Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Hittad på loppis: Helt ljuvlig pingvin i Alexandrite...
Hej alla!
Det här är mitt första inlägg på denna helt underbara sida.
Har studerat allt som finns här och blir bara mera "ivrig".
Sen liksom bara snubblar jag över en skål, som jag tack vare er alla här kunnat identifiera som "Ronneby näckros"
Bifogar en bild.
Nu har det dykt upp ett föremål som jag bara måste ha. En pingvin med otrolig energi och som ändrar färg.
Det finns ingen signatur och jag har inte hittat något liknande ute på nätet.
Är det en Marcolin? Eller är det någon här som har några idéer om var den kan ha tillverkats och av vem?
Tacksam för mera kunskap och vidgade vyer!
Comment
-
Hej och välkommen,Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inläggHej alla!
Det här är mitt första inlägg på denna helt underbara sida.
Har studerat allt som finns här och blir bara mera "ivrig".
Sen liksom bara snubblar jag över en skål, som jag tack vare er alla här kunnat identifiera som "Ronneby näckros"
Bifogar en bild.
Nu har det dykt upp ett föremål som jag bara måste ha. En pingvin med otrolig energi och som ändrar färg.
Är det en Marcolin? Eller är det någon här som har några idéer om var den kan ha tillverkats och av vem?
Tacksam för mera kunskap och vidgade vyer!
Fin skål och trevlig pingvin.
Pingvinen är nog ingen FM eller Murano, har inte sett liknande innan.
Doch en mycket trevlig Pingvin eller fågel, tror det lutar åt Tjeckiskt glas.
Googla:
zelezny brod glass animal neodymium
Här hittar du väldigt mycket och kanske någon som är lik din.
Med vänliga hälsningar
Cenedese
Comment
-
Vackert! Nu ser vi fram emot nästa bild ... med M-392 ute i högra hörnet!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggHär kommer den uppdaterade bilden med brevpressarna.
Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inläggNu har det dykt upp ett föremål som jag bara måste ha. En pingvin med otrolig energi och som ändrar färg.
Hej och välkommen!
Grattis till två fina föremål och ja, båda två är Marcolin! Premiär för "Fancy Bird" som vi inte sett tidigare i FM-tråden! Vad är det för storlek på din fågel?
Fancy Bird från tidigt 1970-tal
Comment
-
Ursprungligen postat av Cenedese Visa inläggHej och välkommen,
Fin skål och trevlig pingvin.
Pingvinen är nog ingen FM eller Murano, har inte sett liknande innan.
Doch en mycket trevlig Pingvin eller fågel, tror det lutar åt Tjeckiskt glas.
Googla:
zelezny brod glass animal neodymium
Här hittar du väldigt mycket och kanske någon som är lik din.
Med vänliga hälsningar
Cenedese
Hej Cenedese!
Tack för ditt svar!
Jag har googlat ett tag nu och hittar inget liknande på Zelezny Brod. Utvidgar mitt sökande.... till världen...
Otroligt vad det finns mycket att upptäcka och lära.
Den är ca 22 cm hög och väger 2.365 g.
Återkommer när jag hittar något.
Tacksamma hälsningar
Ingvihel
Comment
-
Tack Alegni!Ursprungligen postat av alegni Visa inläggVackert! Nu ser vi fram emot nästa bild ... med M-392 ute i högra hörnet!
Hej och välkommen!
Grattis till två fina föremål och ja, båda två är Marcolin! Premiär för "Fancy Bird" som vi inte sett tidigare i FM-tråden! Vad är det för storlek på din fågel?
Vad glad jag blir!
"Fancy Bird" är ca 22 cm hög och väger 2.365 g.
TACK ,tack!
Vilken fin premiär det blev för mig!
Glada hälsningar
Ingvihel
Comment
-
Ibland är det riktigt trevligt att ha "fel", framförallt när en sån trevlig fågel hittar hem i tråden.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggVackert! Nu ser vi fram emot nästa bild ... med M-392 ute i högra hörnet!
Hej och välkommen!
Överlåter identifieringen i FM tråden till experterna...
Med vänliga hälsningar
Cenedese
Comment
-
Vad har Marcolin gjort mera än "Fancy Bird" i Alexandrite/Neodymium?
Dags för vidare funderingar....
Efter att ha smält min "Fancy Bird" går tankarna vidare: Vad har dom gjort mera i det organiska materialet?
Har försökt leta men hittar ytterst lite. Är det en sällsynthet att FM Ronneby använt Neodymium i sina skapelser?
För mig som jobbar med energier var upptäckten av "Fancy Bird" och dess energi helt otrolig. Förklaringen att den var gjord av Alexandrite har gjort mig mycket nyfiken på både materialet och "konstnärerna".
En ankunge, en val, två svalor.....
Någon som vet mera?
Hälsningar till alla här!
IngvihelLast edited by Ingvihel; 2017-07-04, 11:40.
Comment
-
OoooooooooooohUrsprungligen postat av texasdolly Visa inläggLet me introduce to you the king of the forest
Comment
-
Hej!Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inläggDags för vidare funderingar....
Efter att ha smält min "Fancy Bird" går tankarna vidare: Vad har dom gjort mera i det organiska materialet?
Har försökt leta men hittar ytterst lite. Är det en sällsynthet att FM Ronneby använt Neodymium i sina skapelser?
För mig som jobbar med energier var upptäckten av "Fancy Bird" och dess energi helt otrolig. Förklaringen att den var gjord av Alexandrite har gjort mig mycket nyfiken på både materialet och "konstnärerna".
En ankunge, en val, två svalor.....
Någon som vet mera?
Hälsningar till alla här!
Ingvihel
Det var en häftig fågel! Namnet "Fancy Bird" passar väldigt bra!
Det finns väldigt många föremål i neodymium, dock så framgår det långt ifrån alltid då det oftast visas en bild på föremålen som då antingen oftast är ljusblåa eller lila.
Här är några exempel på föremål som visats där man ser att det är neodymium, tack vare bilder på de olika energitillstånden.
Här är ett par föremål med flera färger:
Blå-lila fisk: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post37545
Grön-lila fågel: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post40038
Och här är några enfärgade föremål:
"Klump": http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post248117
Ängel: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post257775
Stenbock: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265400
Comment
-
Tjusig älg!Ursprungligen postat av texasdolly Visa inläggLet me introduce to you the king of the forest
Vi har sett många tjurar (och en elefant) med den typen av kropp, men inga älgar förrän nu. Hur stor är den?
Comment
-
Den är nog ca 20 höjd 20 längdUrsprungligen postat av Zeruel Visa inläggTjusig älg!
Vi har sett många tjurar (och en elefant) med den typen av kropp, men inga älgar förrän nu. Hur stor är den?
Comment
-
Läcker! skulle vilja inreda ett akvarium med havsgodbitar från fmUrsprungligen postat av Zeruel Visa inläggHär är en...
[ATTACH]163924[/ATTACH]
...snäcka.
[ATTACH]163925[/ATTACH]
[ATTACH]163926[/ATTACH]
Signerad, jag tror det står M-132-10.
[ATTACH]163927[/ATTACH]
Comment
Comment