Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Igen!

Vill också visa upp en fantastisk fågel jag köpt på tradera, annonserad som FM, har dock aldrig sett någon sådan tidigare, även färgerna är för mig nya vad beträffar FM-modeller och jag tror att den är ny på tråden men är det en FM-fågel? Kan inte heller låta bli att skicka in bilder på min tjocka och frodiga vikingkvinna, helt underbar. Finns det vikingamän också i FM produktionen?
    Click image for larger version

Name:	029.jpg
Views:	2
Size:	42,1 KB
ID:	500153

Name:	033.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	500154

Name:	039.jpg
Size:	40,3 KB
ID:	500151

Name:	040.jpg
Size:	42,3 KB
ID:	500152

Name:	041.jpg
Size:	48,3 KB
ID:	500150

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Söffe!

Häftig fågel. Jag köpte en snarlik fågel för någon månad sedan. Kunde dock inte få den att passa in med mina övriga föremål, så jag sålde den. Den var signerad B-51 men är garanterad en syster eller bror till din. Skickar några bilder på den. tror inte den varit med på tråden tidigare heller.

Name:	029.jpg
Size:	46,7 KB
ID:	500155

Name:	030.jpg
Size:	34,5 KB
ID:	500156

Name:	022.jpg
Size:	40,0 KB
ID:	500157

Name:	021.jpg
Size:	41,3 KB
ID:	500158

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Alegni!

Måste också ge dig en "salut" för dina nya album. Otroligt vackra och dessutom pedagogiskt upplagda. Jag bugar och tackar! Får mig att fundera på att faktiskt våga ge lite mer upplevelse till betraktaren, vad gäller mina egna små figurer.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-vänner!

Nu var det lugnt på tråden. Här kommer lite mera. Först en vacker liten blå fågel som jag inte sett tidigare. Tror det är FM men är inte helt hundra. Lägger också med en stor och ståtlig gran. Kapad toppBorde vara en FM gran men har inte sett en sådan förut, stor och rejäl, nästan 20cm hög. Skadad gran som lagats? Oavsett ståtlig är den!

Name:	011.jpg
Size:	38,6 KB
ID:	500251

Name:	012.jpg
Size:	34,5 KB
ID:	500252

Name:	013.jpg
Size:	35,9 KB
ID:	500253

Name:	019.jpg
Size:	37,9 KB
ID:	500254

Name:	022.jpg
Size:	47,1 KB
ID:	500255

Comment

• Hej igen!

Här kommer ett härligt päron från FM Marcolin, köpt på tradera samt en härlig and, tyvärr utan etikett men i ett ypperligt skick.

Name:	025.jpg
Size:	32,0 KB
ID:	500256

Name:	024.jpg
Size:	25,3 KB
ID:	500257

Name:	027.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	500258

Name:	007.jpg
Size:	31,1 KB
ID:	500259

Name:	008.jpg
Size:	41,1 KB
ID:	500260

Comment

• Hej igen igen!

Här kommer en riktig godbit som jag längtat efter länge, lite skelögd är den men i ett fantastiskt skick, inga barn som lekt med den inte. Ej signerad men en fin etikett.

Name:	015.jpg
Size:	58,1 KB
ID:	500262

Name:	014.jpg
Size:	37,3 KB
ID:	500263

Name:	016.jpg
Size:	37,2 KB
ID:	500264

Name:	018.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	500265

Name:	017.jpg
Size:	27,1 KB
ID:	500266

Comment

• Hej igen,igen, igen!

Som grädde på moset kommer avslutningsvis mitt härliga älghuvud på sockel.
                Pampigt och värdigt står det nu till allmänt beskådande i mitt hem. Denna gång kunde också mina barn hålla med mig om att det faktiskt är en älg. Min trebenta älg med lång hals är nämligen, enligt mina barn, en giraff med horn. Så håll nu till godo och hoppas att mina bilder värmer en kylig och grå oktoberlördag.

Name:	001.jpg
Size:	40,9 KB
ID:	500267

Name:	003.jpg
Size:	35,6 KB
ID:	500268

Name:	002.jpg
Size:	41,9 KB
ID:	500269

Name:	006.jpg
Size:	41,6 KB
ID:	500270

Name:	004.jpg
Size:	35,3 KB
ID:	500271

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                  Hej!

Jag söker allt om FM Konstglas Ronneby(Marcolin)
                  Bilder Kataloger Tidningsklipp Fd. Anställda Historier mm.
                  Om ni hör ser eller vet något kontakta mig

Tacksam för svar

Pjotr
                  Jag kom til Sverige i midten av 70 talet och kom på utbildning på glas skolan i Orrefors , och jag var 16 år då . Så efter 1 år var jag tvingat at söka jobb
                  då jag inte hade så mycket pengar då . Dom sökte folk på glasbruket i Ronneby. Så jag åkte dit ner och började jobba . Det var inte let , då det var helt olika det man hade
                  lärt i Orrefors . Så det var tuft at på många satt börja om igen .

Men men det gik sjalv om det ikke var let , jag jobbade som anfångare tilsammans med Beito Marcolin och Aura . Benito var javligt duktig och jobbade utroligt mycket , jag hade stor respekt
                  för honom . Aura var den glada roliga typen .Benito sa aldrig mycket , man skulle sjalv räkna ud hvad der skulle göras eller hvad man vil ha gjort . Timing var viktig .

Luigi jobbade sammmen med en rolig typ i den andra hyttan , Hyttan var delat op i two lag på den tiden jag jobbade dar . Vi tilvärkade mycke julgranar i glas på den tiden til
                  export til USA . Benito gjorde dom tunga saker stora fisk örn , men mere . Så jag hamnade i ilden på den tiden . Jag var inte gammal nog at ha lagenhet så förataget stod för
                  lagenheten tils jag var 18 år . Men det var roliga tider då , Och at komma til Sverige från Danmark til Orrefors sedan til Fare Marcolin , det var en vis omstälning.

Ja det var i Sveriges guld ålder på den tiden hvad angår jobb och jag tänkar tilbage med gladje på de många år jag var Sverige.

Men en del saker hande jo ibland , då der ibland opstod uenighet bladt de 3 brödre . Så ligger det jo også i blodet när man kommer ifrån Italien.

Så Guld applen och manga saker känner jag til . Det var jo kris i glasindustrin i Småland på den tiden . Så en del glasbruk försvand jo under en del år .

Jag var dar ca 3 år , men jag har roliga minnen darifrån ,

Mikkel.

Comment

• Hej och välkommen Mikkel 123!

Roligt och intressant med historia från den tiden.....Hoppas du skriver fler minnen och du kanske har bilder att visa upp. Har du någon favorit själv som du har varit med och tillverkat. Äger du något från Marcolin.

mvh Pjotr

Comment

• Varmt välkommen Mikkel 123!

Håller med Pjotr, spännande att höra från någon som jobbat i hyttan!
                      Visa gärna upp det du har, och berätta gärna fler historier från din tid i Ronneby.

Mvh Simco

Comment

• Hej Mikkel 123!

Hjärtligt välkommen till FM-tråden! Fantastiskt intressant att ta del av dina erfarenheter från glasbruket. Ser fram emot att få veta mer och kanske också få se lite av dina egna FM-föremål, jag hoppas ju att du har kvar några godbitar från din verksamma tid på glasbruket.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Mikkel 123 - jag instämmer med de övriga talarna! Välkommen hit! Det vore väldigt roligt om du kunde berätta mer för oss om din tid där. Vi saknar den biten, information från någon "på insidan" om vi kan uttrycka det så.

Berätta gärna mer! Vi är idel öron och ögon!

/Cina PB

Comment

• Ursprungligen postat av Mikkel 123 Visa inlägg
                            Jag kom til Sverige i midten av 70 talet och kom på utbildning på glas skolan i Orrefors .....Dom sökte folk på glasbruket i Ronneby. Så jag åkte dit ner och började jobba . .....
                            Jag var dar ca 3 år , men jag har roliga minnen darifrån
                            Hej Mikkel!

Varmt välkommen till FM-tråden!

Intressant att höra hur det var att jobba på glasbruket. Att få en inblick i en dag på jobbet! Det gör det hela mer levande för oss!

Ser fram emot att höra mer från din tid på FM Ronneby.

Comment

• Hej alla FM vänner!

Nu är det fullt upp! Nu har jag supermycket att stå i framöver, och kommer inte hinna med PES och FM-tråden.
                              Kommer inte hinna med att kommentera det som ev. behöver kommenteras, eller försöka hjälpa till med identifiering.

Men ni kan vara lugna ... Pjotr besitter mycket stora kunskaper om FM, så har ni frågor så litar jag på att ni får svar ändå!

Så Pjotr, nu lämnar jag över till dig! Bollen är nu på din planhalva!

Comment

• Hej FM-vänner!

Nu måste jag faktiskt reagera! Vad är det som händer på vår "tråd" De senaste månaderna har enligt mitt sätt att se på saker och ting, varit väldigt annorlunda. Jag har sedan första dagen jag besökte denna "tråd" uppskattat all kunskap, alla trevliga kommentarer kring varje FM-figur som presenteras. All uppmuntran att skicka in bilder för att bidra till en ökad och spridd kunskap kring FM-Ronneby, den trevliga stämning som på något sätt förenar oss alla som brinner för FM-Ronnebys produktion, alla på sitt eget sätt.

Alla vi som har ett gemensamt intresse, bidrar ju med det vi kan, eller för den delen, vad vi väljer att bidra med. Det behöver ju inte läggas någon värdering i det.

Jag själv är fortfarande nybörjare, jag har lärt mig mycket, främst från mina vänner här på tråden, jag försöker själv alltid att dela med mig av den kunskap jag har, främst genom de figurer jag införskaffat. Jag lever i den uppfattningen att dela med sig alltid har ett värde för andra. Just nu vet jag inte vad jag ska tro.

Jag har i god tro, fortsatt att skicka in bilder på mina föremål, ställt frågor kring de jag varit osäker kring om de faktiskt är FM eller ej, i min fasta förvissning om att faktiskt få svar från likasinnade FM-intressenter.

De senaste månaderna har jag i stort sett inte fått vare sig svar eller kommentarer kring mina frågor. Vad handlar det om?

Jag kommer naturligtvis att fortsätta att samla FM-föremål, jag kommer också att fortsätta att söka kunskap kring deras produktion, kataloger, priskuranter mm. Jag tror ju att denna tråd är oerhört viktig för många människor, inte bara vi redan FM "frälsta" utan för även kommande intressenter. Min utgångspunkt är då att vi ska beakta vårt intresse av FM-Ronneby produktionen först och främst och låta de mer personliga aspekterna av aktörerna på tråden läggas långt bak vad beträffar våra inlägg.

Jag skulle bli oerhört besviken om jag inte fick någon som helst respons på detta inlägg.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X