Idag fick en liten fågel följa med hem
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Det vore mycket intressant! Och den här tråden kan verkligen behöva sådana sammanfattningar.Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
Etiketter
Vi har pratat mycket om etiketter och jag tycker det finns en god uppfattning om tidsperioder, dvs. att vi kan tidsbestämma rätt så bra men det är utspritt i tråden och blir då svåröverskådligt. Men vi kan bestämma tidsperiod med inte alltför stor felmarginal.
Ska ta och samla ihop lite bilder och ungefärliga årtal.
Comment
-
Det pratades lite om ett glasmuseum i Växjö, här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post200176Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggFinns det förresten något museum eller dylikt, i Ronneby eller annorstädes, som har objekt från Marcolin? Har tänkt ta en weekend i en hommage till glaset och tar tacksamt emot tips på sevärdheter m.m!
Vi har sett några stycken sådana fågelpar, här är ett par: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post269343Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggAvslutar med några nya objekt som hittat hem.
Tacksam för tankar kring dem! Den syremättade med 2 fåglar (duvor?), hittade jag på loppis i torsdags, är den vanligt förekommande?
Har även utökat med en neodym-pelikan och några otroligt vackra fiskar!
Tyvärr saknar många av mina objekt etikett och signatur, men priserna har man iaf inte kunnat klaga på iom det. Skulle något av mina objekt inte vara FM, eller ni känner er osäkra på något, så uppskattar jag synpunkter och tips av alla slag!
Och i inläggen efter finns ett annat par samt en katalogbild.
Går det att känna snittet, eller sitter det inuti glaset? Har svårt att tro att de avsiktligt gjort detta vid tillverkningen.Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggDe avslutande bilderna på 2 päron önskar jag också tankar kring! De annonserades som "felfritt skick" och jag blev först mkt besviken när jag såg ett flera cm lång "skada", likt snitt från vinkelslip eller dylikt! Nu vet jag inte längre vad jag skall tro, då det är mjuka kanter osv. Kan det vara en effekt de gjort med mening? Eller är det 2 sortering och ett misstag vid putsning etc? Det aktuella päronen är lite, lite större och det utmärker sig på flera punkter mot det andra päronet. Lite större "kvist", lite längre öron, osv.. Därav jag undrar om det kan vara en medveten effekt, för att få en unik prägel?
Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till "felfritt skick" och ni får gärna komma med åsikter.
Undrar även om dessa brukar vara signerade och hur jag bäst kan få bort de pålimmade skydden utan att förstöra något?
De pålimmade skydden är nog bara att dra bort, och sedan använda vatten och diskmedel + diskborste för att få bort limresterna.
Man kan aldrig lita till 100% på vad som står i annonser på nätet. Felfritt skick för någon kan vara dåligt skick för någon annan.
En del säljare är inte så noggranna/ saknar kunskap för att kunna avgöra om något är felfritt eller inte.
Comment
-
Vi har en tråd om Mats Jonasson här om det är något trevligt du vill visa : ) Själv är jag mycket förtjust i vissa av hans skapelser.Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggMånga tack för tankar, tips och råd!
Jag upptäckte hela glasintresset av en slump egentligen, köpte mycket blandat glas på auktioner och när jag började upptäcka signeringar och ålder, etc, på föremålen, så började jag läsa på om det jag hade hemma. Blev då först hänförd i G.Wärff, M.Backström och M.Jonassons diverse alster. Mats har jag känt till i många år, men jag har aldrig prioriterat den här sortens nöjen tidigare. Jag köpte en Ekeby-duk med design av M.J, 2003 eller 04 och ångrade mig länge, trots prislappen och milt intresse, att jag inte köpte fler artiklar då, det dröjde inte länge innan de var borta ur sortimentet. Men nu när jag börjat samla M.J, är ju duken en rolig detalj och nu fick jag faktiskt tag i ett par helt nya matchande kökshanddukar för en månad sedan. De är fina att ställa hans föremål på, så jag blev mkt nöjd. Men det är betydligt mycket svårare att få tag i något liknande till FM!
Här är en katalogbild på fiskarna:Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggVet du eller någon annan vad "modell-nr/namn" är på min bruna (den med "rök" vi diskuterade) och den gröna fisken (likadan) jag har? Vann nu även en grå i samma modell och jag gillar dem skarpt! Tar tacksamt emot all möjlig info om dem, hur många variationer det ev finns, år de tillverkats, osv.
Har även fått en val som är riktigt fin! Kort kommer..
Även dessa kommer jag nog jaga, då den är riktigt läcker i olika variationer!
Dessa fiskar är tidiga skapelser och förmodligen bland de första fiskar som gjordes i Ronneby, de fanns i produktion i ca 10 år.
Samma artikelnummer har sedan använts för liknande fiskar som gjorts senare, som denna: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post262664
Comment
-
Mycket fin, grattis!Ursprungligen postat av Cenedese Visa inläggIdag fick en liten fågel följa med hem
Många tack för länkarna och allt övrigt!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggVi har en tråd om Mats Jonasson här om det är något trevligt du vill visa : ) Själv är jag mycket förtjust i vissa av hans skapelser.
Här är en katalogbild på fiskarna:
[ATTACH]170191[/ATTACH]
Dessa fiskar är tidiga skapelser och förmodligen bland de första fiskar som gjordes i Ronneby, de fanns i produktion i ca 10 år.
Samma artikelnummer har sedan använts för liknande fiskar som gjorts senare, som denna: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post262664
Repan är ytlig och någon mm djup, men med mjuka fina kanter. Måste nästan ha gjorts med polermaskin, men av misstag eller medvetet? Eller medvetet efter ett annat misstag begåtts?
Jag vet inte vad jag ska tro..
Kommer absolut kika in på sidan om Mats! Men det är mycket att sortera och hantera just nu, så det kanske dröjer lite.
Jag kikade på alla länkar du postade och när jag tittade där, snubblade jag även över din gamla post: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post269214 En mycket vacker fågel du har där! ..och idag hämtade jag hem en "släkting" till den.
Fantastisk fågel och en pjäs som skiljer sig mot mina andra i både färg och form. 41 cm mellan vingarna är min, dock endast etikett tyvärr.
Har även ytterligare ett fjäderfä som jag tyvärr inte har en aning om vart den kommer ifrån, ni får mer än gärna komma med åsikter och idéer! Jag tycker mig inte känna igen färgen, eller modell, från FM, men jag har ju ytterst begränsad kunskap som nykomling och min andra fågel hade jag inte heller tagit för FM om inte etikett m.m fanns! Den är iaf blankpolerad i botten som alla FM är, men jag förstår att det inte ger några garantier eller svar, etc. Den är 22.5 cm hög. Mkt tacksam för tips!
Vann även en val som jag inte kunde se ordentligt i annonsen. Jag misstänkte från början att det inte var FM och den var 1 av 3 objekt i annonsen. Något kändes i magen, kunde inte släppa objektet. Jag ville fortfarande, men tänkte strunta i att bjuda när priset gick upp lite, men så mindes jag ett gammalt inlägg jag läst här i FM-tråden, från Alegni 2010-10-19, citat: "Jag har vid några tillfällen noterat att t.ex. Gränna säljs som FM. Betyder detta att vi gör ett dåligt köp? Nej, det gör det inte! För den som tror sig köpa FM men får hem Gränna har inte gjort ett dåligt köp, men den som tror sig renodlat samla på FM .... ja, där har det blivit en mix på hyllan", slut citat. Tack Alegni, kloka tankar och råd!
Jag la då det högre budet (150kr) och vann valen m.m, som sedan mycket riktigt inte visade sig vara FM Ronneby, utan Vicke.L och Kosta..
(Valen och Jonah)
Det var helt ok att det blev fel denna gången iaf och det är alltid spännande att chansa lite!
Mvh!Last edited by Skogens; 2018-05-28, 21:28.
Comment
-
Vad gäller den rosa fågeln så har vi sett ett antal fåglar på en sådan typ av fot tidigare, det verkar som att de är gjorda någon annanstans (Murano?) men sålda i Ronneby.
Se detta inlägget samt det under: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263855
Jag har också en fågel med en sådan fot.
Comment
-
Tack! Jo, jag snubblade över en likadan igår, någonstans i första halvan av sida 300 här i FM-tråden och den hade FM-etikett. Men de känns inte riktigt igen som FM, så Murano-spåret låter mycket logiskt.Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggVad gäller den rosa fågeln så har vi sett ett antal fåglar på en sådan typ av fot tidigare, det verkar som att de är gjorda någon annanstans (Murano?) men sålda i Ronneby.
Se detta inlägget samt det under: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post263855
Jag har också en fågel med en sådan fot.
[ATTACH]170276[/ATTACH]
[ATTACH]170275[/ATTACH]
Din fågel har fler drag där iaf med färgen bland annat, jätte fin verkligen!
Fick hem en fisk igår som tog luften ur mig lite..
Storleken och färgen hade jag inte räknat med riktigt, det blev verkligen två trevliga överraskningar!
Kort och info beskrev objektet dåligt, vilket nog var tursamt nu i efterhand. Min B-16 är 17 cm hög och ca 19 cm bred, väger 1137 g. Mått enligt tidigare postade bilder ur katalog är: 10, 15 och 20 cm. Antar att min då är en 20? Eller vilket mått avser siffran?
Kan det finnas (bör kanske stå: "känner ni till något exemplar av") limiterade ex av B-16 som överskrider måttet 20?
Har ingen erfarenhet av ebay, men antar att det kanske är dags att skaffa det.. Finns ju "vanliga" objekt där, som är ytterst ovanliga här och det hade varit väldigt trevligt med ett exemplar som har både etikett och signatur. Något man inte ser här hemma så ofta.
Mvh!
Comment
-
Maffig fisk! De är väldigt fina ihop i olika färger och storlekar.
Storleken som anges är oftast det största måttet.
Om du tittar på katalogbilden så finns den avlånga fisken B-15 i storlek 20, 25 och 30, vilket i detta fallet måste vara längden.
Jag tror därför att även fisken B-16 mäts på längden, så att din är 19 cm lång stämmer ju bra med den största storleken. Det skiljer ofta några centimeter hit eller dit eftersom föremålen är handgjorda.
På tal om eBay så är min erfarenhet att FM-föremålen som säljs utomlands oftare är signerade än de vi har hemma.
Kanske signerades fler av de föremål som exporterades? Eller så är det så att någon i t.ex. USA enbart vet om att det är FM de säljer för att det är signerat (i de fall där etiketten är borta förstås), och därför kanske det finns många osignerade föremål till salu utomlands som man helt enkelt inte hittar?
Här hemma vet fler vad FM är, även om det är osignerat.
Eller så är det för att exporthalten var högre under senare år då de flesta föremålen var signerade.
Dessa fiskar är dock gamla, och de äldre föremålen signerades ju aldrig, så de flesta B-15 och B-16 är nog osignerade.
En annan skillnad när man köper på eBay, från t.ex. USA, är den höga fraktkostnaden, plus moms och tullavgifter. Och leveranstiden, som enligt min erfarenhet brukar vara ca 3-6 veckor, åtminstone när PostNord är inblandat här hemma. Men hittar man något trevligt så är det ju oftast värt det ändå : )
Comment
-
Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggDe avslutande bilderna på 2 päron önskar jag också tankar kring! De annonserades som "felfritt skick" och jag blev först mkt besviken när jag såg ett flera cm lång "skada", likt snitt från vinkelslip eller dylikt! Nu vet jag inte längre vad jag skall tro, då det är mjuka kanter osv. Kan det vara en effekt de gjort med mening? Eller är det 2 sortering och ett misstag vid putsning etc? Det aktuella päronen är lite, lite större och det utmärker sig på flera punkter mot det andra päronet. Lite större "kvist", lite längre öron, osv.. Därav jag undrar om det kan vara en medveten effekt, för att få en unik prägel?
Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till "felfritt skick" och ni får gärna komma med åsikter.
Undrar även om dessa brukar vara signerade och hur jag bäst kan få bort de pålimmade skydden utan att förstöra något?
"få bort de pålimmade skydden"
Dra loss, och eftertorka med bensin eller aceton. Jag tar en bomullstuss (indränkt med bensin eller aceton) och rengör med, för att få bort limresterna. Jag gnuggar aldrig med något, inte en diskborste eller något annat.
päron "medveten effekt"
Nej, det finns ingen vits med denna "skada". Det tillför inget, tvärtom. Jag ser det som en tillverkningsdefekt.
Rent allmänt när man köper glasföremål - eller andra föremål - köp inte medvetet defekta eller skadade föremål.
Självklart kan man köpa defekta/skadade föremål om man vill, men vad är syftet. Att få många föremål för en billig penning?
Jag ser säljannonser med formuleringar som "skadat näbb men inget man tänker på", och så tittar jag på bilderna och så mycket som hela näbbet kan vara borta. Nähä, inget man tänker på!
Eller formuleringar som "några små rispor", och så åter igen ... inget man tänker på. Tittar man då på bilderna så kan man se djupa repor/nagg!
Så läs beskrivningar, samt titta på de bilder som finns i säljannonser. En bild kan säga mer än tusen ord! Men ibland är bilderna väldigt suddiga, och då säger dom inte ett skvatt!
Värde
Om man tänker sig att samlingen ska ha ett bestående värde, och kanske i framtiden kunna sälja av en del föremål som man "tröttnat på", och ta den slanten till att förnya samlingen med andra föremål ..... så är ett föremål med skadat näbb/utan näbb värdelöst. Inget man tänker på? Jo, i allra högsta grad.
"KinderEGG"
Vad var det dom sa i annonsen? Överraskning, godis, leksak? Jag kommer inte ihåg exakt men något i den stilen.
Jag köpte en FM till mig själv, man måste ju belöna sig med en liten present då och då. Kanske inte en leksak men överraskning blev det. Något som inte syntes på säljbilderna, men en positiv överraskning. Och (ögon)godis är det varje gång! Sedan blev det även en gåta att lösa! Något som jag inte har en aning om vad det betyder? Återkommer när gåtan är löst, eller jag har gett upp!
Comment
-
Många tack både för tankar och tips m.m!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggMaffig fisk! De är väldigt fina ihop i olika färger och storlekar.
Storleken som anges är oftast det största måttet.
Om du tittar på katalogbilden så finns den avlånga fisken B-15 i storlek 20, 25 och 30, vilket i detta fallet måste vara längden.
Jag tror därför att även fisken B-16 mäts på längden, så att din är 19 cm lång stämmer ju bra med den största storleken. Det skiljer ofta några centimeter hit eller dit eftersom föremålen är handgjorda.
På tal om eBay så är min erfarenhet att FM-föremålen som säljs utomlands oftare är signerade än de vi har hemma.
Kanske signerades fler av de föremål som exporterades? Eller så är det så att någon i t.ex. USA enbart vet om att det är FM de säljer för att det är signerat (i de fall där etiketten är borta förstås), och därför kanske det finns många osignerade föremål till salu utomlands som man helt enkelt inte hittar?
Här hemma vet fler vad FM är, även om det är osignerat.
Eller så är det för att exporthalten var högre under senare år då de flesta föremålen var signerade.
Dessa fiskar är dock gamla, och de äldre föremålen signerades ju aldrig, så de flesta B-15 och B-16 är nog osignerade.
En annan skillnad när man köper på eBay, från t.ex. USA, är den höga fraktkostnaden, plus moms och tullavgifter. Och leveranstiden, som enligt min erfarenhet brukar vara ca 3-6 veckor, åtminstone när PostNord är inblandat här hemma. Men hittar man något trevligt så är det ju oftast värt det ändå : )
Gällande ebay, kan det finnas dolda, ytterligare avgifter bortom det fraktpris till Sverige som presenteras på sidan?
Jag har hittat 3 nya B-16 nu, med lite olika etiketter och det hade varit mycket intressant att få hjälp att datera dem! Har även min första "Studio Line" på väg hem, något jag verkligen ser fram emot att få se på nära håll!
Mvh!
Comment
-
Tack för tankar och tips Alegni!
Jag håller med dig fullständigt och vetskapen om en skada m.m stör mig varje gång jag ser objektet, även när skadan inte syns. Vetskapen räcker gott.
Jag vill gärna ha hela och felfria objekt, men är givetvis ödmjuk inför ålder, historia, etc.
Jag var inte lika noga med skicket på de första objekten jag köpte, men det är en känsla, eller ett krav, som har intensifierats i samma takt som kärleken och kunskapen ökat till föremålen.
Det fanns inga bilder på/info om "defekten" i annonsen och jag ville inte dra några förhastade slutsatser med mina unga erfarenheter inom FM Ronneby.
Objektet skulle enligt annonsen vara felfritt och etikettmärkt, vilket den inte heller var tyvärr. Jag ställde dock inga kompletterande frågor, eller bad om fler bilder, utan utgick enbart från annonsbeskrivningen. Allt nytt man stöter på blir någon form av erfarenheter iaf..
Mvh!
Comment
-
Om du handlar från länder utanför EU så tillkommer det utöver fraktkostnaden moms på 25% av föremålets värde plus tullavgifter, som PostNord uppmanar dig att betala när föremålet kommit till Sverige, eller ibland när du ska hämta ut föremålet. För vissa föremål (beroende på hur säljaren har valt att göra) så betalar man dessa avgifter direkt, vilket då står som en extra summa utöver fraktkostnaden, och då tillkommer förstås inga övriga avgifter.Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggMånga tack både för tankar och tips m.m!
Gällande ebay, kan det finnas dolda, ytterligare avgifter bortom det fraktpris till Sverige som presenteras på sidan?
Jag har hittat 3 nya B-16 nu, med lite olika etiketter och det hade varit mycket intressant att få hjälp att datera dem! Har även min första "Studio Line" på väg hem, något jag verkligen ser fram emot att få se på nära håll!
Mvh!
Comment
-
Stort tack för info!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggOm du handlar från länder utanför EU så tillkommer det utöver fraktkostnaden moms på 25% av föremålets värde plus tullavgifter, som PostNord uppmanar dig att betala när föremålet kommit till Sverige, eller ibland när du ska hämta ut föremålet. För vissa föremål (beroende på hur säljaren har valt att göra) så betalar man dessa avgifter direkt, vilket då står som en extra summa utöver fraktkostnaden, och då tillkommer förstås inga övriga avgifter.
Comment
-
Hej på er!
Här har det flyttat in mycket nya djur. Jag hade egentligen tänkt prova fiskelyckan och samtidigt minska maskorna i näten..
..och det blev en ganska god fångst, men inga minskande maskor inte, utan det verkar som det är fågeljakten som är mest gynnsamt nu och man får passa på när tillfällen ges, antar jag!
Fågel, fisk och mittemellan som ni skrivit så fint tidigare!
Men de 3 riktigt roliga objekten jag hittat, är dessa tre "tuppar"? i kanonskick! Bara etiketten som tyvärr saknas på 2 av dem. Höjd på den största är 32 cm.
Mvh Skogens
Comment
Comment