Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej FM Vänner!

Jag har också en liten fundering kring det här med signering av FM-föremålen. Jag har aldrig sett ett enda föremål som signerats FM Ronneby Sverige. Alla föremål är ju signerade FM Ronneby Sweden, det tyder ju ändå på att det riktar sig till en internationell marknad. Kanske det också är en förklaring till att så få signerade föremål dyker upp på "hemmaplan". Bara en tanke.

Mvh. Birger!

Comment

• Nja, jag är väl inte direkt ny i den här tråden, även om det inte blir så där många inlägg. Jag brukar kolla när det har lagts in nytt, dels för att det är fina saker och dels för att det oftast är riktigt fina foton på dem. Keramik är ju som sagt mitt huvudintresse, men en och annan glaspryl finns det allt också, några är redan presenterade här.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

• Hej Brodertuck!

Keramik eller glas. Intresse förenar eller hur? Jag har sett dig på tråden förut även om du inte är här så ofta. Jag hoppas att det som nu händer på "tråden" ger dig lust att tillföra något till denna i sammanhanget nu något ålderstigna Madonna, "FM-Tråden" ,att delge upplivande eller vederkvickande tillmäle, så att hon fortsatt kan verka som ett upplysande och kunskapsförmedlande forum, som hon en gång var menat att verka som.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Idag hämtade jag ut mitt senaste köp och vilket köp! En helt fantastisk örn, troligen B-156. 37cm hög och ca, 4kg tung. I ett helt perfekt skick. Är bara så otroligt glad för den. Håll till godo!
          Mvh. Birger!
          Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	504557

Name:	003.jpg
Size:	80,9 KB
ID:	504558

Name:	002.jpg
Size:	79,7 KB
ID:	504559

Comment

• Jättefin
            I’m a real mean bitch!

Comment

• Hej Maria!

Tack!

Mvh. Birger!

Comment

• Kan bara hålla med, ett riktigt fint arbete
                av dessa Marcolinbröder
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack! Jag kan inte annat än att hålla med dig, de gjorde helt fantastiska arbeten. Det är ju också en helt annan sak för mig som kan ta denna praktpjäs
                  i handen, vända och vrida på den, se alla små fantastiska detaljer på nära håll, då får man verkligen en helt speciell känsla för föremålet. Den kan jag ju inte förmedla till er fullt ut men bilder i detta fall är ju bättre än ord. Ja de var i sanning otroligt skickliga glaskonstnärer bröderna Marcolin.

Mvh. Birger!

Comment

• Ja vad jag kan förstå så kommer praktpjäserna
                    från dom fyra Marcolinhänderna
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Har som vanligt lite funderingar kring föremål jag köpt.
                      Denna brevpress i klarglas-amber-blue vill jag ju gärna härleda till FM-Ronneby så nu frågar jag er som har kunskap. Är detta FM
                      Om detta är FM? Omöjligt att säga med säkerhet, men om man tittar på färgsättning, och även bottenslipning, så ser det ut som en trolig FM.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Idag hämtade jag ut mitt senaste köp och vilket köp! En helt fantastisk örn, troligen B-156. 37cm hög och ca, 4kg tung. I ett helt perfekt skick. Är bara så otroligt glad för den

Magnifik! Ett stort grattis till denna praktpjäs! Jag håller med, det bör vara B-156.

Comment

• Hej Alegni!

Stort tack! Ja, örnen är helt magnifik. Kan nästan inte sluta upp med att titta på den!

Tack för svaret om brevpressen. Jag glömde att ta med måtten. Den är 11cm hög. Kul att du också tycker den känns som FM, då är vi två om det.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Jag har också en liten fundering kring det här med signering av FM-föremålen. Jag har aldrig sett ett enda föremål som signerats FM Ronneby Sverige. Alla föremål är ju signerade FM Ronneby Sweden, det tyder ju ändå på att det riktar sig till en internationell marknad. Kanske det också är en förklaring till att så få signerade föremål dyker upp på "hemmaplan". Bara en tanke.
                          Det finns mycket att diskutera och försöka dra några slutsatser kring, men nu finner jag det meningslöst.
                          Vetskapen om att etiketter flyttas runt, samt signeringar kommer till i efterskott, gör det meningslöst att lägga någon möda på att diskutera bl.a signeringar mm.

Att t.ex. någon tar ett 1970-1980-tals FM-föremål, och sätter en 1960-tals etikett på. Eller tar bort en FM etikett, och säljer föremålet som Murano.
                          Ja, för den kreativa (läs: oärliga) säljaren kan det förhoppningsvis bli lite extra betalt om man gör föremålet till något annat glasbruk/lite äldre än vad det är.
                          För köparen blir det kanske lite mer intressant, ja, kanske även för samlare om han/hon låter sig luras.

Det finns inga slutsatser att dra baserat på felaktigt underlag. Jo, felaktiga slutsatser kan man alltid dra, men dom anser jag helt meningslösa.

Signering: Sverige eller Sweden

Ja, vi kanske ska se på det allmänt, och inte FM i synnerhet.

Jag skulle istället vilja fråga:
                          Finns det något glasbruk, i Sverige, som någonsin har signerat “ xxxxxxx Sverige”?

Jag kan inte påminna mig att jag sett något glasbruk signera med Sverige, i signeringen?

Vad säger ni andra?

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Det finns mycket att diskutera och försöka dra några slutsatser kring, men nu finner jag det meningslöst.
                            Vetskapen om att etiketter flyttas runt, samt signeringar kommer till i efterskott, gör det meningslöst att lägga någon möda på att diskutera bl.a signeringar mm.

Att t.ex. någon tar ett 1970-1980-tals FM-föremål, och sätter en 1960-tals etikett på. Eller tar bort en FM etikett, och säljer föremålet som Murano.
                            Ja, för den kreativa (läs: oärliga) säljaren kan det förhoppningsvis bli lite extra betalt om man gör föremålet till något annat glasbruk/lite äldre än vad det är.
                            För köparen blir det kanske lite mer intressant, ja, kanske även för samlare om han/hon låter sig luras.

Det finns inga slutsatser att dra baserat på felaktigt underlag. Jo, felaktiga slutsatser kan man alltid dra, men dom anser jag helt meningslösa.

Signering: Sverige eller Sweden

Ja, vi kanske ska se på det allmänt, och inte FM i synnerhet.

Jag skulle istället vilja fråga:
                            Finns det något glasbruk, i Sverige, som någonsin har signerat “ xxxxxxx Sverige”?

Jag kan inte påminna mig att jag sett något glasbruk signera med Sverige, i signeringen?

Vad säger ni andra?

Jag tror inte heller att man helt kan förlita sig på etiketter,de är ju som konstaterat lätta att flytta på det enda som är beständigt är själva signeringen och också den kan ju tyvärr läggas till i efterhand av personer som vill tjäna en extra hacka på att luras

Jag har inte sett något annat konstglas signeras med Sverige istället för Sweden,kanske det förekommer men är nog inte så vanligt?

Tjusig örn birger
                            Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                              Haha, det är ett intressant fenomen det där. Jag har upptäckt en samling (ca 20 st) av tobaksburkar i keramik i mina hyllor, hur kom den dit? Nyligen har jag också upptäckt att det börjar bli många muggar av den där koniska sorten med stort öra, typ Ystad Keramik. En liten utsvävning som inte har direkt med FM att göra, men som kanske många samlare känner igen sig i.
                              Ha ha! Du också! Jo, det är nog samma för oss alla, oberoende på vad vi samlar på!

12 svanar på hyllorna .... och jag har nu ögonen på nr 13!

Här kommer nr 12. Helt omärkt, såldes som Reijmyre, och det kan nog stämma.
                              Jag har ju sedan tidigare en Reijmyre svan, med liknande inlägg/teknik. Lägger in min svan här i FM tråden, för vi kan väl misstänka Marcolin (ev. Padoan?) bakom denna vackra skapelse.
                              Börjar med min svan med Reijmyre etikett, sedan kommer min omärkta ....
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2010-12-16, 17:01.

Comment

• Hej Gaspadin!

Tack! Såg inte din hälsning eftersom den låg i ditt svar till alegni.

Mvh. Birger!
                                Last edited by birger; 2010-12-16, 23:08.

Comment

Working...
                                X