visar ist här en ny praktpjäs i samlingen, med en mkt intressant signering!
                        Väger drygt 1.1 kg och den är ca 16.5 cm hög.
                        Signerad "J.Marcolin 38-16-18" och skall vara från tiden på Dartington crystal enligt säljaren.
                        Det var länge sedan vi såg en guldsäck i tråden! Grattis! Om jag ser rätt så står det inget efter 38-16-18, samt att den är kulslipad?

Jag köpte för länge sedan en Dartingtonguldsäck men den kom fram trasig. Trist, men vad gör man åt säljare som inte kan packa ordentligt?
                        inlägg 826

Skogens, nu när jag ser din guldsäck upptäcker jag skillnader. Intressant!

Jag hade denna Dartingtonguldsäck, och jag jämför även med denna Dartingtonfisk.

etikett guldsäck
                        signerad: J M 38-16-18

Name:	829 extra (1).jpg
Size:	35,2 KB
ID:	569077

etikett fisk
                        signerad: J. Marcolin 12-9-87-99
                        inlägg 4307

Name:	99 a.jpg
Views:	2
Size:	22,4 KB
ID:	569076

Comment

Vad jag kan se så har du i din samling vanligt förekommande FM-etiketter - mer eller mindre slitna - kan inte se att det gömmer sig något ovanligt där.

Det var en mycket vacker närbild. You know what I like!!!

Det var länge sedan vi såg en guldsäck i tråden! Grattis! Om jag ser rätt så står det inget efter 38-16-18, samt att den är kulslipad?

Jag köpte för länge sedan en Dartingtonguldsäck men den kom fram trasig. Trist, men vad gör man åt säljare som inte kan packa ordentligt?
                          inlägg 826

Skogens, nu när jag ser din guldsäck upptäcker jag skillnader. Intressant!

Jag hade denna Dartingtonguldsäck, och jag jämför även med denna Dartingtonfisk.

etikett guldsäck
                          signerad: J M 38-16-18

[ATTACH]171957[/ATTACH]

etikett fisk
                          signerad: J. Marcolin 12-9-87-99
                          inlägg 4307

[ATTACH=CONFIG]171956[/ATTACH]
                          Tack!

Ja det var intressant! Jag hade gärna haft etiketten kvar på min säck, men tack för bilder på dina!
                          Måste också gratulera dig till en helt makalöst vacker fisk, helt sanslöst fint föremål!
                          Mkt tråkigt med din guldsäck, det är en ständigt närvarande oro varje gång man hittar något intressant på nätet och lika fruktansvärt varje gång det sker.

Passar på att undra om någon kan hjälpa mig med modellbetäckning på dessa vackra små fåglar?
                          De 2 till höger, opalin och blå, har två "stjärt-piggar (i brist på bättre ord), medans resterande har en.
                          Är det olika beteckningar, eller är samtliga under samma? All info av intresse! Ingen är signerad.

Jag har fler "småfåglar", svalor, etc, men jag tror inte de tillhör samma grupp och jag hade tacksamt hört mer om det!

Mvh Skogens
                          Bifogade filer

Comment

Passar på att undra om någon kan hjälpa mig med modellbetäckning på dessa vackra små fåglar?
                            De 2 till höger, opalin och blå, har två "stjärt-piggar (i brist på bättre ord), medans resterande har en.
                            Är det olika beteckningar, eller är samtliga under samma? All info av intresse! Ingen är signerad.

Jag har fler "småfåglar", svalor, etc, men jag tror inte de tillhör samma grupp och jag hade tacksamt hört mer om det!

Varje modell brukar ha sitt eget artikelnummer. Hittade bild på dessa två modeller i silverkatalogen.
                            Bifogade filer

Comment

Varje modell brukar ha sitt eget artikelnummer. Hittade bild på dessa två modeller i silverkatalogen.
                              Stort tack!

Comment

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                                Mycket fina närbilder Alegni och Zeruel! Något känns igen på den första bilden, men kan inte sätta fingret på det ännu..

Ni har sett närbilden ..... nu kommer brevpressen i all sin prakt!

Zeruel, nu är jag självklart nyfiken på var din närbild hör hemma, dvs. vilket föremål?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X