Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Tur i oturen var att jag hann ta foton på dagens hämtning hos Schenker-utlämningsstället innan batterierna tog slut och batteriluckan sprack för sista gången så kameran nu är bortom all räddning.

Men, men: Fågel, fiskar och mittemellan blev det, helt enligt Alegnis devis.

Vi börjar med fiskarna; en etikettmärkt B-15 i klarglas och ambra, och en B-673 i ambra och grönt, helt utan märkning.

Därefter en söt liten misse F-198 i neodymium, utan id-märkning.

Avslutningsvis en tjusig anka modell _äldre_ med ovala etiketten, läsbar i viss vinkel som jag lyckades fånga trots allt...

Inga segelbåtar här inte (grattis Birger!), men nu börjar det bli väldans trångt i hyllorna även hos mig...

/Cina PB
    Oj, vilka fina pjäser Cina PB! Grattis till dem!
    Din fina svan med Reijmyreetiketten är jag också spänd på visade för ett tag sedan en tupp med guldflagor och nästan likadan etikett som jag har en känsla av att någon av Marcolinbröderna ligger bakom.
    Lägger in en liten repris på den då etiketten är aktuell igen.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Din fina svan med Reijmyreetiketten är jag också spänd på visade för ett tag sedan en tupp med guldflagor och nästan likadan etikett som jag har en känsla av att någon av Marcolinbröderna ligger bakom.
      Tack, tack för gratulationerna! Jag tror du har rätt, Simco, för nog anas lite Marcolin-blod i både din tupp och min svan...?

/Cina PB

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Här kommer min fågel, som intressant nog har två etiketter! Den är inte signerad.
        Ålder? Med dessa två etiketter så uppskattar jag den till början av 1983 (kan vara tillverkad i slutet av 1982).
        Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
        Alegni, din fågel är verkligen fascinerande... Ovanlig, fullständigt underbart mönster. Vet du vad den kallas?
        Jag vet inte vad fågeln kallas men färgkoden är 22, svart grå effekt.

Färgkod 22 är en färgkod som har inneburit olika under olika år.
        T.ex. 1981 hittar jag färgkod 22 som klar+blå, den är borta under en period för att sedan återkomma 1983 som svart grå effekt.

Mönster varieras med olika formar och redskap. Vi har pratat teknik tidigare:

Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
        fjädermönster: denna arbetsmetod går ut på att man trycker ner glaset i en specialform liknande "optik" med detta mönster.. vad färgen beträffar kan den se ut hur som helst..

Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
        Några kommentarer:
        Alegni skrev:Jag är inte så bekant med olika termer inom glaskonsten och skulle uppskatta lite mer info om "optik".
        Du pratar om en specialform. Behövs det något efterarbete för de olika effekterna eller är det klart när det tas ur formen?
        FM har ju flertalet gråa effekter och jag tar med bilder som illustration.
        När det gäller färgen så undrar jag vad som används för att få fram det grå.
        I FM katalogen omnämns ametist + rök. Vad är "rök"?

Svar: Så här går det till:
        Du tar lite ametistfärgat glas som grund på pipan, trycker ned den i en form full med inåtvända "spetsar/taggar" så att det bildas spetsiga håligheter i glaset. Lyft pipan lite och snurra den lätt så att glaset vrider sig lite grann ( för att få fjäder/fjäll-mönster). Ta upp pipan med det nu lätt stelnade glaset och placera pipan "över" invärmningsugnen så att röken därifrån fastnar på glaset. Ta sedan klarglas ovanpå det stelnade, "rökta" ametistglaset och börja skulptera.
        Så här ser formen ut uppifrån (mittersta formen): http://www.glassman.de/tools/CDona-6.jpg
        Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
        "rökmönstret" ja. Fågeln överst har gjorts med den tekniken.
        Vad gäller delfinen tror jag man har fått fram rökmönstret med samma teknik förutom att man inte använt gjutformen. Här tror jag man har gjort en avlång bas av ametistglas som man har "räfflat" med en sk. spade. Därefter har man dragit på klarglas....tror jag...och sen börjar ju det egentliga skulpterandet.
        Allt förarbete gjordes vanligtvis av någon i "verkstan" (ett arbetslag/team) mästaren tog vanligtvis över pipan när antingen klarglaset var pålagt och bubblorna/slirorna var "rensade" av lagmedlemmen, eller direkt när röken kommit på för att sedan göra alltt själv. Vanligtvis det första för att vara effektiva.
        Halvan pratar fågel och delfin. De föremål som avses finns här:

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
          så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano.
          Birger, intressant att du gissar på Eneryda glasbruk. Har du sett någon liknande svan, med etikett från Eneryda glasbruk?

Är det någon som kan bekräfta om Eneryda glasbruk gjort liknande svanar?

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
          En Reijmyre-svan är det, med rektangulära etiketten, som jag inser inte är sprillans ny. Frågan är därför när den är ifrån? Det är ju fascinerande hur pass lik den är FM-svanarna,
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Avslutar med en etikettmärkt Reijmyresvan .... för nog kan vi väl se Marcolin i denna vackra skapelse!

Min svan är ca 9 cm hög, hur stor är din svan, Cina?

Nu har vi haft Simcos Tupp, Cinas Svan och även min Svan, med Reijmyreetikett.

Svanarna påminner onekligen om Marcolins men vad vet vi om Germano Padoan och Reijmyre? Det är också något som vi kan fundera på!

Vi har en Marcolin höna resp. tupp här:

Last edited by alegni; 2010-09-08, 20:46.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Som slutkläm på en mycket snabb lördagsrunda, kommer här en underbar B-638 i ametist. Här har jag dock en fråga, den står nämligen på en sockel. Jag prutade kraftigt på båten p.g.a den stod på en sockel. Hemmabygge sa jag men nu börjar jag tvivla. Sockeln är mycket välgjord och även om själva limningen ser lite hemmagjord ut så kanske, kanske den ändå är limmad på sockeln som orginal?
            Ja, det kan man fråga sig?
            Försöker se detaljer på bilderna ..... hur ser limningen ut, hur är sockelns kant runtomkring, rak eller fasad?
            Jag skulle vilja vända sockeln uppochner för att se hur den ser ut under, men det kan jag inte, därför vet jag inte hur den ser ut under.
            Så tyvärr, det blir ingen kommentar om din sockel.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Den har dessutom lite märkliga mått. Den bör ju vara 22cm eller 30 cm. (utan sockeln) min är 24,5cm.
            Märkliga mått? Nej, det tycker jag inte! Det är ju handgjorda föremål, variationer förekommer.

Som bröderna Marcolin skriver själva:
            "Våra alster är handskulpterade varför storlekarna endast är ungefärliga."

Comment

• Äntligen!

Hoppet började tryta. FM-föremålen/fynden har lyst med sin frånvaro. Men så stod den där på hyllan på loppisen. En liten fågel med härliga färger. Har sett liknande färgsättning på tråden förut i form av brevpressar och liknande. Någon som vet vilket modellnr. denna har. Dammsugaren kanske så smått börjat fungera igen?

Mvh Simco
              Bifogade filer

Comment

Vad står det på etiketten?
                I’m a real mean bitch!

Comment

Äntligen!

Hoppet började tryta. FM-föremålen/fynden har lyst med sin frånvaro. Men så stod den där på hyllan på loppisen. En liten fågel med härliga färger. Har sett liknande färgsättning på tråden förut i form av brevpressar och liknande. Någon som vet vilket modellnr. denna har. Dammsugaren kanske så smått börjat fungera igen?

Mvh Simco

Grattis till ett fint fynd!
                  Din fågel finns med i marcolins katalog från 1970-71.
                  Jag bifogar bild från katalogen på fågeln och de brevpressar som finns med i samma katalog också i "kross".
                  Och två bilder hur det ser ut i ett av mina fönster.
                  Bifogade filer
                  Loppisadiktus

Comment

Äntligen! .... Men så stod den där på hyllan på loppisen. En liten fågel med härliga färger.
                    Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                    Jag bifogar bild från katalogen på fågeln och de brevpressar som finns med i samma katalog också i "kross".
                    Fina bilder, fina färger, fina FM föremål! Grattis!

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                    Vad jag kan se så har Simco, Cina och jag likadana Reijmyre etiketter på våra föremål.

Jag har även en annan fågel med Reijmyre etikett.

Jag tar med bilder, och undrar om du, eller någon annan, kan datera Reijmyre etiketterna.
                    Bifogade filer
                    Last edited by alegni; 2010-09-09, 12:09.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                      Grattis till ett fint fynd!
                      Din fågel finns med i marcolins katalog från 1970-71.
                      Tack Gaspadin och alegni!

Vilka otroligt effektfulla bilder på fåglarna och brevpressarna i fönstret!
                      Jättesnällt att lägga ut katalogbladet! Kul att veta årtal och modellbeteckning.
                      Finns verkligen härliga "kross" föremål och färger att hålla utkik efter!

Kul att se likheterna i form med Reijmyrefågeln och den vackra bilderna på krossfågeln med dominerande blått!

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                        Hej Maria!
                        Det stämmer att etiketten på min tupp är likadan som den alegni visar, även fast min är lite mer skamfilad. Spännande att höra om du har info om den.

Vad jag kan se så har Simco, Cina och jag likadana Reijmyre etiketter på våra föremål.

Jag har även en annan fågel med Reijmyre etikett.

Jag tar med bilder, och undrar om du, eller någon annan, kan datera Reijmyre etiketterna.
                        Tack för ypperliga bilder på etiketten!

Comment

• Tackar för fina bilder på Reijmyre etiketten, nej jag har ingen info att komma med, men jag tyckte det var spännande att se en ny etikett.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

• "glaskross"

Hej Simco!

Grattis till din fina "kross" fågel, hoppas att dammsugaren kommer att fungera riktigt bra nu ett tag!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Vilka härliga bilder, man blir bara så glad av dem.

Mvh. Birger!

Comment

• Citat:
                                Ursprungligen postat av birger
                                så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano.

Birger, intressant att du gissar på Eneryda glasbruk. Har du sett någon liknande svan, med etikett från Eneryda glasbruk?

Är det någon som kan bekräfta om Eneryda glasbruk gjort liknande svanar?

Hej Algni!

Hur tänkte jag? Jag tänkte helt enkelt direkt på bröderna Marcolin och med tanke på att de båda varit på Reijmyre och att dessutom den första etiketten på FM-konstglas benämns Eneryda så gissade jag på att det kunde finnas ett samband där. Jag har själv aldrig sett någon sådan svan med etikett ifrån Eneryda och vet således ej om de gjort någon liknande svan där.

Angående båten och sockeln så skickar jag med några bilder så att du får lite mer kött på benen. En undran jag hade var också om båten faktiskt också såldes på sockel men jag har inte tillgång till någon sådan katalog i det fallet.
                                Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	63,2 KB
ID:	499143

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	499144

Name:	005.jpg