Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag kan ju förtydliga att inga glas ni visar är maskingjorda utan faller under namnet handgjorda, den röda skålen är centrifugerad, formen sitter på en platta som man kan styra hastigheten på när den roterar, glasblåsaren fångar an glas i ugnen, han låter det rinna ned i formen där nästa man står och klipper av glaset i lagom mängd, glasmassan måste flyta ut helt plant innan han börjar rotera formen, då slungas glaset upp och ut efter formväggarna, han som styr hastigheten på formen måste sakta ned formen när skålen nått lagom höjd, mönstret i formen är avgörande, (mycket handarbete!)

Hundarna ni visar är skulpterade i en tvådelad grafitform, glasblåsaren fångar an ett mycket varm glasmassa som han med teknik släpper ned i formen och nästa man klipper av lagom så fotdelen blir fylld med glas, man kan ha ett verktyg som man planar ut glasmassan med, grafitformen är upp och ned när hunden stöps, nosen nedåt, för att få en fin fotyta så finslipade ju FM sin pjäser i botten, så även på hunden ser jag, (mycket handarbete!)

Ps Mycket varm glas (lent glas) glasmassan är mera rinnande och har då lättare att fylla alla språng och håligheter i formen.

Kan ju tillägga vad som gäller FMs övriga alster dom gjort, djur mm är ett (rent handarbete) där formas allt med en våt tidning, träskopor man välsar glaset i, sedan en hel mängd olika handverktyg man jobbar med.(inte bara FM som jobbar på det viset).

Fråga om ni undrar över något!
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2018-02-27, 23:38.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Jag kan ju förtydliga att inga glas ni visar är maskingjorda utan faller under namnet handgjorda, den röda skålen är centrifugerad, formen sitter på en platta som man kan styra hastigheten på när den roterar, glasblåsaren fångar an glas i ugnen, han låter det rinna ned i formen där nästa man står och klipper av glaset i lagom mängd, glasmassan måste flyta ut helt plant innan han börjar rotera formen, då slungas glaset upp och ut efter formväggarna, han som styr hastigheten på formen måste sakta ned formen när skålen nått lagom höjd, mönstret i formen är avgörande, (mycket handarbete!)

Hundarna ni visar är skulpterade i en tvådelad grafitform, glasblåsaren fångar an ett mycket varm glasmassa som han med teknik släpper ned i formen och nästa man klipper av lagom så fotdelen blir fylld med glas, man kan ha ett verktyg som man planar ut glasmassan med, grafitformen är upp och ned när hunden stöps, nosen nedåt, för att få en fin fotyta så finslipade ju FM sin pjäser i botten, så även på hunden ser jag, (mycket handarbete!)

Ps Mycket varm glas (lent glas) glasmassan är mera rinnande och har då lättare att fylla alla språng och håligheter i formen.

Kan ju tillägga vad som gäller FMs övriga alster dom gjort, djur mm är ett (rent handarbete) där formas allt med en våt tidning, träskopor man välsar glaset i, sedan en hel mängd olika handverktyg man jobbar med.(inte bara FM som jobbar på det viset).

Fråga om ni undrar över något!
      Hirvi

Tack för ditt kanonsvar @Hirvi!

Det va det jag ville veta, ifall glasblåsarna tog hjälp av olika formar.

Jag menade inte att figurerna gjöts i formar maskinellt, på löpande band, utan om glasblåsarna använde sig av formar som hjälpmedel. Och så va ju fallet.

Tack igen för ett bra svar!

Comment

• Inte sett tidigare
        Bifogade filer

Comment

• En väldigt trevlig, "dykare"?
          Har inte heller sett något liknande.

Här kommer iallafall en liten "sfumato" pippi.
          Signerad FM Ronneby Sweden.
          Bifogade filer

Comment

• Jag tyckte den var ovanlig med den matta ytan, kanske ett idrottspris. auktionen är inte slut än

Comment

• Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Jag måste tacka alla som postar i tråden- Jag är inte intresserad av den typen av glas men jag måste ge alla som samlar FM glas och postar här ett stort tack, det har givet mig många timmar av nöje och jag har följt tråden sen den startade. Tack alla och fortsätt
              Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
              Måste bara berömma er @Zeruel och @Alegni, vilka fantastiskt fina figurer ni har och visar är på sidan! Snälla, fortsätt med det!

Jag vill också tacka alla som deltar i FM-tråden. Ingen nämnd, ingen glömd … men jag vill ta tillfället i akt att skicka ett extra tack till Hirvi som tålmodigt rätar ut våra frågetecken, som troget finns där när vi har undringar. Tack Hirvi, du är en klippa!

Det är förhoppningsvis ingen som tänkt sluta i tråden men man kan inte hålla samma takt hela tiden, dvs. samma inköpstakt hela tiden. Begränsningar som ekonomi samt utrymme för alla föremål är något vi alla ställs inför.
              Men allt hänger inte på monolog från några få, utan en dialog mellan alla som samlar/är intresserade av FM Ronneby, bröderna Marcolin.
              De som tidigare har deltagit i tråden kan hoppa in igen, ni som läser men inte skriver kan börja skriva i tråden/lägga in bilder, och vi som redan är här fortsätter bidra.

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Inte sett tidigare
              Den har vi definitivt inte sett tidigare. Mycket trevligt att se. Det fanns en del ’sportfigurer’ i FM:s sortiment på 1970-talet. Alltid kul när det dyker upp något som vi inte sett tidigare.
              Jag har visat upp bild på golf- och tennisspelare, se inlägg 4226.

Denna vecka bidrar jag med en fasan med guldinlägg. Pålagda röda ögon har vi nog inte sett tidigare på denna modell.
              Bifogade filer

Comment

• Samma tema denna vecka, pålagda ögon.
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Samma tema denna vecka, pålagda ögon.

WOW vilken häftig val!

Comment

• Etiketter

Då har jag fotat alla olika etiketter som mina skulpturer har. Det var inte lätt att få etiketterna rättvisa, så en del ser väldigt lika ut.
                    Mina skulpturer hade flest av de silverfärgade och de som är guldsvarta (både blanka och matta).

Click image for larger version

Name:	DSC_0822 (640x542).jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	567526Click image for larger version

Name:	DSC_0843 (640x559).jpg
Size:	34,2 KB
ID:	567538Click image for larger version

Name:	DSC_0842 (640x510).jpg
Size:	38,9 KB
ID:	567537Click image for larger version

Name:	DSC_0837 (640x501).jpg
Size:	31,2 KB
ID:	567536Click image for larger version

Name:	DSC_0835 (640x584).jpg
Size:	31,0 KB
ID:	567535Click image for larger version

Name:	DSC_0834 (640x588).jpg
Size:	35,0 KB
ID:	567534Click image for larger version

Name:	DSC_0833 (512x640).jpg
Size:	17,7 KB
ID:	567533Click image for larger version

Name:	DSC_0832 (640x509).jpg
Size:	143,6 KB
ID:	567532Click image for larger version

Name:	DSC_0831 (640x574).jpg
Size:	32,2 KB
ID:	567531Click image for larger version

Name:	DSC_0830 (554x640).jpg
Size:	37,3 KB
ID:	567530Click image for larger version

Name:	DSC_0827 (640x515).jpg
Size:	36,5 KB
ID:	567529Click image for larger version

Name:	DSC_0825 (640x508).jpg
Size:	41,8 KB
ID:	567528Click image for larger version

Name:	DSC_0824 (640x438).jpg
Size:	35,3 KB
ID:	567527Click image for larger version

Name:	DSC_0844 (640x602).jpg
Size:	45,2 KB
ID:	567539

Comment

• Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                      Då har jag fotat alla olika etiketter som mina skulpturer har. Det var inte lätt att få etiketterna rättvisa, så en del ser väldigt lika ut.
                      Mina skulpturer hade flest av de silverfärgade och de som är guldsvarta (både blanka och matta).

Det var många etiketter men alla är nog inte olika. En sliten etikett som har tappat sin färg, delvis eller helt, kan idag se annorlunda ut jämfört med när den var ny med färgen intakt. T.ex. en röd etikett som tappat all sin röda färg ser ju annorlunda ut idag.

En del etiketter i fint skick, en del slitna i varierande grad, samt att det säkerligen kan finnas ursprunglig färgnyansskillnader då man tryckt upp samma etikett vid olika tillfällen. Kan vara lite lurigt. Olika faktorer som gör att samma etikett kan se olika ut idag.

Denna vecka kör jag med fisktema. Simma lugnt!
                      Bifogade filer

Comment

• Fågel med udda stjärt..

Här kommer en bärnstensfärgad fredagsfågel...
                        Har lite udda stjärt.

Trevlig helg
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Här kommer en bärnstensfärgad fredagsfågel...
                          Har lite udda stjärt.
                          Trevlig helg

Inte så ofta vi ser den typ av stjärt men intressant är det. Alltid trevlig att se tidiga modeller. Vi såg den för ett tag sedan i inlägg 4167

Som dokumentation kan vi jämföra etiketter.
                          Cenedese, du har en mycket sliten etikett men vi kan trots det se vilken det ska vara, och Drechbrel har en mycket tidig etikett. Båda placerar fågeln till 1960-talet.
                          Cenedeses fågel några år in på 1960-talet, Drechbrels fågel med en mycket tidig etikett.

Drechbrel skriver i sitt inlägg: "med Eneryda-etikett".
                          Marcolin verkade i Eneryda kort tid innan dom flyttade till Ronneby. Hann dom använda två olika etiketter i Eneryda? Jag funderar på om denna etikett skulle kunna vara den första etikett som användes i Ronneby. Att den här etiketten är övergången mellan Eneryda och Ronneby. Kanske inte finns något svar på detta nu men alltid intressant att bolla teorier!

Comment

• Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                            Det var många olika etiketter du har!

Det ser ut som att det är 10 olika, och lägger man dem i tidsordning och samtidigt jämför med etiketterna här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570
                            Så skulle det se ut ungefär så här:

Den här etiketten kommer mellan nr 1 och 2 i länken.

Name:	DSC_0833 (512x640).jpg
Size:	17,7 KB
ID:	567533

Det här ser ut som en sliten variant av nr 2, eller möjligt vis samma etikett som nästa bild.

Name:	DSC_0827 (640x515).jpg
Size:	36,5 KB
ID:	567529

Den här kommer mellan nr 2 och 3.

Name:	DSC_0844 (640x602).jpg
Size:	45,2 KB
ID:	567539

Den här är samma som nr 3.

Name:	DSC_0832 (640x509).jpg
Size:	143,6 KB
ID:	567532

Den här kommer mellan nr 3 och 4.

Name:	DSC_0824 (640x438).jpg
Size:	35,3 KB
ID:	567527

Det här är samma som nr 4.

Name:	DSC_0825 (640x508).jpg
Size:	41,8 KB
ID:	567528

Den här kommer mellan nr 4 och 5.

Name:	DSC_0822 (640x542).jpg
Size:	46,2 KB
ID:	567526

Samma som nr 6.

Name:	DSC_0834 (640x588).jpg
Size:	35,0 KB
ID:	567534

Samma som nr 8.

Name:	DSC_0831 (640x574).jpg
Size:	32,2 KB
ID:	567531

Samma som nr 9.

Name:	DSC_0837 (640x501).jpg
Size:	31,2 KB
ID:	567536

Tillsammans med de ursprungliga 9 etiketterna i det gamla inlägget har vi därmed 13 st olika, men det finns några till ; )

(Anledningen till att jag länkar till allt och inte bara postar alla etiketterna i ordning är att jag inte tycker det känns rätt att använda någon annans bilder.)

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Denna vecka kör jag med fisktema. Simma lugnt!
                              Trevligt att du tagit över fredagsvisningen, det är alltid roligt att få se föremål man inte sett förut. Den första fisken var ju riktigt läcker!

Comment

Working...
                              X