Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Alegni!

    Härliga bilder på härliga svanar. Har några stycken själv av äldre FM-modell och visst finns det mycket av Bröderna Marcolin i Reijmere svanarna. Lägger in några bilder på mina FM-Svanar som jämförelse. Bubbeleffekten i Reijmyresvanarna är så underbart dekorativ men den finns också kvar i dessa FM-svanar. En tanke bara när jag tittar på de riktigt tidiga föremålen så finns bubbeleffekt med, sedan gör den ett uppehåll för att återkomma mer frekvent i senare föremål, framförallt 80-tal och Marcolin eran. Nu menar jag inte bubblor i elefanter, fasaner och brevpressar o.dyl. utan dekorativa inslag ihop med andra färg eller fjädereffekter. Jag kanske har fel men jag ser väldigt sällan bubbeleffekt på 70-talet. Tog en närbild på den härliga fjädereffekten på den gröna, eller gråa? Lustig effekt på den bilden. Häftig är den i vilket fall!
    Mvh. Birger!

    Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	504699

    Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	504700

    Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	504701

    Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	64,4 KB
ID:	504702

    Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	72,1 KB
ID:	504703

    Comment


    • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      signering av FM-föremålen.
      Jag har aldrig sett ett enda föremål som signerats FM Ronneby Sverige. Alla föremål är ju signerade FM Ronneby Sweden, det tyder ju ändå på att det riktar sig till en internationell marknad. Kanske det också är en förklaring till att så få signerade föremål dyker upp på "hemmaplan".
      Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
      Jag har inte sett något annat konstglas signeras med Sverige istället för Sweden,kanske det förekommer men är nog inte så vanligt?
      Jag funderar lite till apropå signeringar .....
      Att signera Sweden för export faller sig naturligt, men även här hemma kan det ju aldrig skada. Om turister handlar så får dom med sig något från Sweden, dvs. märkt Sweden.
      Att märka Sverige på det man säljer i Sverige tjänar inget syfte. Så om det märks med ursprungsland så är det alltid Sweden, jag tror inte vi hittar något med Sverige.



      Tittade på de FM-föremål som jag fick resp. köpte i slutet av 1970-talet/början 1980-talet (och vi talar Stockholm):

      8 st totalt, alla med grå effekt:
      7 st inköpta på varuhuset PUB (Hötorget) samt 1 st i en affär som sålde konstglas (Munkbrogatan, Gamla Stan).
      3 st har silveretikett (Handsculptured), signering FM Ronneby Sweden, inget artikelnummer.
      5 st har flaggetikett (Genuine Handmade), signering FM Ronneby Sweden, samtliga med artikelnummer.
      Etiketten går språkmässigt från FM Konstglas till FM Art Crystal Studio Line

      .
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2010-12-18, 03:18.

      Comment


      • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Har några stycken själv av äldre FM-modell och visst finns det mycket av Bröderna Marcolin i Reijmere svanarna. Lägger in några bilder på mina FM-Svanar som jämförelse.
        Härliga svanar, härliga effekter! Tack!

        Comment


        • Handel mellan bruk

          Jag misstänker att de flesta av er inte känner till handeln mellan glasbruk. Gränna Glasbruk, som jag växte upp på, köpte en hel del glas från andra svenska glasbruk (Fåglavik, Eneryda med flera) för att fylla på i sortimentet med sådant som inte tillverkades på plats men som kunderna efterfrågade, men dom märktes aldrig om till Gränna.

          FM hade utöver sin egen produktion inköp direkt från Murano, av befintliga produkter (och kanske av egen design, det vet jag inte), men de märktes om. Ofta använde dom sig av Ermanno Nansons bruk och bättre hantverk står inte att finna. Samma typ av handel sker mellan många av bruken i Murano och det är inget konstig med det, så har det alltid varit, helt enkelt kontraktstillverkning.

          Beklagar om jag saboterat illusionen av att Bröderna Marcolin personligen står bakom allt på FM, så är inte fallet, men det gör inte deras egna bedrifter mindre värda. Det är bland annat därför det är förtvivla svårt att identifiera vissa saker som Murano eller FM.

          Mvh Paul Padoan

          Comment


          • Hej FM-vänner!

            Här kommer en härlig fågel, en ripa, 21 cm lång.
            signerad: FM Ronneby Sweden B-950

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Nu är vi inne i julveckan, och jag vill passa på att önska alla i FM-tråden:

              ...God Jul!...

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Mycket vacker Ripa alegni, enkel form som sticker ut rejält för ögat,
                svarta irisar har den oxå fått
                Och GOD JUL på FM tråden!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • Hej Alegni!

                  En sån härlig ripa! Jag blir helt förstummad och som Hirvi påpekar, helt fantastiska ametistögon. Kan det bli så mycket bättre! Vad gäller dina bilder så måste jag också säga att nog överträffat dig själv i att få fram alla detaljer. Otroligt snyggt fotat! Tack!

                  Mvh. Birger!

                  Comment


                  • Hej Hirvi!

                    Tack för en mysig Julhälsning! Jag filar på min men jag får nog inte till den förrän på torsdag!

                    Mvh. Birger!

                    Comment


                    • Hej Alegni!

                      Juliga och härliga tomteflickor och en barrfri FM-Gran. Ja, nu är julen verkligen i antågande! Du får vänta på min julhälsning till på torsdag

                      Mvh. Birger!

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
                        Jag misstänker att de flesta av er inte känner till handeln mellan glasbruk. Gränna Glasbruk, som jag växte upp på, köpte en hel del glas från andra svenska glasbruk (Fåglavik, Eneryda med flera) för att fylla på i sortimentet med sådant som inte tillverkades på plats men som kunderna efterfrågade, men dom märktes aldrig om till Gränna.

                        FM hade utöver sin egen produktion inköp direkt från Murano, av befintliga produkter (och kanske av egen design, det vet jag inte), men de märktes om. Ofta använde dom sig av Ermanno Nansons bruk och bättre hantverk står inte att finna. Samma typ av handel sker mellan många av bruken i Murano och det är inget konstig med det, så har det alltid varit, helt enkelt kontraktstillverkning.

                        Beklagar om jag saboterat illusionen av att Bröderna Marcolin personligen står bakom allt på FM, så är inte fallet, men det gör inte deras egna bedrifter mindre värda. Det är bland annat därför det är förtvivla svårt att identifiera vissa saker som Murano eller FM.

                        Mvh Paul Padoan
                        Intressant.

                        Comment


                        • god jul & gott nytt år önskar birger

                          [ATTACH]78914[/ATTACH]

                          Comment


                          • Nu är det Jul Birjer i FM-familjen
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • Hej Hirvi!

                              Ja visst är det! Jag måste återigen säga att din "Julgorilla" är bara så häftig.
                              Hur kommer man på en sån ide´ Oavsett, det funkar skitbra!

                              Mvh. Birger!

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                god jul & gott nytt år önskar birger

                                Oj, vad många björnar som bor hos dig! En härlig julgrupp, och en mycket trevlig julhälsning!


                                Nu får vi hoppas att tomten kommer med hårda paket, innehållande fler fina FöreMål.


                                Ser att du fått hem en härlig koala, grattis till den!
                                Den skulle nog trivas bra hemma hos mig, tillsammans med Kurre och Castor!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X