Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Såja, nu har jag fotat några bilder med min splitternya Nikon Dx40 för jag har ingen scanner. Hoppas de duger:

    Här har man öppnat upp för att lyfta ut alla glasslipmaskinerna:


    Detta är vyn jag såg från mitt barndoms hems balkong, fönstrerna i mitten är själva kontors delen och till höger om mitten fönstrerna satt Josef Marcolin och de två sista stora fönstrerna till vänster var utställning och konferens, under dessa var butiken, förutom den som senare fanns i restaurant Floran intill:


    En till vy från balkongen:


    På denna bilden, är strömmen inte avslagen när de river fastighetens västra del, så det blir en liten brand:
    Last edited by Flobben; 2007-10-08, 21:42.

    Comment


    • Fortsättning:

      Nu är huvud delen av fabriken borta:


      Här fyller min pappa 50 år med fabriken i bakrgrunden:


      Här i gamla Brunnskontoret hade man glasförsäljnings butik strax en bit bortom fabriken i slutet av 60-talet och i början av 70-talet, där jag senare hade eget företag, från 1988-2000:

      Comment


      • Tack för bilderna!

        Det var mycket intressant med bilder från denna tid ...
        Vet du något årtal och datum för rivningen.

        Mycket nöjd
        Pjotr

        Comment


        • Hej Pjotr,

          Tomten och fastigheten köptes av Blekinge ROT och de fick rivningslov 1992.
          De satte i sin tur grävmaskinen i byggnaden i maj 1992. Kommunen köpte sedermera tillbaka tomten, gjorde parkeringsplats av hela skiten, och nu pågår en arkitekttävling för fullt, för man vill nu bygga s.k. seniorboende på tomten.

          MvH Flobben

          Comment


          • Tack för den informationen!

            Nu får du ta någon bild med den nya kameran när du är på plats i Ronneby

            som visar hur det ser ut där idag

            Mvh Pjotr

            Comment


            • Här är ett flygfoto från dagens situation! Fastighet 16.137 är den så kallade "Hwiidehus" och nedanför är vårt hus stg 16.133. Som Ni kan se är det tomma området mellan Norra och Södra Glasbruksgatan helt raderat och ersatt av parkeringsplats. Här fanns FM Marcolins fabriksbyggnad i den norra delen av grusytan och södra grusytan, som idag är
              parkering åt loppmarknadsaktiviteter i Brunnshalllarna i Brunnshallarna i Brunnsparken.

              Den södra delen av parkeringen innehades av den så kallade Restaurang Flora som Ni ser är också riven.

              Bör tilläggas att hela denna area innehade titeln Rosenodlingen med tillhörande restaurant Flora under tiden av slutet av 1800-talet vars epok egentligen slutade i och med att hela Ronneby Helsobrunnen gick i konkurs år 1929, men bedrevs i blygsam omfattning vidare.

              Byggnaden som låg bredvid Marcolins fabrik användes senare som lager åt emaljerade detaljer fram till 70-talet enligt dokument från Ronneby Kommun.År 1996 blir hela Brunnsområdet byggnadsminnesförklarat i oktober.

              Källor: "Kring en å-krök" samt ""Ronneby Brunn under 300 år""

              MvH
              Flobben

              Comment


              • Ursprungligen postat av Flobben Visa inlägg
                Här är ett flygfoto från dagens situation! .....
                MvH
                Flobben

                Tusen tack för alla intressanta bilder!

                Verkligen intressant att se, det är sent nu så jag får skriva mer imorgon.


                Ingela
                Last edited by alegni; 2007-10-10, 00:50.

                Comment


                • Hej Flobben,

                  Tack för intressant info! Vad trevligt det var att se dessa bilder och det blev ju dessutom mer
                  målande beskrivning genom dina kommentarer. Var dom t.ex. hade sitt kontor,
                  utställnings- och konferensdel, butiken ...... det tackar vi för! Gärna fler
                  bilder och berättelser! Vi tar tacksamt emot alla bidrag!

                  Ursprungligen postat av Flobben Visa inlägg
                  Tomten och fastigheten köptes av Blekinge ROT och de fick rivningslov 1992.
                  De satte i sin tur grävmaskinen i byggnaden i maj 1992. Kommunen köpte
                  sedermera tillbaka tomten, gjorde parkeringsplats av hela skiten, och nu
                  pågår en arkitekttävling för fullt, för man vill nu bygga s.k. seniorboende
                  på tomten.
                  Tack för infon!
                  Blekinge ROT sålde tomten till kommunen och nu vill Blekinge ROT bygga
                  exklusiva bostadsrätter åt pensionärer där. Hittade följande i BLT:


                  "Det blir bostäder på Glasbrukstomten. Kommunstyrelsen har nu beslutat att
                  sälja marken. Först i kön av köpare står Greger Andersson med byggföretaget
                  Blekinge Rot."


                  ---------------------------------------------------------------

                  Sedan hittade jag följande i Sydöstran:


                  Arsenik och bly på Glasbrukstomten

                  RONNEBY
                  Arsenik och bly finns sannolikt i marken i Glasbrukstomten, där nya
                  bostäder planeras.
                  Nu måste markförhållandena undersökas och eventuellt måste tomten saneras
                  innan byggstart.

                  Företrädare för Ronneby kommun har redan anat att det finns bland annat
                  tungmetaller i jorden, där Glasbrukstomten ligger.
                  Fram till 1990-talet fanns ett glasbruk där och ämnen som innehöll arsenik
                  och bly användes sannolikt i produktionen.
                  För att tomten ska få bebyggas med bostäder måste en ordentlig
                  markundersökning genomföras.
                  Glasbrukstomten finns redan på länsstyrelsens varningslista över platser i
                  Blekinge där det kan finnas giftiga ämnen.
                  Kommunen handlar nu upp den undersökning som krävs. Arbetet kan påbörjas i
                  höst.
                  Om halterna av tungmetaller är höga krävs en marksanering. Och då kan
                  kostnaderna skena iväg mot miljonklassen, vilket är fallet när den gamla
                  sågverkstomten i Backaryd nu saneras.


                  --------------------------------------------------------------

                  Ursprungligen postat av Flobben Visa inlägg
                  Mer kuriosa:
                  Jag har inte sett någonstans att den fjärde brodern Luigi har nämnts i
                  forumet?
                  Han håller fortfarande på med glas på fritiden i sitt hem, och jobbar för
                  övrigt på samma jobb som min fru (Orbit One i R-by).

                  En annan broder som också jobbade på glasbruket heter Giovanni och bor
                  fortfarande kvar han också i Ronneby.

                  Du undrade om Luigi och Giovanni omnämnts och det har dom. Om du tittar på
                  inlägg 56 (sid 6) och 138 (sid 14) så är dom omnämnda. Inte så mycket men
                  länken till Sörgårdens Konstateljé/Blekingepärlor var med då.
                  Luigi skriver på denna site att han tillverkar "Unika smycken och miniatyrer i
                  glas. Halsband, ringar mm." Jag undrar vad som avses med miniatyrer i glas?
                  Din fru kanske kan fråga Luigi?
                  När det gäller Giovanni så har jag sett några av hans objekt (signerad G. Marcolin, Kalejdoskop, jag tror det stod Ronneby också) i en glasaffär här i
                  Stockholm men annars så har jag inte någon mer info om honom.

                  hälsningar,

                  Ingela
                  Last edited by alegni; 2007-10-11, 01:44.

                  Comment


                  • Hej Ingela,

                    Giovanni hade faktiskt en firma med namnet Kalejdoskop (en liten glashytta) i slutet av 1990 belägeti det s.k. "Gamla Akvariet" som är en enplans fastighet med vitt Mexitegel beläget strax söder om Brunnshotellet i Ronneby. Här gjorde han också små prydnadsföremål i glas, som också kan kallas "Unika smycken och miniatyrer i glas".

                    Idag finns det en bilstereofirma (Blekinge Bilradio) bl.annat i dessa lokaler.

                    MvH Flobben

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Flobben Visa inlägg
                      Giovanni hade faktiskt en firma med namnet Kalejdoskop (en liten glashytta)
                      i slutet av 1990

                      Jo, det har jag sett! Kalejdoskop konstglassliperi.

                      Håller Giovanni på fortfarande? Jag antar det eftersom Kalejdoskop konstglassliperi står som leverantör på följande sajt:


                      KRISTALLEN den fina är en vacker kristallbutik/ateljé som är belägen på
                      Lilla Torg i Halmstad. Här finns ett unikt utbud av svenskt konstglas och
                      bruksglas, som även kan designas efter dina önskemål.


                      Ingela
                      Last edited by alegni; 2007-10-12, 01:12.

                      Comment


                      • Godkväll!

                        Här kommer en fågel från 60-talet.
                        Testar en ny bakgrund och starka lampor så färgen får komma fram

                        Pjotr
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                          Godkväll!

                          Här kommer en fågel från 60-talet.
                          Testar en ny bakgrund och starka lampor så färgen får komma fram

                          Pjotr
                          En härlig duva! (kanske Turturduva)
                          Pålagda vingar, och utdragna, ser det ut som.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • Hej Pjotr!

                            Visst är det kul att leka med olika bakgrunder och lampor för att se
                            vilka färgvarianter man kan få fram! Snyggt foto av din duva!
                            Hur är färgen utan starka lampor? Vad är det för starka lampor du har använt?

                            Så här ser min duva ut!

                            Sedan har jag en svan med guldinlägg, här har jag testat lite olika
                            varianter med belysning och det blev en väldig skillnad beroende på
                            bakgrund och belysning.



                            Ingela
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              En härlig duva! (kanske Turturduva)
                              Pålagda vingar, och utdragna, ser det ut som.
                              Hirvi
                              Nehe du Hirvi... den är gjord i en bit.

                              Comment


                              • Lägger upp en liten bild på en albatross.. när jag ändå är här.. (ursäkta bildkvaliten)
                                Bifogade filer
                                Last edited by mi.ke.; 2007-10-14, 13:50.

                                Comment

                                Working...
                                X