Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Ja, jag är så glad för mina gråa nyförvärv. Alla andra med för den delen.
    Birger, du skrev för ett tag sedan:
    "Nu är min Traderabudget slut för ett tag ..... Nu får jag förlita mig på de lokala loppisarna en tid."

Jag tycker du klarar dig alldeles utmärkt utan Tradera!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Det är ingen Lirafågel utan en R-3 dock är det vita du ser en reflex, troligen av min bil, den har alltså inget vitt på bröstet.
    Lurigt, mycket lurigt! Visserligen såg det vita lite "konstigt" ut men när reflektioner mm. spelar spratt så är det svårt att veta säkert!

Och det blir extra knepigt de gånger ni frågar om något kan vara FM. Då är det inte lätt om bilar, hus, gräs, träd osv. avspeglar sig i föremålet, och ger det hela en ny färgsättning!

Svanen är inte en D-40 som du så riktigt påpekar, stjärten ser annorlunda ut, är ju slät, inte klippt som stjärtfjädrar som på D-40 men själva kroppsformen är väldigt lik den modellen. Är också lite fascinerad över färgsättningen, jag har ingen figur med en sådan färg, skulle vara intressant att få veta vilken tid den var vanlig.
    Den här färgsättningen får mig att tänka 1960-tal samt första halvan 1970-tal.

- Det är ingen Lirafågel utan en R-3.............
    - Svanen är inte en D-40 som du så riktigt påpekar, stjärten ser annorlunda ut, är ju slät,.....................
    Detaljer, detaljer, detaljer .........

Jämför hur olika detaljer är gjorda? Har t.ex. fågeln markerad ögon, eller inga markerade ögon, är en specifik yta slät eller inte. Se hur/om fågeln vrider på huvudet osv. Jämför föremålet med det i katalogen, och om det skiljer, så bör det inte vara samma artikelnummer.

.
    Last edited by alegni; 2010-08-11, 01:52.

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
      Segeltävling Marcolin Ocean Race i härligt sommarväder
      Dina snygga segelbåtar kanske kan ställa upp i Gotland runt, eller varför inte Sardinien runt!!!

För nu ska vi bege oss till Sardinien .....

V-019 fågel
      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      V-019, i grönt och blått! Vad säger ni om den?
      Vad säger ni om årtal, vilken etikett/etiketter tror ni sitter på denna fågel, och vad kan det stå i botten???
      Svårt att gissa etikett och signering men jag skulle ändå tro att det är en fågel märkt marcolin både på etikett och under.
      Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
      Jag gissar att det är en fågel som kommer ifrån Sardinia produktionen och att det sitter den etiketten som har en häst och ett stort M och tillverkningsår mitten 1990talet Signerad Sardinia italy

Marcolin på etiketten, Marcolin i signeringen ..... så långt är det rätt, Birger, men vi ska inte vara kvar i Ronneby utan bege oss till Sardinien! Så det är, precis som Pjotr nämner, alltså Sardinia Crystal som avses. Bra jobbat, Pjotr!

Sardinia Crystal grundades 1989, och var aktiva fram till ca 2004.
      Jag har inte så värst mycket uppgifter om Marcolins samarbete med Sardinia Crystal, men min uppfattning är att det fortgick fram till 1994-1995.
      Sardinia Crystal fortsatte sedan produktionen då dom hade vissa rättigheter till namnet Marcolin, samt en del design.
      Är det någon som har mer uppgifter om samarbetet mellan Marcolin och Sardinia Crystal, så berätta gärna mer om detta.

Pjotr, signeringen undertill på min fågel är inte Sardinia Italy. Denna signering, vad jag förstår, avser Sardinia Crystals egen produktion.

Jag har noterat två olika Sardinia Crystal signeringar,
      den tidiga "Marcolin Italy" resp. den senare "Sardinia Marcolin", och i detta fall har vi "Sardinia Marcolin"

Signeringen "Sardinia Marcolin" samt etiketten skulle i så fall placera min fågel ca 1995-2004.
      Men fågeln anlände i en Sardiniakartong, och ofta har kartonger, kataloger mm. en märkning/tryckår. Denna kartong har juli 2002 på sidan, och då får vi flytta fram min fågel till 2002-2004, alltså mycket sen produktion.

.
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2010-08-11, 04:18.

Comment

• När jag ändå är inne på Sardinia Crystal kan jag påminna om några bilder som jag lagt in tidigare.
        Sardinia Crystal / Marcolin Collection

V-019 Sparv ..... V som i vår
        FM Ronneby introducerade i mitten av 1970-talet ett specialsortiment: Skog, Havet, Gården, Vår.
        Här finns en sida hämtad ur 1976 års priskurant.

Avslutningsvis bild på V-019, i en annan färgsättning.
        (bild hämtad från Marcolin Collection / Sardinia Crystal)

.
        Bifogade filer
        Last edited by alegni; 2010-08-12, 17:10.

Comment

• Svart Ametist!

Hej FM-Vänner!

Kunde inte låta bli att köpa den fantastiska familjen i svart ametist som var till salu på Ebay. Kom hem till mig idag och jag lägger in en familjebild nu, jag kommer att presentera dem lite bättre imorgon.

Mvh. Birger!
          Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	69,0 KB
ID:	495920

Comment

• Oj, de där var nya för mig. Gillar dem skarpt. Grattis.
            Pes är mitt google.

Comment

• Svart Ametist

Hej FM-Vänner!

Här kommer en närmare presentation av mina nyförvärv.

Först en B-18, här har etiketten troligen lossnat och man har delvis klistrat fast den över signeringen.

Name:	001.jpg
Size:	36,8 KB
ID:	495945

Name:	004.jpg
Size:	33,9 KB
ID:	495946
              Här kommer en B-850 i all sin glans!

Name:	006.jpg
Size:	33,3 KB
ID:	495947

Name:	007.jpg
Size:	38,1 KB
ID:	495948

Comment

• Här kommer en näpen liten C-2

Name:	013.jpg
Size:	28,6 KB
ID:	495949

Name:	023.jpg
Size:	39,4 KB
ID:	495952
                Sist, men inte minst, kommer en ståtlig och smäcker M-197

Name:	009.jpg
Size:	32,6 KB
ID:	495951

Name:	020.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	495950

Se och njut!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                  Kunde inte låta bli att köpa den fantastiska familjen i svart ametist som var till salu på Ebay. Kom hem till mig idag och jag lägger in en familjebild nu, jag kommer att presentera dem lite bättre imorgon.
                  Grattis till en fin grupp!

Tack för dina bilder!

Imponerande att se så mycket svart ametist .....

Comment

• Hej Glasvänner!

Grattis till er alla som har hållit liv i denna tråd så länge.

Jag såg att det är 5 års jubileum för denna tråd idag.

Skåål för fortsättning i minst fem år till.

Mvh Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                      Hej Glasvänner!
                      Grattis till er alla som har hållit liv i denna tråd så länge.
                      Jag såg att det är 5 års jubileum för denna tråd idag.
                      Skåål för fortsättning i minst fem år till.
                      Mvh Pjotr

Jag instämmer med föregående talare!

Grattis till alla som har hållit liv i denna tråd så länge.
                      Last edited by alegni; 2010-08-14, 17:47.

Comment

• Hej

alegni i inlägg #1631 så postar du en bild på två frostade pingviner.
                        (Första bilden nedanför )

Jag har två frostade pingviner, med liknande tema. Dock är dina elegantare, samt att mina ser ut att vara yngre förmågor samt lite annorlunda stil. Skulle det kunna vara FM ?
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                          Hej

Jag har två frostade pingviner, med liknande tema. Dock är dina elegantare, samt att mina ser ut att vara yngre förmågor samt lite annorlunda stil. Skulle det kunna vara FM ?
                          Frågan var ställd till alegni men jag hoppas det är ok att jag svarar i stället.
                          Dina fåglar är snarlika till alegnis pingvinpar men jag är ganska säker på att de är tillverkade av Reimyre.
                          Rätta mig gärna om jag har fel
                          Loppisadiktus

Comment

• Tjena Gaspadin.

Jättetack, då har jag ett nytt spår att kolla upp.
                            Pes är mitt google.

Comment

• Hej samlarvänner!

Först ett något försenat grattis till oss alla här inne på femårsdagen! Härligt med denna kunskapskälla att ösa ur!

Öst har om inte annat regnet gjort på sistone med högre vattenstånd lite varstans som följd, varför jag blivit med fisk och lite annat smått och gott. Besökte en loppis i jakt på fynd och visst, en etikettmärkt säl av största modellen stod i en hylla och ropade på mig. Hittade även ett äpple med silverinlägg och bubblor, med hela tre prislappar av varierande storlekar, och jag tvekade länge kring det - skaftet såg kanske lite tveksamt ut, bladen var visserligen FM-stuk, men ja, något var det med det där äpplet... Men vad??

Efter en halvtimmes noggrannt snokande i alla hyllor, bad jag min man hålla i äpplet som nu började göra sig tungt ihop med sälen. Då noterade jag något misstänkt på äpplet. Under den ena prislappen skymtade det tydliga regnbågsskimret som tyder på skada i glaset. Nyfiken som jag är började jag krafsa bort prislappen (det fanns ju två till!)... Det var ju HÅL i äpplet!!! Jag tog bort prislappen och gick tillbaka med äpplet till säljarens bord (h*n var inte där synd/tursamt nog) och sparade därmed 70 kr!! Någon liten rispa kan jag godta, men ett hål?? Nej tack!!

Sälen fick dock komma hem till mig, tillsammans med en gudomligt vacker svart skål - som ju självklart är svart ametist, och som har etiketten kvar. Det har även blivit en stor skara fåglar i samlingen med för mig nya och ovanliga färger, bl.a. en grön kolibri, en neodymiumkolibri samt en dito pippi. Och fler godsaker är på G. Inser att uppdateringen bildmässigt kommer att ta stor plats - måste nog ordna med en gruppbild!

/Cina

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                                wasistdas: Vad är det som syns på undersidan, dvs. på bottenytan av föremålet?
                                Är det i glaset eller har den suttit limmad på något, är det limrester som kan tas bort?

Gaspadin: Har du kollat på FM, artikelnummer M-554 Lovebird
                                Last edited by alegni; 2010-08-20, 15:23.

Comment

Working...
                                X