Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
    Intressant jämförelse med uggleögonen, aldrig sett "handtagen" (som jag tycker det är) som ögon men kul vinkel på det. Här kommer fler bilder på pingvinen. [ATTACH]139738[/ATTACH] [ATTACH]139739[/ATTACH]
    Click image for larger version

Name:	IMG_1353[1].jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	551833

Comment

• Har den här ettiketten nåt att göra med FM Ronneby?
      Click image for larger version

Name:	Eneryda2.jpg
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	551892
      Eva B

Comment

• Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
        Har den här ettiketten nåt att göra med FM Ronneby?
        Du kan läsa om Eneryda glasbruk här:

Comment

• Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
          Intressant jämförelse med uggleögonen, aldrig sett "handtagen" (som jag tycker det är) som ögon men kul vinkel på det. Här kommer fler bilder på pingvinen.
          Ögon/handtag! Ja, det beror ju på föremålet i sig, men hur som helst snyggt, läckert och genialt!

Tack för bilderna på pingvinen. Den var ju lite annorlunda!

Comment

• Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
            Har den här ettiketten nåt att göra med FM Ronneby?
            [ATTACH]139895[/ATTACH]
            Inte mer än att bröderna Marcolin jobbade i Eneryda.

Comment

• Hittade den här sidan av en slump.....
              Jag har ärvt en del glasfigurer då jag hade släkt i Ronneby.
              Någon som har bra tips på var man lämpligast säljer sånt här.

Tacksam för svar.

Comment

• Ursprungligen postat av Ardrik Visa inlägg
                Hittade den här sidan av en slump.....
                Jag har ärvt en del glasfigurer då jag hade släkt i Ronneby.
                Någon som har bra tips på var man lämpligast säljer sånt här.

Tacksam för svar.
                Tradera eller blocket.

Comment

• FM Ronneby fisk B868

Hej
                  Fisken har varit mina föräldrars och jag har ingen aning om vad den är värd.
                  Är det något som i vissa kretsar folk samlar på, värt att behålla själv eller skall jag sälja den på blocket eller tradera?
                  Jag har lyckats samla info om dem som tillverkat den men det säger mig inte mycket ändå.
                  Någon som kan tipsa mig?

Comment

• Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
                    Hej
                    Fisken har varit mina föräldrars och jag har ingen aning om vad den är värd.
                    Är det något som i vissa kretsar folk samlar på, värt att behålla själv eller skall jag sälja den på blocket eller tradera?
                    Jag har lyckats samla info om dem som tillverkat den men det säger mig inte mycket ändå.
                    Någon som kan tipsa mig?

Hej!

Samlare finns det alltid! Behålla eller sälja? Ja, det är svårt att svara på? Tycker du om fisken så ska du behålla den.
                    Värde? Det är svårt, kolla gärna på avslutade auktioner på Tradera, så ser du hur priserna ligger för olika FM/Marcolin föremål.
                    Vad som bestämmer priset är olika faktorer såsom skick, hur vanligt/ovanligt ett föremål är, samt färgkombination och storlek.
                    Last edited by alegni; 2014-05-27, 03:21.

Comment

• Här kommer bilder på något som jag köpte nyligen. Helt omärkt, 28 cm hög. Jätteläckra färger!
                      Den har en bubbla inuti kroppen som går ända upp i huvudet, samt påklippta ögon.

Jag tycker det ser ut som en tidig FM. Vad tror ni? Kan det stämma?
                      Bifogade filer

Comment

• Hej!

Ny forummedlem och Ronnebysamlare här!
                        Jag har samlat I ungefär ett halvår, och för att undvika att bli helt ruinerad så har jag valt att till största delen fokusera på en färgkombination.

Undataget ses till vänster på sista bilden.
                        Jag hade ingen aning om att den ändrade färg, så jag blev mycket förvånad över att det jag köpt som en lila skulptur var ljusblå nästa gång jag tittade på den : )

Högst upp på önskelistan just nu står en sån där magnifik örn i "rätt" färg som jag sett några stycken av i tidigare inlägg. Får se hur många år det tar tills man råkar hitta en sådan till salu : )

Jag började samla när jag såg den större fågeln (högst upp I mitt skåp), på en loppis, och tyckte att den var alldeles för fin för att låta stå kvar.

Min favoritpjäs är mitt nyaste tillskott I samlingen, delfinen längst ner till höger. Jag har sett flera sådana här på forumet, men det var först när man såg en på riktigt som man såg inte bara hur fin, utan även hur stor den var : )
                        Bifogade filer

Comment

• Inte ett särskillt aktivt forum det här...
                          Jag passar ändå på och kompletterar med en fågel som jag varit och köpt idag, på självaste nationaldagen.
                          Nu börjar det bli rätt fullt I skåpet...

Jag såg förresten i inlägg nr 3028 att det diskuterades hajar som är limmade med en gulaktigt lim.
                          Jag kan bekräfta att även min haj har ett gulaktigt lim. Trodde att den gått sönder och lagats först, men det är väl inte omöjligt att dessa hajar limmades och att limmet under ca 50 års tid har gulnat.

Och om någon skulle känna att de har alldeles får många figurer i "min" färgkombination , och vill sälja dem, så går det bra att vända sig till mig : )
                          Bifogade filer

Comment

• Hej,
                            Såg en fin pelikan på tradera till fastpris.
                            Ser att du har en liknande men men.
                            Med vänlig hälsning,
                            Jonas

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                              Hej,
                              Såg en fin pelikan på tradera till fastpris.
                              Ser att du har en liknande men men.
                              Med vänlig hälsning,
                              Jonas
                              Hej!
                              Ja, det är en sådan som jag redan har.
                              Det blir svårare och svårare att hitta sådant man inte har, men jag är övertygad om att det finns mycket till.
                              Har bland annat sett 4-5 föremål till här på forumet I äldre inlägg.

Comment

• Ja så är det.

Bidrar med en stor fisk i dina färger.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X