Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blått är Flott!

Hej FM-Vänner!

Fick idag hem en alldeles underbar FM-Björn M-430 i blått glas. Det lite ovanliga med denne "nalle" är att den faktiskt är signerad. Den har en faktaetikett som delvis skymmer signeringen, jag vill inte ta bort den utan den får vara kvar. Det är den första figuren jag sett i blått glas som är signerad. Vi har ju varit inne på det här med signeringar flera gånger förut och det kanske blir lite "tjatigt" men det skulle vara väldigt roligt att få veta om någon mer har en signerad figur i blått glas. Passar också på att lägga in min samlingsbild på FM-Blått, börjar bli en ordentlig samling.
    Mvh. Birger!
    Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	83,3 KB
ID:	504233

Name:	010.jpg
Size:	31,7 KB
ID:	504234

Name:	001.jpg
Size:	77,9 KB
ID:	504235
    Last edited by birger; 2010-12-04, 17:29. Anledning: stavfel

Comment

• MF Ronneby ?
      Bifogade filer
      I’m a real mean bitch!

Comment

• Hej Maria!

Ja, svanen är en FM-Ronneby. D-40. Ser ut som storlek 15cm.

Mvh. Birger!

Comment

• Ja, ca 16,5 x 16,5 cm
          I’m a real mean bitch!

Comment

• Dom här 2 är antingen lila eller ljusblå beronde på ljus.
            Bifogade filer
            I’m a real mean bitch!

Comment

• Hej Maria!

Riktigt snygga neodymiumfrukter!Grattis till dem!

Mvh. Birger!

Comment

• Tack
                I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  MF Ronneby ?
                  Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  Dom här 2 är antingen lila eller ljusblå beronde på ljus.
                  Hej Maria,

grattis till fina FM föremål!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Fick idag hem en alldeles underbar FM-Björn M-430 i blått glas. Det lite ovanliga med denne "nalle" är att den faktiskt är signerad. Den har en faktaetikett som delvis skymmer signeringen, jag vill inte ta bort den utan den får vara kvar. Det är den första figuren jag sett i blått glas som är signerad. Vi har ju varit inne på det här med signeringar flera gånger förut och det kanske blir lite "tjatigt" men det skulle vara väldigt roligt att få veta om någon mer har en signerad figur i blått glas.
                    Hej Birger,

Jag har bara en liten fågel (M-250) i blått glas, och den är inte signerad. Men beroende på när föremålet är tillverkat, påverkar om det är signerat eller inte. Din björn bör vara tillverkad under 1970-talet, eftersom den är signerad.

Jag vet inte hur det ser ut på loppisar och mässor här hemma, men jag har sett några föremål, i blått glas, på eBay, och dom har varit signerade. Jag tar ett exempel från eBay, lånar bild därifrån, för dokumentation här i tråden.
                    Bifogade filer
                    Last edited by alegni; 2010-12-08, 20:51.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Hej Maria,

grattis till fina FM föremål!
                      Tack hjärtat
                      I’m a real mean bitch!

Comment

En liten måndagsgissning att värma upp hjärncellerna med i den smällkalla vintern.
                        Det är lite mycket nu så jag hann tyvärr inte med din gissning!
                        Fina bilder, och suveränt fin snäcka! Jag tittar lite så här i efterskott, i min kristallkula ..... min blykristallkula, fintrimmad på FM-bandet ..... och får in en snäcka som är ca 11cmx5,5cm. Och med en mycket snygg grå effekt!

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                          Tack hjärtat
                          [QUOTE=alegni;164939]Hej Birger,

Jag har bara en liten fågel (M-250) i blått glas, och den är inte signerad. Men beroende på när föremålet är tillverkat, påverkar om det är signerat eller inte. Din björn bör vara tillverkad under 1970-talet, eftersom den är signerad.

Hej Alegni!

Kul att ha dig tillbaka på tråden! "Bör vara tillverkad på 70-talet eftersom den är signerad"? Betyder det att föremålen på 60-talet från FM inte är signerade? Skulle vara roligt om du utvecklade det lite mer.Jag trodde att även de tidiga föremålen var signerade om det rörde sig om första sortering, alltså en liten nyhet för mig. Skulle också vilja veta varför botten på min blå FM-Kyckling överraskade dig. Tackar på förhand.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni!

Tack! Självklart har du rätt om snäckan och fin är den. Tyckte också jag fick till bilderna på den.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Såg en svala eller liknande fågel idag på loppis som hade denna typ av silverdekor, den var från Gränna Glashytta tror jag det stod. Finns det någon koppling mellan FM och Gränna ?
                              Ingen koppling, vad jag vet, mellan företagen/glasbruken men gemensama nämnare som italienare, från Murano, vilket ger samma bakgrund/teknik.

Comment

"Bör vara tillverkad på 70-talet eftersom den är signerad"? Betyder det att föremålen på 60-talet från FM inte är signerade? Skulle vara roligt om du utvecklade det lite mer. Jag trodde att även de tidiga föremålen var signerade om det rörde sig om första sortering, alltså en liten nyhet för mig.

Skulle också vilja veta varför botten på min blå FM-Kyckling överraskade dig.
                                Börjar med din blå FM-kyckling. Jag hade av, någon anledning, förväntat mig en kärna av klarglas, och blev lite överraskad när det inte var så.

Signering av föremål

Jag spånar lite .....

Jag har också funderat över detta med signering av FM föremål. Min uppfattning är att FM föremål från 1960-talet inte signerades, och att detta har inget med 1:a eller 2.a sortering att göra.

Om jag tittar på FM Ronneby så kan jag inte påminna mig att jag har sett några föremål från 1960-talet som varit signerade. Vad jag vet, så har jag inte stött på några föremål från 1960-talet som varit signerade, men det är svårt att tidsbestämma säkert när det saknas etikett.
                                Etikett är A och O. En signering ger en tidsram, men en etikett ger en mycket snävare tidsram, och man kan pricka in ett föremål med en liten felmarginal.

1) Vi kan inte utgå från hur det är idag .. t.ex. 1:a sortering signeras, 2:a sortering signeras inte
                                2) Vi måste fråga oss: Vad var brukligt på 1950-talet? Vad var brukligt på 1960-talet? ... osv.
                                3) Vi måste fråga oss: Vad var brukligt i Sverige? Vad var brukligt i Murano?
                                4) Hur valde Marcolin att göra? Följa traditionen från Murano, anamma det svenska, eller en mix av båda?

Precis som i andra branscher kan det handla om resurser, tid är pengar. Att signera föremål tar tid, det behövs personal, det måste finnas resurser, dvs. personal som gör jobbet. Att sätta en etikett på ett föremål går snabbt!

Det kan t.ex. ha med pris att göra, att ej så dyra föremål samt föremål i stora upplagor, kanske bara fick en etikett men vem vet? Även här kan det nog förekomma signering ibland!
                                Att t.ex. dyrare föremål oftare eller alltid signerades. Att föremål i begränsade upplagor, samt föremål som gick på export oftare eller alltid signerades.

Försäljningsställe?
                                Om ett föremål såldes på ett Domusvaruhus – ingen signering. Om ett föremål såldes på PUB i Stockholm så fick det en signering. Ja, det är också en teori att fundera över.
                                Jämför jag Tradera och eBay så ser jag signerade föremål oftare på eBay än på Tradera så det skulle styrka min teori att föremål på export oftare signerades än de som såldes här hemma.

Signering! En intressant fråga som jag hoppas får en lösning!

Comment

Working...
                                X