Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Åh, vilka fina Birger! och en i guld, det visste jag inte att de fanns i guld också, jättefin. Jag såg en helvit pippi på Tradera en gång. Vad många färger det finns av den lilla fågeln.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Har det blivit en 3:e fågel .... jamen, då har du ju en samling!!! Du får gärna ta en bild på din gröna fågel och/eller på din trio fåglar, och sätta in i tråden! Två har vi redan sett, men det vore kul att se en bild på den gröna.....
    Här är min lilla samling pippi fåglar:

Den bruna ser nästan svart ut här. Det är svårt att fota glas.

Lilla fröken nyfiken måste vara med förståss..

Jag prövade en annan inställning på kameran och nu ser man att fågeln är brun i alla fall.
    Eva B

Comment

• Hej eawb!

Tack! Ja visst är de söta. De finns både i guld och i silver. Du får nog passa din kisse så den inte äter upp din samling. Kul att du har 2 som jag saknar, grön och brun. Hoppas att jag snart har grön och brun i min samling också.

Mvh. Birger!

Comment

• Jag återkommer om fåglarna ... under tiden ska ni få en liten fredagsgissning!
        .
        .
        .

här kommer silver och guld ..... men vad är det för FM föremål som gömmer sig här?

.
        Bifogade filer
        Last edited by alegni; 2010-11-26, 17:06.

Comment

• Hej Alegni!

Ja nu är du knepig. Silver och guld....hmmm. Känner att du nog är i havet och att det är en Marcolin fisk vi ser en del av, hade en liten tanke på fjäril ett tag men jag gissar på fisk. Marcolin etikett utan FM på.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Kolmårdstrollet!

Jättehäftig fågel, blå näbb, jo jag tackar jag.

Mvh. Birger!

Comment

• Kom ihåg att jag skrivit lite om "vanligt resp. ovanligt" tidigare ....
              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              - Vad är vanligt, och vad är ovanligt?
              Vissa FM modeller ser man ofta på Tradera/eBay, andra dyker upp extremt sällan eller inte alls.
              - Hur ska man definiera vanligt resp. ovanligt?

- Hur många tillverkades av varje modell?
              - Hur många tillverkades av varje färgkombination?
              - Hur länge fanns olika modeller i produktion?
              - Hur stor del av produktionen exporterades varje år?
              - Vilka modeller exporterades?
              - Vilka modeller exporterades inte, utan såldes enbart i Sverige?

En stor del av FMs produktion gick enligt uppgift på export, t.ex. 1970 gick 60% på export, 1989 gick så mycket som 92% på export!
              När det gäller FMs utbud idag så kan det inte bli bredare än det som erbjuds på loppisar/mässor och Tradera/eBay.

Ett exempel: För några år sedan sålde jag en singel med A-teens på eBay. Folk bjöd som tokiga! En kille i USA hade gett sig sjutton på att just han skulle ha singeln, en annan kille från Sydafrika var jätteintresserad .... dessa köpare uppfattade A-teens singel som sällsynt/ovanlig.
              Här hemma i Sverige var den inte ovanlig alls. På Hemköp låg den i travar, där delades den ut till alla som köpte två förpackningar juice av ett visst märke. Travarna med singlar låg där länge, och var singlarna tog vägen till slut vet jag inte, kanske slängdes dom eftersom Hemköp verkade ha svårt att bli av med dom.
              Denna singel var således ovanlig i vissa länder men vanlig i Sverige. Nu talar vi hemmamarknad resp. exportmarknad.

Ett annat exempel: En modell kan vara vanlig 1980 men ovanlig 2010!
              Jag köpte en del FM i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Dessa modeller kanske var vanliga då, men idag blir dom ovanliga, för vi som köpte då säljer inte idag. Vi behåller våra föremål, och säljer först någon gång långt fram i tiden.
              Nu talar vi alltså om dödsbon. Vissa föremål säljs inte, utan det är först när ägaren avlider som föremålet kommer ut på samlarmarknaden igen.
              Detta behöver alltså inte betyda att modellen i fråga är ovanlig .... den är bara inte till salu just nu.

Jag hade en sådan situation nyligen. En samlare ville köpa ett av mina FM föremål, som jag köpte runt 1980, men jag sade nej, den är inte till salu. Detta föremål har jag inte för avsikt att sälja så länge jag lever .....

Geografiskt är det nog också skillnader i utbudet av FM föremål. Gaspadin har ju visat att i Blekinge finns det giraffer, jag hittar inga giraffer i Stockholm!

Det är många variabler, många okända faktorer, så jag är numera "försiktig/sparsam" med mina slutsatser. Det kan bli teorier men det är svårt att veta säkert vad som är fakta. Det är tyvärr fortfarande mycket som är okänt, vilket gör det svårt att dra slutsatser vad som är vanligt resp. ovanligt. Men vi kan här i FM tråden fortsätta diskutera teorier, och dra troliga slutsatser, och jag ser fram emot många spännande diskussioner!

Birger: "Oavsett gillar jag kycklingarna väldigt mycket och har just nu som mål att försöka få ihop samtliga kulörer, kommer nog att ta lite tid men skam den som ger sig."

Dom är trevliga i grupp. Kommer ihåg ett utrop på Tradera där 6 st, i olika färger, såldes i grupp. Såg frestande ut!
              Ja, får du ihop samtliga kulörer så kommer det bli en rafflande bild på den gruppen! Superläckert i så fall!

En liten fråga till dig. Jag undrar över din blå med klarglas utanpå. Har den en kärna av klarglas, blått lager och sedan klarglas utanpå. Skulle du kunna ta en bild av botten på fågeln, tack!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                här kommer silver och guld ..... men vad är det för FM föremål som gömmer sig här?[/COLOR]
                Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Silver och guld....hmmm. Känner att du nog är i havet och att det är en Marcolin fisk vi ser en del av, hade en liten tanke på fjäril ett tag men jag gissar på fisk. Marcolin etikett utan FM på.
                Friskt vågat, Birger! Och den enda gissning som kom in! Men resultatet är lysande: klart godkänd

Det är en fisk, M-340, men den saknar etikett. Om den hade haft etikett så skulle det varit en Marcolinetikett utan FM på.

Det är guld, det är silver .... kombinationer som jag vanligtvis inte brukar köpa om det inte är något specielllt .... och denna gång var det något speciellt!
                Fisken är signerad: Marcolin Sweden M-340-15. Dessutom så är den signerad av Josef Marcolin själv.
                Nu väljer jag att inte visa denna signering. En del av de funderingar/teorier vi har i denna tråd blir till sanningar på Tradera, och visar jag hur
                Josef Marcolin signerar föremål, så kommer vi kanske i fortsättning att ha flertalet signerade FM föremål varje månad på Tradera. Jag vill inte bidra till detta.
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2010-11-27, 21:26.

Comment

• Hej Alegni!

Kul att jag var rätt ute på gissningen. Bara sett silver och guld på fisk tidigare så därav gissningen.
                  Skickar en bottenbild på den blå pippin.
                  Mvh. Birger!
                  Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	504022

Comment

• Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
                    Här är min lilla samling pippi fåglar:
                    Tack för bilderna!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Skickar en bottenbild på den blå pippin.
                    Tack för bilden! Den botten var en överraskning!
                    Last edited by alegni; 2010-11-27, 18:07.

Comment

• Hej Alegni!

När du säger att något är en överaskning, så är det verkligen det. Kan du vara snäll och utveckla det.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

En liten måndagsgissning att värma upp hjärncellerna med i den smällkalla vintern.

Name:	002.jpg
Size:	64,6 KB
ID:	504085

Name:	004.jpg
Size:	84,0 KB
ID:	504086

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Det är guld, det är silver .... kombinationer som jag vanligtvis inte brukar köpa om det inte är något specielllt .... och denna gång var det något speciellt!
                          Såg en svala eller liknande fågel idag på loppis som hade denna typ av silverdekor, den var från Gränna Glashytta tror jag det stod. Finns det någon koppling mellan FM och Gränna ?

Comment

• Hej FM-Vänner!

Den gissningen var tydligen för svår. Jag får väl lägga in föremålet ifråga utan att någon gissat. Så här kommer en härlig liten Marcolin snäcka, ingen signering men med Marcolinetikett utan FM på.
                            Håll till godo.

Name:	008.jpg
Size:	69,0 KB
ID:	504167

Name:	009.jpg
Size:	67,2 KB
ID:	504168

Name:	010.jpg
Size:	64,2 KB
ID:	504169
                            Mvh. Birger!

Comment

• Svår gissning men fantastiska närbilder
                              Grattis till en fin och inte helt vanlig snäcka!
                              Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                                Svår gissning men fantastiska närbilder
                                Grattis till en fin och inte helt vanlig snäcka!
                                Hej Gaspadin!

Tack! Tycker mycket om det fantastiska mönstret i denna lilla snäcka, helt otroligt detaljrikt när man kommer den inpå livet. Jag förstår också att det var svårt att dra till med en gissning på den. Jag tycker själv att det är kul med gissningar och " Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen" tycker jag passar bra in just på "gissningsteman" Så själv gissar jag "hellre än bra" men någon gång träffar man ju rätt, dessutom så berikar det ju andra besökare på tråden också. Så friskt framåt kamrater när det gäller gissningar, var inte blyga.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X