Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Härliga bilder på dina vaser! Grattis till att du fann ännu en. Är säkerligen inte så vanliga! Tycker nog mittenvasen ändå tar priset. Den är så härligt "skrikig" men ändå väldigt elegant.
    Tack!

Vanlig? Ovanlig? Ja, vad säger ni PESare och FM samlare! Ser ni några Marcolin vaser när ni är runt på loppisar och auktioner?

Den gula vasen är superläcker! Glimma glasbruk och Marcolin.
    Här finns vasen i en annan färgsättning. http://precisensan.com/antikforum/sh...hp?8311-Glimma
    Last edited by alegni; 2011-08-11, 12:12.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
      Missat denna.
      Den där var ju riktigt läcker. Stort grattis och väldigt vackra bilder också.
      Tack!

Comment

• Här kommer en vas som jag köpte för ett tag sedan. Höjd ca 21 cm.

Jag har provat att fota med olika bakgrund/förutsättningar, och här kommer 3 st bilder.
        Bifogade filer

Comment

• Ingela, you did it again !

Härligt att komma hit över

o vad möts jag av; strålande konst

Otroligt vacker vas, mer min smak. Helt underbar, o tjock v s tung måste den vara.

Är denna FM Ronneby ????? Eller Murano, eller???

Den är nog väldigt dyr

Comment

• Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
            Härligt att komma hit över
            o vad möts jag av; strålande konst
            Otroligt vacker vas, mer min smak. Helt underbar, o tjock v s tung måste den vara.
            Är denna FM Ronneby ????? Eller Murano, eller???
            Den är nog väldigt dyr

Tack, Annestig!

Tung? Den väger 3,2 kg.

Jomenvisst, är det FM Ronneby, annars skulle jag lagt den i en separat tråd.

Dyr? Jag hade turen att få den för ett bra pris, så jag är jättenöjd.

Avslutar med en katalogbild som visar fler vaser ur denna serie.
            Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Otroligt vackra bilder på din U-4 vas. Bästa bilden är helt klart med persiennen nere! Kul att se den hos en ägare! Tack också för alla dina andra vackra bilder och ditt generösa
              sätt att dela med dig, både av din kunskap men även med dina egna underbara FM-alster. Jag uppskattar det!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en lite ovanlig sak. Ej tidigare visad på "tråden" En sjöstjärna modell M-160. Står som 175mm den här är dock närmare 20cm. Vikt 725g. samt med etikett. Ej signerad. Härligt grå med små bubblor och lite lätt rosa i ytterkanterna. Håll till godo!
                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	79,0 KB
ID:	519190Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	68,4 KB
ID:	519191Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	100,3 KB
ID:	519192Click image for larger version

Name:	009.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	519193Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	74,1 KB
ID:	519189

Comment

Otroligt vackra bilder på din U-4 vas. Bästa bilden är helt klart med persiennen nere! Kul att se den hos en ägare! Tack också för alla dina andra vackra bilder och ditt generösa
                  sätt att dela med dig, både av din kunskap men även med dina egna underbara FM-alster. Jag uppskattar det!

Tack! ... och tack själv, Birger, för att du delar med dig!

Jag har också bilden med persiennen nere som min favorit.
                  Olika dagsljus/belysning framhäver vasen på olika sätt, och av den anledningen tog jag med flera bilder. Bakgrund på bild nr 2 är bakplåtspapper!

Comment

Här kommer en lite ovanlig sak. Ej tidigare visad på "tråden" En sjöstjärna modell M-160. Står som 175mm den här är dock närmare 20cm. Vikt 725g. samt med etikett. Ej signerad.
                    Grattis! Den dyker inte upp ofta! Jättefin, och tack för fina bilder. Jag är glad att den hamnade hos en sann FM-entusiast!

M-160 - i vilken priskurant hittade du modellnumret?

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Ej tidigare visad på "tråden".
                    Får jag lov att skicka dig på en tidsresa i FM-tråden tillbaka till februari 2010, närmare bestämt inlägg 1270: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post131974

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Hoppsan! Den hade jag glömt bort! Dessutom såg jag att jag gett den fel modellnummer. Rätt ska vara M-610. Som tur är hade jag ju lite rätt, den har inte visats i den färgen.! Har den inte i någon priskurant utan den står med i katalogen 1971-72.

Mvh. Birger!

Comment

Dessutom såg jag att jag gett den fel modellnummer. Rätt ska vara M-610.
                        Har den inte i någon priskurant utan den står med i katalogen 1971-72.
                        Tack för det! Jag misstänkte att M-160 inte var rätt modellnummer på din sjöstjärna, men orkade inte börja gräva i kataloger och priskuranter. Funderade även på om det var ett modellnummer som återanvänts vid något tillfälle.

M-160, om någon undrar, är snäcka Nautilus - och den finns att beskåda i inlägg 1731.

Gjorde till slut en liten dykning ner i kuranterna och hittade en till sjöstjärna. M-159, som var ny 1984.

Sjöstjärnan på bilden fanns i produktion 1987.
                        Bifogade filer
                        Last edited by alegni; 2011-08-19, 01:15.

Comment

• Behöver lite hjälp!

Hejsan alla!
                          Jag fick några glasfigurer efter min farmor som jag försöker identifiera. Då någon av dem har ett märke "FM" så sökte jag på det och hamnade på er mycket intressant tråd! Av mina sju figurer har endast två märket. Men de har ingen signering undertill. Det har f.ö. ingen av figurerna. Jag har ingen som helst kunskap av glas, då jag aldrig "fastnat" för det. Keramik är mer min grej.
                          Bättre bilder kan ordnas om det underlättar.
                          Tusen tack!

Tina

Click image for larger version

Name:	IMG_0822.jpg
Size:	75,4 KB
ID:	519442

Comment

• Hej Tinagull!

Grattis till fina FM-Figurer! Den stora fisken är en Svärdfisk Modell C-675. Den stora fågeln är troligen en örn modell C-673. Lite svårt att se på bilden. Den mindre fisken är också en liten svärdfisk modell C-676. Pingvinerna är troligen modell B-715. Tidsmässigt skulle jag tro att dina figurer är tillverkade mellan från mitten av 60-talet till tidigare delen av 70-talet. De båda kaninerna är troligen Mantorp eller Gränna!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av tinagull Visa inlägg
                              Av mina sju figurer har endast två märket. Men de har ingen signering undertill. Det har f.ö. ingen av figurerna. Bättre bilder kan ordnas om det underlättar.

Hej Tina, välkommen till PES!

Jag håller med Birger om identifiering.

När det gäller årtal har jag en fråga. Två har etikett. Jag ser etikett på fisken i mitten, men den andra etiketten? Sitter den på den stora fågeln till vänster? Om det är en etikett på den fågeln, och inte något som speglar sig, så ser det ut att vara den etikett som var i bruk ca 1983-1991. Svårt att se på bilden. Ju bättre bilder rent allmänt, desto lättare att svara!
                              Last edited by alegni; 2011-08-26, 20:59.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Inlägg 3000! Wow! Det får vi väl fira med något ovanligt! Hade tänkt att ta en gissning på denna figur men nu blir det mest en efterlysning. Jag saknar nämligen sockeln till denna riktigt häftiga Madonna B-784. 470mm Viol. Troligen en av de högsta figurerna bröderna Marcolin gjort.En lite rolig sak i sammanhanget är att jag inte visste att det var en FM-pjäs förrän jag hade besök av en kvinnlig vän som sa " det där ser ju ut som en madonna" Självklart, kvinnor har ett helt annat öga, i vilket fall jämfört med mig, att se det självklara. Visst är det en madonna. Nu skulle jag väldigt gärna hitta en sockel till denna vackra madonna och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med det. Jag skulle VERKLIGEN uppskatta det! Så, hör av er, snälla, ni som har en sådan sockel till övers! För visst är hon häftig. Hon behöver också verkligen ett stöd i livet. Min son protesterade högeligen då han fick verka som tillfällig sockel! Här kommer hon. Håll till godo!
                                Mvh. Birger!
                                003.jpg (26,1 KB)
                                004.jpg (26,4 KB) Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	46,0 KB
ID:	519486
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X