Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• birger, här kommer en bild på mina 2 julgranar.
    Bifogade filer
    I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Hej Simco!

Kul att ha dig på tråden igen.
      Vad är höjden på din panda förresten? 15 eller 20 cm.

Mvh. Birger!
      Hej Birger!
      Nu är pandan mätt, får den till nästan 19,5cm
      Jag gissar på att höjden är lite individuell på dessa handarbetade varelser.
      Kanske därför min saknar signering.

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
      Simco:Fina bilder,kul att se att samlingen växt i din sons hylla!
      Det ska börjas i tid för att bygga en komplett samling
      Tack så mycket Gaspadin!
      Det är alltid kul när det dyker upp nykomlingar.
      Det är det som är så fascinerande med samlandet. Hoppas att vi dyker på några fina FM i silver, såsom de du har i ditt tjusiga album.

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      birger, här kommer en bild på mina 2 julgranar.
      Snygga granar Maria!

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        birger, här kommer en bild på mina 2 julgranar.
        Hej Maria!

Snygga granar, dina har ju båda toppen kvar, så ska det vara. Själv har jag ju som du vet en stor i grönt och klarglas med kapad topp men också en liten i samma färgsättning som är hel och fin. Jag gillar själv granarna mycket!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Birger!
          Nu är pandan mätt, får den till nästan 19,5cm
          Jag gissar på att höjden är lite individuell på dessa handarbetade varelser.
          Kanske därför min saknar signering.

Hej Simco!

Vad kul! Då har du den största modellen. Min är inte heller signerad, kan dock själv inte hitta några fel på den, förutom att den är kraftigt skelögd. Jag tycker dock att det ger min panda karaktär.

Storleken på figurerna varierar väldigt mycket och ska ju så göra då alla är handgjorda. Det påverkar nog inte vad som är signerat eller ej.

Oj! Nu ser jag att jag gjorde inlägg 1999, vem oh vem, ska få göra inlägg 2000. Spänningen är olidlig!!!!!

Mvh. Birger!
          Last edited by birger; 2010-10-14, 19:41.

Comment

Hej Maria!

Snygga granar, dina har ju båda toppen kvar, så ska det vara. Själv har jag ju som du vet en stor i grönt och klarglas med kapad topp men också en liten i samma färgsättning som är hel och fin. Jag gillar själv granarna mycket!

Mvh. Birger!

Jag tycker dom är lagom stora att ha som julgranar inomhus och så barrar dom ju inte heller
            I’m a real mean bitch!

Comment

• Hej Maria!

Stort Grattis till FM-Ronneby-tråden till 2000 inlägg!!! Hipp hipp hurra!
              Nu startar vi upp för resan mot 3000!

Jag håller med dig. Granar som inte barrar är bäst!

Mvh. Birger!

Comment

• Får väl börja med att säga grattis till denna tråd. 152 000 visningar är imponerande.

Denna pingvinen fick följa med hem idag. 20,5 cm hög. Ställer mig dock frågande om det är FM Ronneby? Vad säger ni?
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

Comment

• Hej Wasistdas!

Grattis till en fin pingvin! Jag har själv inte tillgång till så många kataloger och det är svårt för mig att ge dig ett korrekt svar. Min magkänsla säger att det inte är FM-Ronneby. Känner inte riktigt igen huvudets form och hållning jämfört med de pingviner jag sett som tillverkats av FM-Ronneby. Vingarna känns inte heller riktigt FM. Kan inte riktigt se bottenslipningen tillräckligt bra för att kunna bedömma den. Det finns många andra som kan det här bättre men mitt svar får nog bli att jag är tveksam till att det är en FM pingvin. Vad gäller färgsättning och form skulle jag snarare härleda den till Gränna. Förhoppningsvis får du bättre besked av någon mer kunnig på tråden. Snygg är den i vilket fall!

Mvh. Birger!
                  Last edited by birger; 2010-10-16, 21:04.

Comment

• Traderaköp positivt-negativt?

Hej FM-Vänner!

Vill ta upp en sak på tråden som jag nog tror de flesta av er råkat ut för en eller annan gång! Jag vet att Alegni tidigare haft uppe detta ämne. Tradera är ju ett fantastiskt koncept för köp och försäljning. Faran med Tradera är att du som köpare inte kan vara riktigt säker på vad det är du köper. Du kan inte ta föremålet i din hand, inte vända och vrida på det, inte värdera det på ett riktigt sätt. Du är helt enkelt utelämnad till vad säljaren ger dig för information, både bild och skriftmässigt om föremålet. Risken att du inte får riktig information kring föremålet är också stor.

Som nybörjare är jag fortfarande väldigt entusiastisk i mitt samlande, köper mycket på Tradera, har hittills klarat mig väldigt bra, köpt mycket fint, fått det jag betalat för och varit väldigt nöjd. Nu har jag dock lyckats göra ett flertal köp som jag verkligen inte är nöjd med. Jag skyller inte på säljarna i dessa fall utan tar själv på mig "Dumstruten" och tycker jag borde varit mer noggrann och faktiskt synat föremålen lite bättre innan jag köpte dem.

Jag vill med detta inlägg dela med mig av mina erfarenheter, att jag varit dum och naiv, det kan jag stå för. Nyttan med detta kan ju ändå vara att ni andra lär av mina misstag och är mer uppmärksamma vid era köp på Tradera.

Nu sitter jag ju som ni vet med en fisk med kapad stjärt, en pippi utan stjärt, en gran utan topp (den var inte köpt på Tradera) och är häftig på sitt sätt och kostade mig inget större. Som socker på moset, så sitter jag nu också med en alldeles fantastisk halv lampfot i guld! Den såldes som brevpress och jag min idiot, tyckte att den såg udda ut och det vill jag lova att den var!

Oavsett, förhoppningsvis lär vi oss alla något av detta, jag har i alla fall lärt mig en hel del. Lägger in några bilder på lampfoten, de andra bilderna har jag ju visat tidigare.

Mvh. Birger!
                    Click image for larger version

Name:	020.jpg
Views:	1
Size:	60,5 KB
ID:	500868

Name:	021.jpg
Size:	59,8 KB
ID:	500869

Comment

• Hej FM-Vänner

Jag har naturligtvis också hittat några trevliga saker som jag definitivt kan säga är FM-Ronneby. Så här kommer lite nya alster!

Name:	001.jpg
Size:	49,9 KB
ID:	500887

Name:	002.jpg
Size:	67,0 KB
ID:	500888

Name:	003.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	500889

Name:	004.jpg
Size:	48,5 KB
ID:	500890

Name:	010.jpg
Size:	50,8 KB
ID:	500891

Comment

• Hej igen!

Hittade idag också en alldeles fantastisk elefant, ingen etikett eller signering men känns ändå som en riktig FM-Elefant. Såg den på långt håll, framförallt öronen, får helt klart en känsla av "Dumbo". Även snabeln gör att jag tycker den kan platsa som en FM-elefant. Skulle naturligtvis vara väldigt tacksam för ett svar om detta är en FM-Ronneby eller ej.Tycker oavsett att det är en riktigt häftig elefant.

Mvh. Birger!

Name:	005.jpg
Size:	68,8 KB
ID:	500897

Name:	006.jpg
Size:	68,8 KB
ID:	500898

Name:	007.jpg
Size:	67,1 KB
ID:	500899

Name:	008.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	500900

Name:	017.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	500901

Comment

• Tjena Birger, tack för ditt utlåtande. Synd att den inte fick vara med i la familia här =)
                          Det jag tyckte hade vissa likheter var just ögonen som, hur ska man förklara, är lite intryckta så att säga. Samt vinkling och höjd på vingarna och vart de sitter på kroppen.
                          Jag jämför nu med pingvinerna på sidan 158.
                          Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                            Tjena Birger, tack för ditt utlåtande. Synd att den inte fick vara med i la familia här =)
                            Det jag tyckte hade vissa likheter var just ögonen som, hur ska man förklara, är lite intryckta så att säga. Samt vinkling och höjd på vingarna och vart de sitter på kroppen.
                            Jag jämför nu med pingvinerna på sidan 158.
                            Hej!

Fin pingvin!

Är detta FM? ...... svar: nej

ett tips är att alltid börja med att titta på bottenslipningen

FM Ronneby har alltid blankslipad botten. Samtliga FM föremål som jag har sett, och det är en hel del, har alla haft blankslipad botten.
                            Bottenslipningen brukar även ha en mjukt rundad/fasad kant.

Din pingvin har en matt botten.
                            Jag kan även nämna att den mönstring som är på vingarna, den har jag aldrig sett på en FM pingvin.

Vem har då tillverkat din pingvin? Jag skulle gissa på t.ex. Gränna eller Mantorp, men jag vet inte säkert!

Comment

• I en separat tråd har jag haft inne frågor om en stor fågel.

Den stora fågeln är helt omärkt, men bör med största sannolikhet vara FM.

Här kommer en gruppbild på min samling med föremål i samma färgsättning.

Den mindre fågeln, fisk, katt och ekorre: samtliga har etikett men ingen signering. Etiketterna är silver: Handsculptured FM Konstglas ....
                              Etiketten daterar FM föremålen till ca 1977-1979.
                              Bifogade filer

Comment

Hittade idag också en alldeles fantastisk elefant, ingen etikett eller signering men känns ändå som en riktig FM-Elefant. Såg den på långt håll, framförallt öronen, får helt klart en känsla av "Dumbo". Även snabeln gör att jag tycker den kan platsa som en FM-elefant. Skulle naturligtvis vara väldigt tacksam för ett svar om detta är en FM-Ronneby eller ej.Tycker oavsett att det är en riktigt häftig elefant.
                                Jag har haft inne en elefant här

våra elefanter påminner om varandra, så din bör nog också vara en FM.

Comment

Working...
                                X