Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Alegni!

    Tack! Ja, det är en Handiwork-etikett!

    Mvh. Birger!

    Comment


    • Hej Birger o alegini
      Här har du en bild av delfinen som du kan se är det bara en slinga av blått glas mest klarglas.
      Kul att du fick lära dig något nytt alegini menar det med bubblorna i skålen och att ni uppskattar den också.
      Det är ju trevligt när man kan lära sig något nytt om sakerna man har hemma.
      Fin fågel du visade, du verkar ha mycket känningar Birger för du visar många nya FM pjäser hela tiden.
      Mvh cobe
      Click image for larger version

Name:	Delfin2.jpg
Views:	1
Size:	24,0 KB
ID:	512311

      Comment


      • Hej Cobe!

        Tack för en fin bild på din delfin! Mycket dekorativt med det blå inslaget som sprider sig ut i klarglaset på ett mycket tilltalande sätt!

        Ja, hägern är jag mycket nöjd med, den är inte så massiv utan snarare mer gracil!

        Jag har väl haft turen att vara ganska ensam om att samla på FM-Ronneby i mitt område men även en bra näsa för att hitta fina föremål. Visst lär man känna säljare när man själv köper mycket saker och ibland hör de också av sig om de har hittat något intressant. Till största del är jag dock ute på loppisar runt om i området och hittar väldigt mycket där. Sedan är ju Tradera och Ebay också bra forum för att hitta nya lite ovanliga FM-föremål.

        Att jag visar upp många av mina föremål på "tråden" är för att hålla denna fantastiska företeelse vid fortsatt god hälsa. Att helt enkelt att fortsätta att bygga upp denna unika minnesbank om Bröderna Marcolins fantastiska produktion. Det är ju också det du bidrar med när du lägger in bilder och resonerar kring olika föremål. Förhoppningsvis så kommer det nya med dig som också vill bidra och sen hoppas jag verkligen att de som tidigare deltagit i "tråden" finner en lust att åter delta med förnyade krafter. Jag saknar er!

        Mvh. Birger!

        Comment


        • Fredagsgissning?

          Hej FM-Vänner!

          Ja, då var det fredag igen. Här kommer något mycket ovanligt. Absolut premiär på "tråden" Detta är ett djur men vad är det för djur?
          Mvh. Birger!


          Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	512337

          Comment


          • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Ja, då var det fredag igen. Här kommer något mycket ovanligt. Absolut premiär på "tråden" Detta är ett djur men vad är det för djur?
            Ja du, det där ser inte lätt ut! Jag drar till med något ... en åsna.

            Comment


            • Får bli en Flodhäst härifrån
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • Hej Alegni!

                Fantastiskt! Visst är det en åsna! Denna gång tror jag nog att du haft koll på Ebay för den här kan normalt inte vara lätt att ta! Oavsett, stort grattis Alegni till en riktig gissning! Detta är en åsna signerad M-489.200. i 1968 0ch 1973 års priskurant står den som hare så här är det återigen lite förvirrat med modellnummer. Det som gör att den också ändå sticker ut lite grann vad gäller FM Ronneby's produktion är färgerna. Klarrött, silver och blått. detta har jag aldrig sett förut. Jag kan själv inte säga annat än att den här åsnan är riktigt "skithäftig" Håll till godo!
                Mvh. Birger!
                Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	111,9 KB
ID:	512339Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	129,0 KB
ID:	512340Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	111,6 KB
ID:	512341Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	512342

                Comment


                • Fantastisk fin Åsna med sin röda bröstlapp,
                  inte dåligt av Alegni
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • Hej Hirvi!

                    Tack! Håller med dig, otroligt bra av alegni att ta den gissningen! Heder åt henne!
                    Mvh. Birger!

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Fantastiskt! Visst är det en åsna! Denna gång tror jag nog att du haft koll på Ebay för den här kan normalt inte vara lätt att ta! Oavsett, stort grattis Alegni till en riktig gissning! Detta är en åsna signerad M-489.200. i 1968 0ch 1973 års priskurant står den som hare så här är det återigen lite förvirrat med modellnummer. Det som gör att den också ändå sticker ut lite grann vad gäller FM Ronneby's produktion är färgerna. Klarrött, silver och blått. detta har jag aldrig sett förut. Jag kan själv inte säga annat än att den här åsnan är riktigt "skithäftig"
                      Stort grattis till en fin åsna! Den var en av årets nyheter 1976.

                      Nej, detta var en gissning från min sida, jag har sett denna åsna för något år sedan. Det är det enda föremål som jag hittills sett i denna färgsättning, därav min gissning.
                      Jag kollar inte alltid på eBay, och jag håller inte alltid koll på allt du köper på eBay, ibland ser jag, ibland inte.
                      Och när jag vet vad du köpt brukar jag inte gå in och "förstöra" gissningen direkt. Då brukar jag istället gå in och säga: jag vet, jag vet, jag vet!
                      Jag tar en paus från gissandet, om du inte specifikt säger att detta är något som du köpt lokalt. Då kan jag gissa utan att någon misstänker att jag har facit i min hand!

                      Comment


                      • Hej Alegni!

                        Stort grattis!Jag vet att du har koll och jag förstod nog att du att hade lite koll på denna åsna oavsett. Jag vet ju också att du har koll på Ebay, inte vem som som köper vad men vilka föremål som är till försäljning. Oavsett, du har koll! Jag känner mig fortfarande som en nybörjare vad gäller FM- Ronneby's produktion men jag måste ändå tillstå att denna åsna är lite utöver det vanliga och jag är bara så glad att ha den i min ägo. Mina barn höll med mig omedelbart. De sa , på ren Dalsländska, Den var "sketfräck"
                        och jag håller bara med.
                        Mvh. Birger!

                        Comment


                        • Hittade en liten röd fågel idag. Tyvärr har näbben fått sig en kyss men priset var 5 kr så jag brydde mig inte om att pruta. Gjord på 60-talet eller?

                          Comment


                          • Hej Cobe!

                            Grattis till en liten fin FM-Kolibri! 60-talet och kanske även tidigt 70-tal. Trasiga näbbar är ett problem. Det första man bör känna över när man köper fåglar är just näbben. Ofta skador just där, lätt att missa. Förra lördagen hade jag möjlighet att köpa 2 jättefina fasaner i grönt-klarglas med bubblor, fullsignerade. Helt i mint kondition förutom just näbbarna, båda hade skadade näbbar, så det blev ingen affär. Har själv gjort misstaget att inte känna över föremål innan köp och då missar man lätt sådana små skavanker. I ditt fall så visste du ju om skadan men köpte ändå och 5kr. är ju ingen "big deal" då kan man stå ut med en liten skavank. Handlar det om hundratals kronor är det lite skillnad. Det är ett problem med att köpa på Tradera och Ebay, inte alltid lätt att se skador. Det bästa är alltid om man kan titta och känna över föremålen på plats.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Hej! Här kommer en fisk,ett hästhuvud och delfiner.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Jag tror det är en katt bredvid grodan.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X