Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten mus

    Bidrar allmänt med en liten mus jag hittade i en lada.....
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
      Ja så är det.

      Bidrar med en stor fisk i dina färger.
      Hittade ett par fina små fiskar, 15cm respektive 18cm höga. Den vänstra är nog släkt med din fisk.
      Bifogade filer

      Comment


      • Hej Zeruel!

        Det var en imponerande samling på så pass kort tid! Och jag håller med, det är en snygg färgkombination du har valt att samla på! Och fint förevisad i glasvitrin. Mycket snyggt! Och ditt härliga undantag! Visst är det läckert när den skiftar färg! Vi får se var du hamnar i ditt samlande, hur många fler färger som smyger sig in!
        Alltid kul att se vad andra samlar på, dvs. fastnar för. En viss färgkombination, fåglar, fiskar eller slå sig lös och samla på lite av varje i en härlig blandning. Jag började med den grå effekten, och sedan har det grenat ut sig!
        Ibland (i t.ex. affär eller på en mässa) kan en handlare fråga om jag letar efter något speciellt? Och jag svarar alltid samma sak, det vet jag när jag ser föremålet. För plötsligt kan det bli det den där “vill ha” effekten, och då får man hoppas att alla bitar faller på plats, och att just det föremålet kan följa med hem. Och man vet ju heller aldrig var/när föremålen kan tänkas dyka upp! Det är lika spännande varje gång!

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Hej Zeruel!

          Det var en imponerande samling på så pass kort tid! Och jag håller med, det är en snygg färgkombination du har valt att samla på! Och fint förevisad i glasvitrin. Mycket snyggt! Och ditt härliga undantag! Visst är det läckert när den skiftar färg! Vi får se var du hamnar i ditt samlande, hur många fler färger som smyger sig in!
          Alltid kul att se vad andra samlar på, dvs. fastnar för. En viss färgkombination, fåglar, fiskar eller slå sig lös och samla på lite av varje i en härlig blandning. Jag började med den grå effekten, och sedan har det grenat ut sig!
          Ibland (i t.ex. affär eller på en mässa) kan en handlare fråga om jag letar efter något speciellt? Och jag svarar alltid samma sak, det vet jag när jag ser föremålet. För plötsligt kan det bli det den där “vill ha” effekten, och då får man hoppas att alla bitar faller på plats, och att just det föremålet kan följa med hem. Och man vet ju heller aldrig var/när föremålen kan tänkas dyka upp! Det är lika spännande varje gång!
          Hej, och tackar!

          Om jag förstått det hela rätt (från alla gamla inlägg här I tråden) så har du en minst sagt imponerande samling! Jag antar att det skulle vara svårt att ta en gruppbild på allt? : )

          Jag såg förresten i inlägg nr 3000 att "mitt undantag" heter "Klump", roligt namn : )

          Det kommer definitivt att bli fler köp av andra färger också, ibland hittar man ju något som man bara måste ha.
          Är särskillt förtjust i fiskar och fåglar, har en inköpt blå-lila fisk på väg hem.

          Jag såg en mycket fin örn med den gråa effekten som såldes online, men den såldes för över 5000 kr, och nånstans får man ju dra gränsen, I mitt fall ganska långt innan dess.

          Jag har aldrig varit särskillt intresserad av glasföremål eller prydnadsföremål över huvud taget, förrän jag såg den första fågeln jag köpte på loppmarknaden för lite över ett halvår sedan, och plötsligt så exploderar intresset till detta, mycket överraskande, och roligt!

          Comment


          • Hej Zeruel!

            Det är rätt så fullt här hemma med FM. En gruppbild? Oj, inte nuförtiden, men om du frågat mig för ca 10 år sedan så skulle det varit fullt möjligt.
            Örnen som såldes för över 5000 kr var jättefin, helt underbar. Jag höll ett öga på den men när den drog iväg prismässigt så fick den fick flyga hem till någon annan. Men med tanke på att det är ett otroligt fint hantverk så förstår jag att vi är flertalet som är intresserade, och att priserna drar iväg. Ibland gäller det att köpa för man vet aldrig när ett likadant föremål dyker upp igen! Din “Klump” är något som jag nog bara sett en av. Men det finns fler naturligtvis men var, och när kan dom tänkas dyka upp? Och många har förmodligen brutits av under åren så vad som återstår för oss att hitta idag är mycket svårt att förutsäga.
            En blå-lila fisk på väg hem. Då blir det nog en till som skiftar färg! Och är du förtjust i fiskar och fåglar så har du definitivt hittat rätt med FM Ronneby.
            Last edited by alegni; 2014-06-21, 03:30.

            Comment


            • Hej Cenedese!

              Fin blå mus! Jag har inte mycket i blått glas men den här gillade jag! Modellen heter Moje.
              En sådan fisk som du visar upp i inlägg 3360, och Zeruel i inlägg 3362, har jag haft i ametist/blå.
              Det finns så många härliga FM-modeller, både färg och form. Som du och Zeruel visat upp, ametist/blå, ambra/blå och grön/blå, alla är dom härliga färgkombinationer!
              Jag brukar inte köpa så mycket i klarglas men ett underbart fint äpple fångade mitt öga, och “vill ha” effekten trädde in, och då fick det följa med hem!
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2014-06-21, 03:45.

              Comment


              • God fortsättning på midsommar helgen.

                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Hej Cenedese!

                Fin blå mus! Jag har inte mycket i blått glas men den här gillade jag! Modellen heter Moje.
                En sådan fisk som du visar upp i inlägg 3360, och Zeruel i inlägg 3362, har jag haft i ametist/blå.
                Det finns så många härliga FM-modeller, både färg och form. Som du och Zeruel visat upp, ametist/blå, ambra/blå och grön/blå, alla är dom härliga färgkombinationer!
                Jag brukar inte köpa så mycket i klarglas men ett underbart fint äpple fångade mitt öga, och “vill ha” effekten trädde in, och då fick det följa med hem!
                Hej Alegni!
                Ja det äpplet hade lätt fått följa med hem, riktigt fint.
                Som mitt namn säger så är jag främst samlare av Murano (fiskar i alla dess former) men det händer att det slinker med härliga FM glas hem.
                Fisken och musen är ett par av dem. Jag har ofta med min 6 åriga son när jag är hos antikhandlare eller loppis, givetvis samlar han också på glas. Han samlar på FM fåglarna. Så här kommer hans senaste fynd, jag är inte helt säker på att det är FM då utformningen av denna fågel är lite annan än de andra.
                Bifogade filer

                Comment


                • 6 år är en bra ålder att börja samla, då hinner man få ihop mycket : )

                  Min mor har en fågel som ser ut ungefär så, men I annan färg, och den är från Reijmyre. Men det är svårt att säga, små fåglar från olika glasbruk kan ju se väldigt lika ut.


                  Redigerat I efterhand:
                  Vid närmare eftertanke så ser fågeln precis ut som denna: http://www.tradera.com/item/200703/2...tglas-ronneby- , där det står att den är från Ronneby.
                  Last edited by Zeruel; 2014-06-21, 13:49.

                  Comment


                  • Olika fåglar

                    Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    6 år är en bra ålder att börja samla, då hinner man få ihop mycket : )

                    Min mor har en fågel som ser ut ungefär så, men I annan färg, och den är från Reijmyre. Men det är svårt att säga, små fåglar från olika glasbruk kan ju se väldigt lika ut.


                    Redigerat I efterhand:
                    Vid närmare eftertanke så ser fågeln precis ut som denna: http://www.tradera.com/item/200703/2...tglas-ronneby- , där det står att den är från Ronneby.
                    Ja han kommer nog att få ihop en hel del med tanke på att han redan har ett flertal......

                    Skickar med en bild på tre olika fåglar.

                    Först har vi den blå med stora ögon som går lite utåt och en stjärt som går uppåt

                    Sen den gröna som har små ögon som går inåt och en stjärt som går neråt.

                    Den sista bärnstensfärgade har ögon som skulle kunna vara "borrade" (så ser det ut) och har en bearbetad stjärt som går rakt ut.
                    Näbben är mer arbetad med mönster och inte bara utdragen ur massan.
                    Tittade på Tradera och den är exakt lik både mönster och storlek. Den är dock inte etikettsignerad så vet man ju inte

                    Den skiljer sig en del från de andra och det är lite därför jag inte tror det är FM utan förmodligen Reijmyre som du är inne på.

                    Mvh Jonas
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                      Jag har ofta med min 6 åriga son när jag är hos antikhandlare eller loppis, givetvis samlar han också på glas. Han samlar på FM fåglarna. Så här kommer hans senaste fynd, jag är inte helt säker på att det är FM då utformningen av denna fågel är lite annan än de andra.
                      Att vara eller inte vara, det är frågan! Då är det alltid intressant med detaljer. Hur ser botten ut? Blank? Hur är kanterna? Fasade?

                      Comment


                      • Click image for larger version

Name:	IMG_2446.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	554980

                        Jag tittar på era fåglar, för det första så har inga djurfigurer borrade ögon, jag visar en bild på en fisk med ögon samma som fåglar har, med en sådan ögonsax som jag visar på bilden klämmer man ögonen medan glasmassan är varm, jag har fyra olika sådana saxar med olika storlek på ögon.

                        Den bruna fågeln skulle kunna vara gjord av mig själv en gång i tiden, men den typen av fågel är jättesvår att leda till en typisk glashytta, men gisset hos mig säger att jag nog inte gjort den (tycker den bruna färgen avviker)

                        Mönstret på näbben som den bruna fågeln har är märket av nypsaxen, den är inte övervärmd efteråt som FM fåglarna är med mera runda näbbar, även FM fåglarna hade det märket före invärmning.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • Tack Hirvi

                          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          [ATTACH]142930[/ATTACH]

                          Jag tittar på era fåglar, för det första så har inga djurfigurer borrade ögon, jag visar en bild på en fisk med ögon samma som fåglar har, med en sådan ögonsax som jag visar på bilden klämmer man ögonen medan glasmassan är varm, jag har fyra olika sådana saxar med olika storlek på ögon.

                          Den bruna fågeln skulle kunna vara gjord av mig själv en gång i tiden, men den typen av fågel är jättesvår att leda till en typisk glashytta, men gisset hos mig säger att jag nog inte gjort den (tycker den bruna färgen avviker)

                          Mönstret på näbben som den bruna fågeln har är märket av nypsaxen, den är inte övervärmd efteråt som FM fåglarna är med mera runda näbbar, även FM fåglarna hade det märket före invärmning.
                          Hirvi
                          Tack för svaret. Jag menade inte att de var borrade utan endast såg ut så för beskrivningen ..
                          Intressant bild med fisken och ögonsaxen.
                          Man ser tydligt på fågeln att ögonen är väldigt symmetriska och att det endast finns en liten glashinna mellan dem. Bifogar lite bilder på botten som är slipad och fasad samt på ögat.

                          Hirvi tack för all information du bidrar med i alla trådar, man lär sig något hela tiden, så tack.

                          Mvh
                          Jonas
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Man ser tydligt på fågeln att ögonen är väldigt symmetriska och att det endast finns en liten glashinna mellan dem. Bifogar lite bilder på botten som är slipad och fasad samt på ögat.
                            Tack för fler bilder. Det är nog svårt att med bestämdhet säga vilket glasbruk som tillverkat denna fågel. Vi får nog för stunden sätta ett frågetecken?


                            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Mönstret på näbben som den bruna fågeln har är märket av nypsaxen, den är inte övervärmd efteråt som FM fåglarna är med mera runda näbbar, även FM fåglarna hade det märket före invärmning.
                            Tack Hirvi för info, och bilder. Trevlig fisk! Intressant att se bild på ögonsaxen.

                            FM/Marcolin har lite olika näbb på sina fåglar. Lånar en bild som Gaspadin la in i inlägg 2234, som visar en typ av näbb. Samt bifogar bilder på en av mina FM fåglar. Första bilden visar näbbet fotat snett uppifrån, och sedan hela fågeln så du ser vilken fågelmodell som avses.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Två fiskar till

                              Här kommer två fiskar till.

                              En stor härlig transparent fisk med två färger blå innerst och lila utanför.
                              Storlek h 150mm l 260mm.

                              Den mindre är signerad Marcolin Sweden B850.14, har varit med innan i tråden men fin ändå.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Mycket fina fiskar! Den lila-blåa färgkombinationen ser man inte så ofta, kanske bara fiskar som har den?
                                Här är min nyinsimmade fisk, 19x8cm. Roligt att den och de flesta andra föremål ser så olika ut från olika vinklar.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Zeruel; 2014-07-06, 15:53.

                                Comment

                                Working...
                                X