Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alegni!

Helt otroligt vackra bilder. kan inte uttrycka mig lika poetiskt som Simco men nog får jag också en bild av något oförlöst, som tvekar... som nästan men bara nästan är på väg....För visst gör det ont när knoppar brister...............

Mvh. Birger!

Comment

• Rymdskepp??

Jag tänkte faktiskt på ett rymdskepp när jag såg den senaste intressanta grå-effekt-bilden Alegni lagt in. Vasen är oerhört fascinerande!

Själv konstaterar jag besviket att grådiset ute påverkar fotograferingsmöjligheterna både ute och inne till det negativa... Har ett par objekt jag vill fotografera men som både kräver och förtjänar betydligt bättre ljus. En solklar FM, en tveksam som i så fall bör vara tidigt 60-tal. Små detaljer som ögonen, rumpan och bottenslipningen. Vickar och vrider och vänder - kanske finns det någon liten aning kvar efter eventuell etikett??

Mm, och inga batterier till kameran heller! Asch då... Det är väl inte meningen att jag ska fotografera idag, antar jag. Bättre lycka någon annan dag, hoppas jag.

/Cina PB

Comment

• Hjort germano Padoan

Okej, så här ser vårt ut, och det är lite annorlunda i stilen samt har en ny sockel, men jag vet att vi använde träsocklar i många år.

Öronen är lite för stora tror jag, men många gånger så tar pappa hem prototyperna :-)

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Hej Alegni!
        Här kommer lite mer bilder på hjorthuvudet, är ingen riktig fena på det här med bilder men jag hoppas de duger. Måtten är 23 cm hög, utan sockel, samt 13 cm lång.
        Mvh Birger![ATTACH]59639[/ATTACH]

[ATTACH]59640[/ATTACH]

[ATTACH]59641[/ATTACH]

[ATTACH]59642[/ATTACH]

[ATTACH]59643[/ATTACH]
        Bifogade filer

Comment

• Hej Obdevilx!

Tack för ditt svar och den fina bilden. Din hjort är inte vad gäller själva huvudet speciellt lik min förutom att det är en 4-taggare. Dock tycker jag själva kroppsformen påminner mycket om min. Jag tror nog att min hjort också är gjord av din far men att den är en tidigare produktion. Din hjort ser lite mer arbetad ut och även färgerna får mig att tro att den är gjord senare än min. Bara gissningar från min sida men skulle vara roligt att höra vad du tycker. Oavsett väldigt roligt att få se en bild av din pappas hjort.

Mvh. Birger!

Comment

• Tre julröda fåglar från Ronneby. 11, 9 och 7cm. Under den minsta finns en etikett där det står: 1943 Artium 1958. 15års jubileum förmodligen.
            Bifogade filer

Comment

• Hej Kolmårdstrollet!

Härliga små pippifåglar! En hel familj i dekorativa julfärger. Inte utan att man börjar känna doften av glögg och granbarr, härligt!

Mvh. Birger!

Comment

• Jag upplever dem inte så små eftersom vikten är 700 gr, 380gr och 290gr.

Comment

• Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
                  Okej, så här ser vårt ut, och det är lite annorlunda i stilen samt har en ny sockel, men jag vet att vi använde träsocklar i många år.
                  Öronen är lite för stora tror jag, men många gånger så tar pappa hem prototyperna :-)
                  Hej!

Jättetrevligt att se detta hjorthuvud.

Detta är roligt att se, då tidiga och senare modeller kan skilja sig i utförande. Dels för att dom är handgjorda men kanske också att det blir någon justering under åren som går.......

Du nämner att ibland så tar din pappa hem prototyperna. Är detta hjorthuvud en prototyp?

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                    Tre julröda fåglar från Ronneby. 11, 9 och 7cm. Under den minsta finns en etikett där det står: 1943 Artium 1958. 15års jubileum förmodligen.
                    Mycket charmig trio, vackert röda! Jättefina tillsammans!

Den lilla fångar mitt intresse! Artium etiketten, 1943-1958.
                    1958 är intressant för då existerade inte FM Ronneby ännu ....... men Marcolinarna var på Reijmyre, och var hittar vi rött glas! Jo, hos Reijmyre!! Är minstingen en Reijmyre?

Är den lilla fågeln ursprungligen köpt hos Artium kristall i Göteborg (1943-2006).
                    Företagskanalen är en webbtidning om företagande. Nyheter och reportage från näringslivet.

Om inte, hur kommer det sig då att Artium etiketten sitter där, med datum 1943-1958?

Jag skulle uppskatta om du kunde lägga in en bild på Artium etiketten.
                    Tack!

Och sedan så har vi Ballonggrevens inlägg här:

Hur hänger nu detta ihop? Jag får nog som Hirvi ..... "myrkryp under håret"
                    Last edited by alegni; 2010-11-20, 01:05.

Comment

• En liten lördagsgissning ........ vad är detta?
                      Bifogade filer

Comment

• Nu när jag kollar ordentligt ser jag att 5:an är en 6:a. Just den siffran är något avskrapad så när jag kollade som hastigast blev tolkningen 5. Min kamera är ingen hit det är svårt att ta närbilder. Men här kommer bild iallafall. Som du ser har lilla fågeln också etikett.
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          En liten lördagsgissning ........ vad är detta?

Gissningar gillar jag
                          Jag gissar på att det är en B-15 Fisk som dina fina bilder visar.

Underbara bilder från dig som vanligt Alegni!

Jag har inte varit aktiv på tråden ett tag då jag har fullt upp med att orka med annat i livet just nu,men jag är inne och läser nästan varje dag och det är en stor glädje för mig ni alla håller tråden vid liv med information och bilder.

Tack för att ni finns!

Mitt eget samlande fortsätter och jag håvade in den här hajen för några veckor sedan,den ska jag få av mamma i julklapp
                          Jag tror det är en B-783?
                          44 cm hög och väger 3,8 kg,inte signerad men etikettmärkt med silveretiketten.
                          Bifogade filer
                          Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                            Nu när jag kollar ordentligt ser jag att 5:an är en 6:a. Just den siffran är något avskrapad så när jag kollade som hastigast blev tolkningen 5. Min kamera är ingen hit det är svårt att ta närbilder. Men här kommer bild iallafall. Som du ser har lilla fågeln också etikett.
                            Tack för bilderna! 5:an är en 6:a! Ja, det förklarar saken ... då var det inga konstigheter!

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                              Mitt eget samlande fortsätter och jag håvade in den här hajen för några veckor sedan,den ska jag få av mamma i julklapp
                              Jag tror det är en B-783?
                              44 cm hög och väger 3,8 kg,inte signerad men etikettmärkt med silveretiketten.
                              Oj, vilken bamse till haj! Grattis till fiskelyckan! Jo, det bör vara B-783.
                              Den gjorde sig bra i denna färgkombination.

Jag har en haj (B-783), 42 cm hög, men den väger bara 3 kg .....

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                              Gissningar gillar jag
                              Jag gissar på att det är en B-15 Fisk som dina fina bilder visar.

Underbara bilder från dig som vanligt Alegni!
                              Tack!

Det gick inte att lura dig! Grattis! Det är B-15, och här kommer den:
                              .
                              Bifogade filer

Comment

• Hej Gaspadin!

Wow! Häftig firre! Stort grattis till den! Känner absolut ett visst habegär till den.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X