Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Fotplattan är polerad men är inte planslipad. Det är små runda räfflor i glaset.
    På Youtube finns ett klipp där en snigel tillverkas. Med denna teknik för fotplatta behövs ingen slipning eller polering över huvud taget, det blir så vitt jag förstår en plan och blank yta per automatik.

Comment

• Ja när glasmassan får rinna ut på ett järnbläck så blir dom ringarna Birger beskriver,
      ingen behandlad yta som alegni påpekar.

Glasmassans klarhet Birger har nog sin förklaring, men jag har för lite på fötterna för att förklara det, Glafo kan nog ge ett bra svar.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        På Youtube finns ett klipp där en snigel tillverkas. Med denna teknik för fotplatta behövs ingen slipning eller polering över huvud taget, det blir så vitt jag förstår en plan och blank yta per automatik.
        http://www.youtube.com/watch?v=VXPdj...s2gR_kspO19DAp
        Hej Alegni!

Perfekt! Där har du det. Jag hade tänkt att påpeka att det känns som om fisken tryckts ner i glasmassan, som sedan formats kring fisken. Tusen tack! Där kom förklaringen!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja när glasmassan får rinna ut på ett järnbläck så blir dom ringarna Birger beskriver,
          ingen behandlad yta som alegni påpekar.

Glasmassans klarhet Birger har nog sin förklaring, men jag har för lite på fötterna för att förklara det, Glafo kan nog ge ett bra svar.
          Hirvi
          Hej hirvi!

Gör ett försök! Vi andra är blott amatörer!

Mvh. Birger!

Comment

Jag tänkte ändå att det vore synd och skam att inte lägga in svärdfisken på tråden som dokumentation. Den nyttan kan den ju ändå göra även fast den blivit tilltufsad. Är nog ändå en av de lite mer ovanliga FM-modellerna. Signerad FM-Ronneby Sweden B.164 ca. 40 cm hög i klarglas. Ingen Etikett.
            Det skär i mig när jag ser din svärdfisk. Klarat sig så länge, och sedan falla på målsnöret hem till dig. Det är bra att du dokumenterar den i FM-tråden, trots skadan.
            Jag daterar din svärdfisk till ca 1974-1975. Den tillverkades i färgkod 1 (klarglas) samt 47 (blå-grön-klar).

Jag tycker vi även ska ha en bild som visar hur Marcolins svärdfisk ska se ut i all sin prakt. Jag kompletterar därför med en lånad bild, för dokumentationens skull, hur svärdfisken normalt ser ut.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
              ja det är verkligen en färgkod som jag fastnat för, och alegni, jag försöker få tag på allt som är gjort i just färgkod 47.är det någon som kanske har en uppfattning hur många det finns i den färkoden?
              Jag vet inte heller hur många modeller som tillverkats i färgkod 47. Vi upptäcker mer och mer allteftersom, och dokumenterar här i FM-tråden. Jag tror att du själv just nu besitter den största kunskapen om färgkod 47, eftersom du specialsamlar på föremål med färgkod 47.

Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
              tänkte i alla fall lägga upp en ny fm pjäs (i min favorit färkod som kom med posten igår! tror inte den varit på tråden i den färgkoden tidigare eller?
              Grattis till pingvinparet! Härligt att du hittar så mycket i din favoritfärgkod 47! Jag tror inte just denna modell har varit med tidigare i tråden.
              Jag har svårt att tyda siffrorna i signeringen, siffrorna retas nog med mig, vad står det? Sedan undrar jag om det ligger blänk på etiketten? Jag tycker det står Handiwork och inte Handsculptured. Tacksam för din hjälp här!

Comment

• Fredagsgissning?

Hej FM-Vänner!

Länge sedan vi hade en gissning! Här får ni något att gnugga geniknölarna med! Vad är det här?
                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	34,4 KB
ID:	529913

Comment

• Hej igen!

Jag snubblade på en trädrot när jag tog den här bilden, så jag vet inte om den är upp eller ner?

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                    Här kommer lite bilder på snäckvasen du nämner,omärkt 25cm hög och ca 4kg.

Hej Gaspadin!

Sitter och tittar igenom tråden och ser att jag inte har tackat för bilderna för din snäckvas. Så då gör jag det nu! Tack för bilderna på din fina snäckvas.

Här har du sannerligen hittat en godbit! Grattis!
                    Den är omärkt men formspråket talar för Marcolin, så för mig känns det utan tvekan som Marcolin.

Om man t.ex. tittar på följande två bilder och sedan tittar på din fina snäckvas, så tycker jag absolut att det ser ut som en skapelse från Marcolin! Stort grattis!
                    Bifogade filer

Comment

• M-386

Den her lå ute til salgs i Norge idag, M-386, fant ikke modellnummeret når jeg søkte gjennom PES, så jeg antar den ikke er omtalt tidligere?

Banden
                      Bifogade filer

Comment

Länge sedan vi hade en gissning! Här får ni något att gnugga geniknölarna med! Vad är det här?

Hej Birger,

Du utmanar oss med en gissning! Trevligt! Sitter och begrundar din gissning, brorsan släntrar förbi, tittar på bilden och säger det måste vara en ...

Va?!? Jag hann inte med! Men jag går på brorsans linje här.

Brorsan hälsar att en bild säger mer än tusen ord, en spegling i en bild säger ännu mer!

Jag skickar ett mejl med vårt svar!

Comment

• Fredagsgissning?

Hej FM-Vänner!

Svårt? Vi gör det lite lättare. När det råder en global ekonomisk kris, klarar sig den här krabaten väldigt bra. Han har en stabil valuta eller så kan man säga att han är en sann royalist. Jag vänder också på bilden så att ni slipper stå på huvudet när ni ska lista ut vad det är för något.
                          Mvh. Birger!
                          Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	529941

Comment

• Hej

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Jag vet inte heller hur många modeller som tillverkats i färgkod 47. Vi upptäcker mer och mer allteftersom, och dokumenterar här i FM-tråden. Jag tror att du själv just nu besitter den största kunskapen om färgkod 47, eftersom du specialsamlar på föremål med färgkod 47.

Grattis till pingvinparet! Härligt att du hittar så mycket i din favoritfärgkod 47! Jag tror inte just denna modell har varit med tidigare i tråden.
                            Jag har svårt att tyda siffrorna i signeringen, siffrorna retas nog med mig, vad står det? Sedan undrar jag om det ligger blänk på etiketten? Jag tycker det står Handiwork och inte Handsculptured. Tacksam för din hjälp här!
                            hej alegni,
                            jo lite vet jag om just färgkod 47, men hur många som är gjorda i just denna färgkod är intressant tycker jag;

någon annan som kanske kan veta?

jo det pingvinparet är jag mycket glad för..:

signeringen lyder : fm ronneby b-772 och är 200mm hög,
                            etiketten lyder: handiwork och inte handsculptured

som jag har tagit reda på så är alla i färkod 47 etikettmärkta med just silveretikett handiwork.
                            tror även att just färkod 47 gjordes under en begränsad tid 74-77.
                            någon som kanske kan hjälpa mig med exakt tidsperiod?

tack för en härlig sida!!!
                            mvh iceman30

Comment

Hej FM-Vänner!

Svårt? Vi gör det lite lättare. När det råder en global ekonomisk kris, klarar sig den här krabaten väldigt bra. Han har en stabil valuta eller så kan man säga att han är en sann royalist. Jag vänder också på bilden så att ni slipper stå på huvudet när ni ska lista ut vad det är för något.
                              Mvh. Birger!
                              [ATTACH]110941[/ATTACH]
                              är det en fm ronneby glaspjäs?:-) hihi

Comment

• Hej ICEMAN30!

Så långt rätt! Behöver nog lite mer precist svar. Försök lite till!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X