Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    Ursäkta att jag rörde ihop siffrorna......Jag har snabbt skickat in bilder och döpt dessa fel och kastat om siffrorna till bilderna..... därför trodde jag att mina fiskar hade nummer tvärt emot listan.....så det blev inget intressant av det så går det när man jäktar fram något

    Etiketten på din första fisk (M-233) daterar den till ca 1989-1991. Är det samma typ av etikett på båda fiskarna, dvs. Marcolin Art Crystal, utan FM märket?

    Pjotr, din andra fisk, M-232, är maffig! Jättefin! Grattis till den också!



    Dom här fiskarna tycker jag är intressanta. Dom visar sen produktion, en modernare design.
    Ser vi på utbudet över 30 år så är det varierat. En del föremål är tidstypiska, en del tidlösa ... Vi har blå fåglar, äpplen med guld i, föremål med grått inlägg, M-220, Angelfish ... men självklart så förändras produktionen med åren, och nya influenser ger upphov till både ny inspiration designmässigt samt ny teknik.

    Det är spännande att det fortfarande dyker upp nya FM modeller och nya färgkombinationer, sådant som kan överraska, och som gör vårt samlande så spännande!
    Last edited by alegni; 2010-08-29, 06:16.

    Comment


    • Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
      Jag såg en bowlingkägla på Tradera som säljaren sa var Ronneby. Den såg ut som om det kunde ha varit FM Ronneby men jag var osäker.
      Jag såg den, men jag vet inte om detta är FM eller inte. Synd att vi bara fick en bild i den listningen ..... jag önskar att säljarna alltid, alltid, alltid lägger in en bild på bottenslipningen, för den säger en hel del!

      Comment


      • Mina båda kaniner, C-9, har blivit kompisar. Här sitter dom tillsammans .... hittade även en katalogbild på en annan kanin, C-056.

        .
        Bifogade filer
        Last edited by alegni; 2010-08-29, 02:40.

        Comment


        • Hej Alegni!

          Stort, stort grattis till en fantastisk liten vit kanin! Visste faktiskt inte att det fanns vita FM föremål. Nu fick man ytterligare en färg att söka till samlingen. Dina kaniner är verkligen söta tillsammans. Som alltid också vackra bilder och bra komponerat. Kaninen du visade från katalogen är ju också något alldeles x-tra. Verkligen kul att få se ditt fynd och en sak är ju glasklar, vad gäller vår tråd, man slutar aldrig upp att förvånas över den bredd som FM Ronneby Marcolin spänner över.

          Mvh. Birger!

          Comment


          • Måndagsfynd!

            Hej FM-vänner!

            Fick tips av en glasvän i området att besöka en antikaffär i Lidköping. Sagt och gjort, så blev det. Blev inte besviken utan kom hem med två undersköna föremål, en fågel och en fisk. Inga etiketter eller signeringar dock i mint condition. Behöver er hjälp för att bestämma modell. För visst är väl båda FM-Ronneby?

            Fågeln väger 1,7kg. är ca. 23cm hög samt har en vingbredd på 37cm. Kan det vara en örn C-763?

            Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	73,8 KB
ID:	496797

            Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	496798

            Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	496799
            Last edited by birger; 2010-08-31, 16:15. Anledning: Tillägg!

            Comment


            • Delfinen är något större. Den väger 2,3kg. är 26cm. hög samt har en längd på 22cm. Är troligen en B-770.

              Färgerna är helt fantastiska och för en gång skull är jag riktigt nöjd med mina bilder!

              Håll till godo!
              Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	496800

              Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	496801

              Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	81,6 KB
ID:	496802
              Mvh. Birger!
              Last edited by birger; 2010-08-31, 16:11. Anledning: tillägg.

              Comment


              • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Blev inte besviken utan kom hem med två undersköna föremål, en fågel och en fisk. Inga etiketter eller signeringar dock i mint condition. Behöver er hjälp för att bestämma modell. För visst är väl båda FM-Ronneby?
                Fågeln väger 1,7kg. är ca. 23cm hög samt har en vingbredd på 37cm. Kan det vara en örn C-763?
                Båda är FM. Grattis till dina inköp!

                Snygga färger på fågeln! Man brukar se dessa modeller i ametist+blå .... kul att se den i grön+ambra, vackert!

                Comment


                • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Fågeln väger 1,7kg. är ca. 23cm hög samt har en vingbredd på 37cm. Kan det vara en örn C-763?
                  Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Snygga färger på fågeln! Man brukar se dessa modeller i ametist+blå .... kul att se den i grön+ambra, vackert!
                  Birger, jag sitter och tittar på dina bilder igen ..... Är din fågel grön+ambra?????
                  På bild nr 2 och 3 ser det så ut men på bild nr 1 blir jag nu lite osäker,
                  är det ametist+blå trots allt, med en mix av omgivningens färger??? Hjälp?

                  Comment


                  • Hej Alegni!

                    Tack! De är verkligen fina fynd. Fågeln är grön och ambra, det du anar som blå+ametist är nog bara lite upptag av annat. Jag ska tillägga att ambrainläggen är väldigt ljusa och i visst ljus ser dessa nästan svagt lila ut, den är verkligen skir i sina färginlägg. En sak jag undrade över när jag köpte den var att den inte var signerad. Finns inga som helst fel på den såvitt jag kan se. Har du någon aning om varför? Delfinen har jag förståelse för då det finns en rad bubblor nedanför ryggfenan som troligen inte hör dit men i övrigt är den också helt felfri såvitt jag kan se.

                    Mvh. Birger!

                    Comment


                    • Stort grattis till dina fynd Birger!
                      Märkning av föremålen har diskuterats tidigare.
                      Alegni skrev ett bra inlägg om det här:http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1612
                      Kan helt enkelt vara så att fågeln och delfinen har haft etikett som diskats bort eller försvunnit med tiden.
                      Loppisadiktus

                      Comment


                      • Hej Gaspadin!

                        Tack! Jo självklart är det så i detta fall. Det jag menade var att de inte var signerade undertill med modellnr. el.dyl. De är med andra ord inte bedömda som förstasortering. Att de haft etikett och att den "diskats" bort någon gång är jag övertygad om.

                        Mvh. Birger!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          En sak jag undrade över när jag köpte den var att den inte var signerad. Finns inga som helst fel på den såvitt jag kan se. Har du någon aning om varför? Delfinen har jag förståelse för då det finns en rad bubblor nedanför ryggfenan som troligen inte hör dit men i övrigt är den också helt felfri såvitt jag kan se.
                          Dessa bubblor ska definitivt inte vara där.

                          Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Det jag menade var att de inte var signerade undertill med modellnr. el.dyl. De är med andra ord inte bedömda som förstasortering. Att de haft etikett och att den "diskats" bort någon gång är jag övertygad om
                          Hittar du inget fel på fågeln så är det förstasortering.

                          Vi kan utgå ifrån att samtliga föremål har haft etikett för inget säljs anonymt.

                          Comment


                          • Hej Alegni!

                            Tack för hjälpen. Bubblorna ska inte vara där, helt riktigt. Jag tycker själv inte att de "förfular" fisken alls men jag kan ju förstå att glasmakaren själv inte var nöjd med det resultatet.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Blygsamma bidrag...

                              Men du Birger - vilka tjusiga saker du samlat på dig! Grattis! Säg mig, hur får du plats??

                              Här landar mindre saker, ännu så länge, men tja, tillfället gör köparen, som det heter.

                              Först en underbar kattunge M-482 i klart glas och prima skick, men som saknar både etikett och signering, sedan min första mindre pippi M-250 tillsammans med en gudomlig röd kolibri F-172, båda etikettmärkta med svart Handiwork-etikett med silver. Eller, jag antar det är den etiketten - på pippin är den rätt så missfärgad, på kolibrin är etiketten skadad. Men vad gör det då fåglarna i sig är så fina, utan rispor och skador?

                              Och mer är visst på ingång. Sidospåren, bland annat.

                              /Cina PB
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Cina PB!

                                Tack, jo nu börjar det bli så trångt att jag får börja sälja av lite grann. Grattis till dina fynd! Katten är jättefin, vill gärna se hela och de 2 pippifåglarna är riktigt snygga! Sedan är jag fortsatt nyfiken. Vad är det för sidospår du refererar till?
                                Håll oss inte på halster på det viset.

                                Mvh. Birger!

                                Comment

                                Working...
                                X