Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Här kommer ett ägg
    Trevligt ägg, alltid kul när man hittar något till samlingen!

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Här kommer en trevlig pippi med skumt mönster
    skumt?

Jag skulle säga trevlig fågel med fint mönster!

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Nu var det ett tag sedan vi hade en gissning här i tråden, så här kommer en sådan.
      Vad kan detta vara? Svaret kommer på fredag.
      hej igen!
      Ska jag vara ärlig? Den här gissningen hade jag inte tagit! Min första tanke var också elefant, men så var det något helt annat. ..... Och en liten skönhet uppenbarade sig! Mycket fin i neodymium, och den effekten fick du fram bra på bild!

Comment

• Idag blir det en sådan här.
        Rätt så likt en bowlingkägla från det här hållet...
        Click image for larger version

Name:	fm-20160205-1.jpg
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	559865

...och lite mer likt en fågel från det här hållet. 19 cm hög.

Name:	fm-20160205-2.jpg
Size:	142,6 KB
ID:	559866

Comment

• Hej, jag är ny på detta forumet, men har kikat mycket på sidan, det finns enormt mycket information inom glas figurer m.m.
          Nu är det så att jag har två st glasfigurer som jag köpt på loppis för några år sedan för jag tyckte att de var fina och jag har haft de stående i fönsterkarmen, men nu är jag väldigt nyfiken på bakgrund, tillverkning, antal tillverkade och om det finns någon typ av produktionsbeteckning?
          Det enda tråkiga är att de inte är signerade, men det finns en etikett på dem och på den ena står det Handsculptured FM konstglas Ronneby Sweden och på den andra står det Handiwork FM konstglas Ronneby Sweden.
          För min del så säger inte det så mycket, men jag hoppas att någon kan berätta mer om bakgrundshistoriken på dessa, för det hade varit kul att veta hur gamla de är m.Click image for larger version

Name:	P1000643.jpg
Size:	108,1 KB
ID:	559867Click image for larger version

Name:	P1000645.jpg
Size:	118,5 KB
ID:	559868m..
          Jag skickar med två bilder.

Comment

• Ursprungligen postat av Slipsnöre Visa inlägg
            Hej, jag är ny på detta forumet, men har kikat mycket på sidan, det finns enormt mycket information inom glas figurer m.m.
            Nu är det så att jag har två st glasfigurer som jag köpt på loppis för några år sedan för jag tyckte att de var fina och jag har haft de stående i fönsterkarmen, men nu är jag väldigt nyfiken på bakgrund, tillverkning, antal tillverkade och om det finns någon typ av produktionsbeteckning?
            Det enda tråkiga är att de inte är signerade, men det finns en etikett på dem och på den ena står det Handsculptured FM konstglas Ronneby Sweden och på den andra står det Handiwork FM konstglas Ronneby Sweden.
            För min del så säger inte det så mycket, men jag hoppas att någon kan berätta mer om bakgrundshistoriken på dessa, för det hade varit kul att veta hur gamla de är m.m..
            Jag skickar med två bilder.
            Hej Slipsnöre, och välkommen hit!

Det jag kan hjälpa dig med är ungefärliga årtal när de tillverkats.
            Etiketten där det står "Handsculptured FM konstglas Ronneby Sweden" är väl silverfärgad med svart text? I så fall mitten till slutet av 70-talet för den.
            Etiketten "Handiwork FM konstglas Ronneby Sweden" ser på andra bilden ut att vara svart med silvertext och är i så fall uppskattningsvis från mitten av 60-talet.

Här finns bilder på en del av etiketterna i kronologisk ordning, från 1961 till 1991 för de första nio etiketterna: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570

Comment

Hej Slipsnöre, och välkommen hit!

Det jag kan hjälpa dig med är ungefärliga årtal när de tillverkats.
              Etiketten där det står "Handsculptured FM konstglas Ronneby Sweden" är väl silverfärgad med svart text? I så fall mitten till slutet av 70-talet för den.
              Etiketten "Handiwork FM konstglas Ronneby Sweden" ser på andra bilden ut att vara svart med silvertext och är i så fall uppskattningsvis från mitten av 60-talet.

Här finns bilder på en del av etiketterna i kronologisk ordning, från 1961 till 1991 för de första nio etiketterna: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570
              Hej Zeruel!
              Tack så hemskt mycket, så nu har jag en liten historia att bygga på och det stämmer mycket väl när det gäller etiketterna.
              Då är isbjörnen från mitten av 60 talet och den är omkring 50 år gammal, det var ju inte dåligt.
              Sedan så har vi fisken från slutet från 70 talet, vet inte om det är en val, delfin eller haj?
              Den etikett länken var väldigt intressant, var kan man hitta mer information om exempelvis antal i en viss serie eller vem som har gjort dem?
              All information är intressant, för denna tråden är duktigt stor och mäktig, man skulle behöva en hel vecka för att bara gå igenom allt som skrivits på 370 sidor.

Comment

• Ursprungligen postat av Slipsnöre Visa inlägg
                Hej Zeruel!
                Tack så hemskt mycket, så nu har jag en liten historia att bygga på och det stämmer mycket väl när det gäller etiketterna.
                Då är isbjörnen från mitten av 60 talet och den är omkring 50 år gammal, det var ju inte dåligt.
                Sedan så har vi fisken från slutet från 70 talet, vet inte om det är en val, delfin eller haj?
                Den etikett länken var väldigt intressant, var kan man hitta mer information om exempelvis antal i en viss serie eller vem som har gjort dem?
                All information är intressant, för denna tråden är duktigt stor och mäktig, man skulle behöva en hel vecka för att bara gå igenom allt som skrivits på 370 sidor.
                Hur många glasföremål som gjorts av varje sort är det nog ingen som vet. Enda sättet att få åtminstone en vag uppfattning om vad som är ovanligt och inte är att hålla koll på vad som säljs på t.ex. Tradera, Ebay, loppisar och auktioner under flera års tid.
                Din fisk är en delfin. Vet man artikelnumret på föremålet så kan man ibland härleda till vem som designat det. Detta diskuteras det lite om här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post23910

Ja det är väl bara att påbörja en veckas läsning då, lycka till ; )

Comment

• Här kommer ett par fåglar. 20 och 23 cm höga.

Name:	fm-20160212-1.jpg
Size:	118,6 KB
ID:	559905

Name:	fm-20160212-2.jpg
Size:	101,3 KB
ID:	559906

Comment

• Här är en pingvin, 17 cm hög. Av någon anledning så är den inte blankslipad i botten.

Name:	fm-20160213-1.jpg
Size:	142,2 KB
ID:	559910

Pingvinkompisar.

Name:	fm-20160213-2.jpg
Size:	132,5 KB
ID:	559911

Comment

Här är en pingvin, 17 cm hög. Av någon anledning så är den inte blankslipad i botten.
                      Inte alls slipad eller lite mindre slipad än vanligt? ..... Kanske ett exemplar som vandrat hem med någon innan den blivit slipad i botten?

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Här kommer ett par fåglar. 20 och 23 cm höga.
                      Jag tittar på dina fina fåglar och det slår mig hur modellerna förändras under åren, små förändringar som kanske man inte tänker på vanligtvis men när man jämför så är det uppenbart. Jag tänker på den jag har i min samling, se inlägg 1039. T.ex. tuppkammens utformning, vinkeln på huvud o stjärt. Mitt exemplar, 21 cm hög, har ingen etikett men är signerad: FM Ronneby Sweden

Här kommer en katalogbild med ett aktuellt tema!
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Inte alls slipad eller lite mindre slipad än vanligt? ..... Kanske ett exemplar som vandrat hem med någon innan den blivit slipad i botten?
                        Den ser inte ut att vara slipad alls, ytan är väldigt ojämn.

Name:	fm-20160214-1.jpg
Size:	139,0 KB
ID:	559920

Name:	fm-20160214-2.jpg
Size:	142,6 KB
ID:	559921

Jag har ett föremål till som inte är slipat i botten, och det är den svart-blåa elefanten i inlägg nr 3671:

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Jag tittar på dina fina fåglar och det slår mig hur modellerna förändras under åren, små förändringar som kanske man inte tänker på vanligtvis men när man jämför så är det uppenbart. Jag tänker på den jag har i min samling, se inlägg 1039. T.ex. tuppkammens utformning, vinkeln på huvud o stjärt. Mitt exemplar, 21 cm hög, har ingen etikett men är signerad: FM Ronneby Sweden
                        Det är inget jag har tänkt på innan, men om jag tar fram alla mina fåglar av den modellen så ser vi att det är rätt stor skillnad på dem, trots att de två längst till höger i bild, enligt etiketterna, är gjorda ungefär samtidigt.

Name:	fm-20160214-3.jpg
Size:	69,2 KB
ID:	559922

I vanlig ordning så är den grön-blåa fullsignerad. Något som verkar vara väldigt vanligt förekommande för just färgkod 47. Ingen av de andra har någon signering.

Name:	fm-20160214-4.jpg
Size:	136,2 KB
ID:	559923

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Här kommer en katalogbild med ett aktuellt tema!
                        Trevlig alla hjärtans dag!

Comment

Den ser inte ut att vara slipad alls, ytan är väldigt ojämn.
                          Den är grovt slipad så att den har en plan yta att stå på. Annars skulle det suttit kvar ett puntelmärke i botten, en ojämnhet som gör att den inte kan stå utan ramlar omkull. Varför den sedan inte slipats ytterligare kan man fråga sig, men den kanske vandrade hem med någon i förtid. Det är mycket här i världen som kan få fötter och försvinna på vägen!

Comment

• Här kommer en...

Name:	fm-20160219-1.jpg
Size:	134,6 KB
ID:	559952

Name:	fm-20160219-2.jpg
Size:	131,9 KB
ID:	559953

...badanka! Eller kanske en dopping? 23 x 14 cm.

Name:	fm-20160219-3.jpg
Size:	70,1 KB
ID:	559951

Comment

• Här är en liten svanskål, 15 x 12 cm.

Name:	fm-20160220-1.jpg
Size:	94,3 KB
ID:	559956

Den större är 22 x 18 cm.

Name:	fm-20160220-2.jpg
Size:	66,9 KB
ID:	559957

Name:	fm-20160220-3.jpg
Size:	68,1 KB
ID:	559958

Comment

Här kommer en...
                                ...badanka! Eller kanske en dopping? 23 x 14 cm.
                                badanka ...då är det nog bäst att först sätta på en liten flytväst för annars sjunker ju stackarn som en sten, men den är fin! Fina färger! Vi satsar på dopping! Men kanske även den behöver flytvästen!

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                                Här är en liten svanskål, 15 x 12 cm.
                                Den större är 22 x 18 cm.
                                Skål på dig också! Alltid när jag ser färgerna grön+svart så tänker jag att det här är en färgkombination som jag inte har i min samling. Det har bara blivit så. Jag har hittills inte hittat något föremål som jag känt för att köpa men en dag kanske!

Är det någon som känner för en söndagsgissning?

gissa fritt, och hejvilt!
                                - vad kan det tänkas vara för typ av föremål? abstrakt, fågel, fisk, skål, brevpress, vas
                                - om ett djurmotiv, vilket djur kan det då tänkas vara

ja, det är svårt men vi kör ändå!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X