Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Sista för idag är....
...en fråga!
En kompis till mig har kommit över en gullig svan i svart och klarglas, som är signerad med gravyr. Signaturen är väldigt svårläst, men jag hoppas på att ni här inne ska kunna tyda den. Det är ingen FM, men ni här inne besitter sådan stor kunskap om formgivare och deras signaturer/signum, så jag tror nog att någon av er vet.
Jag har fler bilder, ifall det skulle behövas.
Comment
-
Härligt! Underbart! Vackert! Stort grattis till en fin drake! Trevligt att certifikatet fanns med och att du även har ett försäljningsdatum, ju mer info desto bättre!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggStämmer bra!
Den här draken är 31 cm lång, 24 cm hög, och väger 4137 g.
Den är signerad "Marcolin Sweden M-88-30".
Den är inte signerad med något nummer, men det finns att utläsa i certifikatet:
Den såldes ursprungligen den 20:e januari 1988 till en köpare i USA.
Jag tror att någon suttit och övat eller sölat, fått till något kul som bara slipats tillräckligt mycket så den kan stå/sitta, och sedan har den nog vandrat hem med någon!Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg....grisen i säcken?
Ja vad är detta för en märklig gris egentligen? Eller är det ens en gris? Det känns inte som om den är riktigt färdig, med sin grova, oslipade botten.
Färgerna är ju verkligen FM, men modellen har jag aldrig sett tidigare.
Skulle kunna vara Gränna? Läs igenom denna tråd: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post147496Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg.....eller en rashund jag fått tag i?
Hjälp! Är det en FM-hund, eller är den av annan härkomst?
Personen jag köpte den av, va 99% säker på att det är en FM.
Ska den få bo kvar bland mina andra FM-alster, eller får den söka nytt bonde bland mina andra glasfiguriner?
Det är en bra fråga ..... jag googlade och hittade en GSK som skulle kunna vara en kandidat men det är bara en gissning från min sida, det finns fler GSK. Den jag funderar på är Gislaveds SK (ishockey), men det är som sagt bara en gissning.Ursprungligen postat av Flames Visa inläggSen har jag även en prisbelönt isbjörn.
Någon som vet vilken klubb som delat ut den?
Armando JacobinoUrsprungligen postat av Flames Visa inlägg...en fråga!
En kompis till mig har kommit över en gullig svan i svart och klarglas, som är signerad med gravyr. Signaturen är väldigt svårläst, men jag hoppas på att ni här inne ska kunna tyda den.Jag har fler bilder, ifall det skulle behövas.
den är signerad:
A Jacobino
Oy Kumela
Comment
-
Ursprungligen postat av alegni Visa inläggJag tror att någon suttit och övat eller sölat, fått till något kul som bara slipats tillräckligt mycket så den kan stå/sitta, och sedan har den nog vandrat hem med någon!
Skulle kunna vara Gränna? Läs igenom denna tråd: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post147496
Det är en bra fråga ..... jag googlade och hittade en GSK som skulle kunna vara en kandidat men det är bara en gissning från min sida, det finns fler GSK. Den jag funderar på är Gislaveds SK (ishockey), men det är som sagt bara en gissning.
Armando Jacobino
den är signerad:
A Jacobino
Oy Kumela
Tack så jättemycket @Alegni för dina svar!
Känns kul att ha kommit över något unikt och udda, som denna lilla gris.
Synd att hunden inte va FM. Hade verklige hoppats att det va så. Jag litade verkligen på säljarens ord.
Jag hoppas inte jag gav ett överpris för den bara. 
Isbjörn och ishockey känns som en bra kombo! Och Gislaved ligger inte allt för långt bort från Ronneby/Blekinge.
Ooh så spännande! Jag ska genast meddela min vän om detta!
Tack!
Last edited by Flames; 2018-01-28, 16:51.
Comment
-
Jag har också ett par föremål som av någon anledning är lika grovt slipade som grisen, bland annat den här pingvinen:Ursprungligen postat av Flames Visa inläggJa vad är detta för en märklig gris egentligen? Eller är det ens en gris? Det känns inte som om den är riktigt färdig, med sin grova, oslipade botten.
Och @Zeruel Vilken fantastisk drake! Grymt avundsjuk blev jag nu.
Vill du se fler drakar av samma modell så finns de här:
Comment
-
Här är en kungsörn.
Den är 35 cm mellan vinspetsarna och 37 cm hög. Vikten är 4287 g. Den är signerad "FM Ronneby Sweden C-761".
I ca 2,5 år har jag visat (minst) ett föremål varje fredag.
Men allt roligt har ett slut, och nu har jag inget mer att visa.
Hoppas att visningen uppskattades! : )
Jag återkommer förstås med inhopp lite då och då när jag får hem något mer att visa.
Vill ni se fler rovfåglar i högre upplösning samt lite rörliga bilder, så finns det här:
(Inga små finkar skadades eller blev uppätna när denna bilden togs)
Comment
-
Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggHär är en kungsörn.
Den är 35 cm mellan vinspetsarna och 37 cm hög. Vikten är 4287 g. Den är signerad "FM Ronneby Sweden C-761".
I ca 2,5 år har jag visat (minst) ett föremål varje fredag.
Men allt roligt har ett slut, och nu har jag inget mer att visa.
Hoppas att visningen uppskattades! : )
Jag återkommer förstås med inhopp lite då och då när jag får hem något mer att visa.
Vill ni se fler rovfåglar i högre upplösning samt lite rörliga bilder, så finns det här:
(Inga små finkar skadades eller blev uppätna när denna bilden togs)
Oj! Vilken fågel! Stor och mäktig! Tack för rörliga bilder också! Fina fåglar, och vilken lyster i glaset. Det såg lite farligt ut för finken så skönt att höra att allt gick bra där!
Du har troget visat upp en kavalkad av fina föremål, fina bilder, och ja, det uppskattas!
I början av vårt samlande köper vi alla mer intensivt för att sedan plana ut, och vi får favoriter och köper mer kräset. Vi fastnar för olika nischer inom vårt favoritglasbruk, vare sig det är fågel, fisk eller något mittemellan. Och det är ju bra att vi gillar olika för då får vi en bredd i tråden! Och det gillar vi, inte sant?
Jag har gjort samma resa som du, Zeruel. Köpt intensivt, visat intensivt i tråden, men numera långt mellan inköpen. Men försöker emellanåt hitta på något att visa upp så det inte blir alldeles tyst ifrån mig. Kanske en bild på en fågel kan vara veckans FredagsMys här i tråden!
Comment
-
Min 170/500 är rättstavad.Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägghttp://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post146718
Läs Pjotrs inlägg för all information. Den av mina som liknar Pjotrs är lite större än hans, och signerad "Statshypotek Blekinge Marcolin Ronneby Sweden", och numrerad 56/500. Och ja, precis som Pjotr har gjort i sitt inlägg har Marcolin stavat fel på sin uppdragsgivares namn...
Den runda varianten är bara signerad "Marcolin Sweden", båda har Marcolin-silveretiketten.
[ATTACH]164025[/ATTACH][ATTACH]164026[/ATTACH][ATTACH]164027[/ATTACH][ATTACH]164028[/ATTACH]
Comment
-
Min svärfar det <3Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg.
Här var det fart i tråden. Tack för fina bilder!
Fina älgar, och mycket intressant att kunna jämföra utformningen på hornen.
Jag instämmer med Zeruel ... "Det var en bra och varierad samling med lite av varje i alla möjliga olika färger!"
Jag har en annonsbild där Benito Marcolin sitter och tillverkar en sådan isbjörn. Bilden är tyvärr lite mörk men hoppas ni kan se i alla fall. Den är hämtad från Glas och Porslin Årg. 37, Nr 2/67.
Sedan tar jag med några bilder på den isbjörn som jag har haft i min samling men som nu vandrat vidare.
[ATTACH]163433[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]163434[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]163435[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]163436[/ATTACH]
Comment
-
Jag måste tacka alla som postar i tråden- Jag är inte intresserad av den typen av glas men jag måste ge alla som samlar FM glas och postar här ett stort tack, det har givet mig många timmar av nöje och jag har följt tråden sen den startade. Tack alla och fortsätt
Comment
-
Hej alla glasvänner!
Måste bara berömma er @Zeruel och @Alegni, vilka fantastiskt fina figurer ni har och visar är på sidan! Snälla, fortsätt med det!
Nu när jag samlat på mig en hel del alster, har jag börjat fundera på hur många olika typer av etiketter det finns? Och handgjorde dem alla sina alster, eller finns det vissa modeller som är "gjutna"?
Comment
-
Jag har visat det jag har. Får be att få återkomma senare, när det förhoppningsvis har simmat, flugit och vandrat hem några fler föremål.Ursprungligen postat av Flames Visa inläggSnälla, fortsätt med det!
Här är en tidig genomgång av de flesta av etiketterna, men det finns några till. Du kanske har fler?Ursprungligen postat av Flames Visa inläggNu när jag samlat på mig en hel del alster, har jag börjat fundera på hur många olika typer av etiketter det finns?
Vad står det överst på alla (förutom de äldsta) etiketterna? ; )Ursprungligen postat av Flames Visa inläggOch handgjorde dem alla sina alster, eller finns det vissa modeller som är "gjutna"?
Ja, allt är handgjort.
Comment
-
Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggJag har visat det jag har. Får be att få återkomma senare, när det förhoppningsvis har simmat, flugit och vandrat hem några fler föremål.
Här är en tidig genomgång av de flesta av etiketterna, men det finns några till. Du kanske har fler?
Vad står det överst på alla (förutom de äldsta) etiketterna? ; )
Ja, allt är handgjort.
Jag hoppas på det bästa, att det flyttar hem fler fina föremål till dig!
Jag återkommer med mina etiketter, när jag kollat igenom och jämfört dem!
Haha, jo det är klart. *skäms*. Men jag har några hundar och dem ser lite pressade/gjutna ut. De har en "skarv" på mitten, som om dem är gjorda i en form. Så som en glasflaska.
Här är en av dem;
Och här är den andra (inlägg #4057);
Comment
Comment