Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Här kommer november månads Marcolinbild.
    Bifogade filer

    Comment


    • Tiden går fort! Snart är det jul, och snart är det nytt år!
      2012 har glädjande nog varit ett mycket bra FM/Marcolin-år för mig, med intressanta inköp. När nya FM-föremål kommer in i samlingen blir det till att stuva om på hyllorna.....mer nytt, stuva om igen....ett evigt jobb men ett roligt sådant!
      Imorgon kommer nog något nytt flygande, eller snarare med Schenker, och då blir det att stuva om på hyllorna igen. Nu vill jag inte gärna plocka bort mer för det jag har framme nu, vill jag fortsätta ha framme. En hel del FM står knökat i en BILLY, tyvärr så kan jag inte ha allt framme, men så är det nog för de flesta samlare, inte sant? En del framme, en del undanstoppat! Jag har funderat tidigare på att rensa ut lite, och nu är det hög tid att till helgen göra slag i saken, att låta några FM vandra iväg till Myrorna alt. Erikshjälpen.

      Hoppas ni andra FM-samlare också har haft ett bra FM/Marcolin-år!


      I mitt förra inlägg visar jag toppen på något....är det någon som undrat vad jag visade upp? Nej, kanske inte men här kommer i alla fall föremålet i helfigur. En Buddha!
      Bifogade filer

      Comment


      • Undrar hur man kommit på tanken att göra en Buddha?

        Comment


        • Man kan se på detta rent allmänt. Ett företag riktar in sig på olika marknader. Vi har den inhemska marknaden, men många företag vill självklart expandera, exportera.

          Om man t.ex. riktar in sig på USA så kan det vara lämplig med föremål/modeller som tilltalar den marknad man vill komma in på.
          Marcolin hade i sin produktion t.ex. Bältdjur, Cowboystövel, Cowboyhatt “Dallas”, Buffel “långhorn”. (exempel kan ni se i inlägg 1931, bälta)

          Marcolin hade även Kamel, Oljedroppe, Oljefat, Arabiskt Svärd, Moské och Minaret i sin produktion. (exempel kan ni se i inlägg 1288 + 1292, oljedroppe/priskurant)
          Marcolin hade djur ur den kinesiska zodiaken. (exempel kan ni se i inlägg 2950, drake)

          Man kan vid olika tidpunkter se olika teman i produktionen. Så min uppfattning är att företag “skräddarsyr” sin produktion för att passa den marknad dom vill komma in på, och detta tror jag nog stämmer in på alla företag.

          Comment


          • Du har säkert rätt alegni. Jag är inte så insatt i produktionen och för mej är glasdjuren mest bekanta, så jag tyckte Buddhan var lite av ett svart får

            Comment


            • Snart skriver vi 2013! Nytt år, och förhoppningsvis nya friska tag i FM-tråden.

              Man kan fira in det nya året med olika drycker, bubbliga drycker eller icke-bubbliga drycker! Varför inte satsa på ett vin med lite styrka. Jag kan rekommendera Marcolins Ping-vin (>24%). Eller en svagare variant BLOSSA lättglögg, men det går lika bra med julmust! Valet är fritt, valet är ditt!

              Jag önskar er ett Gott Nytt År! ..... Ett Gott Nytt FM-år!
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2012-12-31, 13:55.

              Comment


              • Här kommer januari månads FM/Marcolinbild.

                Click image for larger version

Name:	FM januari.JPG
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	543557
                Last edited by alegni; 2013-01-18, 16:07.

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Här kommer januari månads FM/Marcolinbild.
                  Har ingen aning om vad det är, men lösningen kommer väl så småningom

                  Comment


                  • Detta med olika marknader är ju intressant. F.ö har jag en Buddha i glas från FM. Undrar nu över huvuden från FM, tråden är alldeles för omfattande att söka i , därför ställe rjag en fråga. Huvud ca 6-7 cm höga. Har ett som ser ut att kunna föreställa både Lincoln och Bellman. Ngn som vet vad jag pratar om?

                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Man kan se på detta rent allmänt. Ett företag riktar in sig på olika marknader. Vi har den inhemska marknaden, men många företag vill självklart expandera, exportera.

                    Om man t.ex. riktar in sig på USA så kan det vara lämplig med föremål/modeller som tilltalar den marknad man vill komma in på.
                    Marcolin hade i sin produktion t.ex. Bältdjur, Cowboystövel, Cowboyhatt “Dallas”, Buffel “långhorn”. (exempel kan ni se i inlägg 1931, bälta)

                    Marcolin hade även Kamel, Oljedroppe, Oljefat, Arabiskt Svärd, Moské och Minaret i sin produktion. (exempel kan ni se i inlägg 1288 + 1292, oljedroppe/priskurant)
                    Marcolin hade djur ur den kinesiska zodiaken. (exempel kan ni se i inlägg 2950, drake)

                    Man kan vid olika tidpunkter se olika teman i produktionen. Så min uppfattning är att företag “skräddarsyr” sin produktion för att passa den marknad dom vill komma in på, och detta tror jag nog stämmer in på alla företag.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Detta med olika marknader är ju intressant. F.ö har jag en Buddha i glas från FM. Undrar nu över huvuden från FM, tråden är alldeles för omfattande att söka i , därför ställe rjag en fråga. Huvud ca 6-7 cm höga. Har ett som ser ut att kunna föreställa både Lincoln och Bellman. Ngn som vet vad jag pratar om?
                      Bild???

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Bild???
                        Försöker lägga in bilder men misslyckas!! Förstår ingenting. Ngn annan som haft/har problem?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	96,6 KB
ID:	543884Click image for larger version

Name:	007.JPG
Views:	1
Size:	123,8 KB
ID:	543878Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	5
Size:	99,0 KB
ID:	543877
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Försöker lägga in bilder men misslyckas!! Förstår ingenting. Ngn annan som haft/har problem?
                          Last edited by Äjth; 2013-01-30, 16:19.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • Hej Äjth,

                            Tack för bilderna. Oj, det verkar knepigt för dig att få in bilder idag? Vad har hänt med PES? Nu ser jag i alla fall två av dina bilder, men den tredje bilden är en stor grå ruta.

                            Nu har jag letat upp "huvudet" som ligger i FM-tråden! Det var Raoul som visade upp ett FM huvud, och det gjorde han i inlägg 723 (okt 2008). Då hade jag inga uppgifter om dessa huvuden, och idag vet jag tyvärr inte mer än jag visste då!



                            Det FM-huvud som Raoul visade upp var ca 20 cm hög. Det FM-huvud som du nu visar upp, Äjth, säger du är ca 6-7 cm. Stämmer det? Är FM-huvudet bara ca 6-7-cm? Det är stor skillnad i höjd mellan de båda huvudena.

                            Då kan man fråga sig ..... Lång eller kort hals? Har ditt FM-huvud varit ca 20 cm, fått en skada och slipats ned? Eller tillverkade FM även mindre modeller av dessa huvuden?

                            Etiketten "Handiwork FM Konstglas" daterar dessa FM-huvuden till första hälften 1970-tal.

                            Som referens lägger jag in de bilder som Rauol Karlsson dokumenterade med i inlägg 723, så har vi båda FM-huvudena på en och samma sida i FM-tråden.
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2013-01-30, 23:16.

                            Comment


                            • Se där! nä huvudet är bara 7.5 cm höj. Så flera storlekar finns säkert, kanske även några mittemellan. Tack för länken - det visade ju sig att jag sett det förrut.

                              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Hej Äjth,

                              Tack för bilderna. Oj, det verkar knepigt för dig att få in bilder idag? Vad har hänt med PES? Nu ser jag i alla fall två av dina bilder, men den tredje bilden är en stor grå ruta.

                              Nu har jag letat upp "huvudet" som ligger i FM-tråden! Det var Raoul som visade upp ett FM huvud, och det gjorde han i inlägg 723 (okt 2008). Då hade jag inga uppgifter om dessa huvuden, och idag vet jag tyvärr inte mer än jag visste då!



                              Det FM-huvud som Raoul visade upp var ca 20 cm hög. Det FM-huvud som du nu visar upp, Äjth, säger du är ca 6-7 cm. Stämmer det? Är FM-huvudet bara ca 6-7-cm? Det är stor skillnad i höjd mellan de båda huvudena.

                              Då kan man fråga sig ..... Lång eller kort hals? Har ditt FM-huvud varit ca 20 cm, fått en skada och slipats ned? Eller tillverkade FM även mindre modeller av dessa huvuden?

                              Etiketten "Handiwork FM Konstglas" daterar dessa FM-huvuden till första hälften 1970-tal.

                              Som referens lägger jag in de bilder som Rauol Karlsson dokumenterade med i inlägg 723, så har vi båda FM-huvudena på en och samma sida i FM-tråden.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                                Försöker lägga in bilder men misslyckas!! Förstår ingenting. Ngn annan som haft/har problem?
                                Hallå,
                                Ja, det är trassligt värre. So long...

                                Comment

                                Working...
                                X