Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej!

alegni : Jag har köpt 150 w halogenlampor billigt hos clas i sjön
    och testat lite ...Tanken är att prova och göra ett "fototält" för att kunna ta bättre glas bilder

MI.KE : Är fågeln ur egen produktion? Foten som fågeln står på ser inte ut som Marcolin´s brukade använda ...men man har ju bara sett en bråkdel av vad som tillverkats. Om det är en FM ...Finns det någon signering

Pjotr
    Last edited by Pjotr; 2007-10-15, 15:37.

Comment

• Måste säga att jag blev förvånad när jag googlade på mitt eget efternamn och fick lov att läsa om min pappa och mina farbröder av någon som verkar insatt : )
      Kul att du gillar Marcolins konstglas. Synd att fariken revs i Ronneby.
      Men mkt av produktionen fortsatte då på Korsika bla, kan man säga.
      Min pappa har gjort mestadels av designen på de glasföremål som producerades i Ronneby och han arbetade på den fabriken under många år när han kom till Sverige från Murano i Venedig (för många år sedan).
      Det är mina farbröder som ägde fabriken, och i princip alla som arbetade där var syskon och syskons respektive osv.

Ville bara skriva en rad eftersom jag kunde avläsa ett stort intresse från din sida,

Är du en vän till någon som jobbat där?
      Hur får du tag i info?

Vänliga hälsningar
      Hanna Marcolin

Comment

• ojdå...

Ser att ni pratat om min kära pappa Luigi redan innan : )
        Miniatyrer är just som det låter, mindre form av prydnadsglas som görs framför en mindre låga (än i fabriken).
        Han gör framförallt glassmycken.
        Just idag har jag och pappa och min mamma en gemensam utställning på Mor Olivia Gården i Ronneby.
        Pappa ställer ut sina smycken, mamma sina silversmycken och jag har en fotoutställning.

MVH Hanna Marcolin

Comment

• Hej o Välkommen till PES!

Jättekul att du hittade denna tråd..mycket intressant med det du nämner om korsika.
          Har du möjlighet att forska lite mer i detta... årtal osv.
          Jag har skickat ett meddelande i privata meddelanden också

Pjotr

Comment

• Hej mi.ke.

Efter att ha spenderat kvällen på akuten - inte för egen del utan
            tillsammans med en gammal släkting som personalen på hemmet tappat i
            golvet eller något liknande - är jag hemma igen och försöker nu varva ner
            lite med att läsa och skriva på forumet.

Jag har funderat på din albatross. Skulle vara kul att se fler bilder, i
            någon annan vinkel. Har hittat en modell som verkar vara din albatross,
            kallas"Infini" enligt katalogen. Är det en B-040 du visar upp? Du kan väl
            fylla på med lite mer uppgifter om signering och/eller etikett.

Det är kul med fler och fler bilder så man kan få en bättre uppfattning om
            produktionen. FM var som sagt produktiva och jag överraskas fortfarande av
            modeller och färginlägg som jag inte sett tidigare.

Jag kan nämna att enligt branschtidningen "GLAS och PORSLIN" (nr 5, 1970)
            tillverkades 700 modeller på glasbruket vid den tidpunkten.

Det underlättar ju också att veta vad man ska leta efter när man är ute på
            mässor och loppisar.

Ingela
            Last edited by alegni; 2007-10-21, 03:18.

Comment

• Hej Hanna!

Välkommen till PES!

Det är väldigt roligt för oss som är jätteintresserade av FM Konstglas att fler och fler deltar i diskussionerna på forumet. Och förstahandsinformation är oslagbart!

Hur får vi tag i information! Ja, det är inte lätt! Vi får alla leka detektiver men det är jätteroligt när någon ny information dyker upp och tar samlingen ytterligare ett steg framåt! Jag försöker t.ex. bidra med så mycket bilder som möjligt så att fler kan njuta av FM Konstglas. Jag har lagt upp några album på Webshots:
              Wallpaper changer that automatically rotates your desktop background from a curated 5,000+ HD & 4K library. A real upgrade from Windows Slideshow and Windows Spotlight. Free trial; works on Windows 10/11 and macOS.

Nu är det sent så jag får nog skriva mer imorgon!

hälsningar,

Ingela
              Last edited by alegni; 2007-10-21, 03:20.

Comment

• Hej hej!!

Den är signerad B 40-63-12 ska ta lite bättre bilder. (efter semestern )

Comment

• Hej!

Här kommer lite kuriosa.... en bild på en av deras reklamskyltar

B 320 Happy together

Pjotr
                  Bifogade filer

Comment

• Kan någon av dessa vara FM? Brevpressen har jag tidigare frågat på och jag glömde att svara på att den är planslipad klar. Ingen av figurerna har någon signering. Har svårt att få till bra bilder med min kamera
                    Bifogade filer
                    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

• Jag hajade till på hästen, att jag kunde gjort den, men öronen ser för långa ut tycker jag, tekniken att göra en häst är så lika, så därför blir dom också lika, jag såg tekniken i Ronneby och Gränna, det blev mycke träning för att få till en sådan, vore kul med en annan bild på den!
                      Dom andra kan vara Gränna mf.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Detta är det bästa jag kan göra i bildväg
                        Bifogade filer

Comment

• Det var bra bilder!
                          Manen på hästen blir inte min, stämmer inte med min nypsax,
                          ja, vem! det var inte många som gjorde dom,
                          Gränna, Ronneby får väl stå kvar som?
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Tack Hirvi. Det var ju samtidigt synd att den inte var din skapelse. Hur som helst är den gullig.

Comment

• Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                              Tack Hirvi. Det var ju samtidigt synd att den inte var din skapelse. Hur som helst är den gullig.
                              Ja vist!
                              Det är nog många som fallit i golvet!
                              Hirvi

Comment

• Japp, jag har noga synat och klappat denna polle och finner inga nagg eller flisor. Som sagt ovanligt hel.

Comment

Working...
                                X