Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alla!

Som vanligt massor med vackra föremål!

Vill gratulera alla till sina nyförvärv och tjusiga bilder!

Kul att det dyker upp nya bekantskaper och spännande föremål att sukta efter.

birger; riktigt snygg "lama". gillar den skarpt.
    Ser nästan ut som om den vore gjord i onyx eller svart polerad marmor,
    mycket skulptural!
    Grattis!!!

Själv har jag varit på semester i Stockholm och gjort hela kitet, Grönan, Skansen, Livrustkammaren
    och springa i olika affärer, i ca +30 graders värme puh!!!

Några av er kanske minns damen med de bortdiskade etiketterna, som jag skrev för en tid sedan?
    När jag ändå var i köpartagen köpte jag några fler föremål, men som jag inte trodde/tror är FM.
    Men en avslutad Tradera auktion fick mig att börja omvärdera mina antaganden!

Den piffiga ankan med blondering och plutiga läppar (en perfekt tjej för alegnis biffiga Fadde-pingvin), finns här hemma.

Bilden på den blå ankan med liknande attribut och märkt med den äldre FM-etiketten är lånad från en avslutad Tradera-auktion.

Jag är lite villrådig, någon av Er kanske vet i sommarhettan?

Mvh Simco
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Hej Alla!

Som vanligt massor med vackra föremål!

Vill gratulera alla till sina nyförvärv och tjusiga bilder!

Kul att det dyker upp nya bekantskaper och spännande föremål att sukta efter.

birger; riktigt snygg "lama". gillar den skarpt.
      Ser nästan ut som om den vore gjord i onyx eller svart polerad marmor,
      mycket skulptural!
      Grattis!!!

Själv har jag varit på semester i Stockholm och gjort hela kitet, Grönan, Skansen, Livrustkammaren
      och springa i olika affärer, i ca +30 graders värme puh!!!

Några av er kanske minns damen med de bortdiskade etiketterna, som jag skrev för en tid sedan?
      När jag ändå var i köpartagen köpte jag några fler föremål, men som jag inte trodde/tror är FM.
      Men en avslutad Tradera auktion fick mig att börja omvärdera mina antaganden!

Den piffiga ankan med blondering och plutiga läppar (en perfekt tjej för alegnis biffiga Fadde-pingvin), finns här hemma.

Bilden på den blå ankan med liknande attribut och märkt med den äldre FM-etiketten är lånad från en avslutad Tradera-auktion.

Mvh Simco

Kan bara hålla med dig Simco många fina bilder och vilka fynd en del gör på loppisar

När det gäller din and så tror jag rent spontant att den inte är en Fm Ronneby.
      Formen och färgerna känns inte "rätt",tyvärr kan jag inte säga var din and kommer ifrån.
      Kanske någon annan kan hjälpa till med det?
      Loppisadiktus

Comment

• Hej!

Har två oxar och en lite större örn från Marcolin Art Crystal.

Av oxarna har den ena svart-lila inlägg i glaset och den andra är i klart glas. Den genomskinliga är kantstött på två fötter och den andra på en fot.

Örnen är i klart glas. Den är lite kantstött på ena vingen.

Är någon intresserad av att köpa dessa?
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
          Kan bara hålla med dig Simco många fina bilder och vilka fynd en del gör på loppisar

När det gäller din and så tror jag rent spontant att den inte är en Fm Ronneby.
          Formen och färgerna känns inte "rätt",tyvärr kan jag inte säga var din and kommer ifrån.
          Kanske någon annan kan hjälpa till med det?
          Tack så mycket för svar Gaspadin!
          Nej, det är nog precis som du skriver inte FM. Blev bara lite förbryllad likheten med den blå FM-ankan.
          Det är alltid bra med respons när man har funderingar!

Mvh Simco

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Samlingen växer; jag har varit iväg på lyckat fiskafänge, och det blev en sväng förbi Galapagos, där jag har räddat ett par mycket sällsynta arter. Även jag ville säkra diskofiskarnas fortlevnad så en sådan har jag numer i mitt förvar, men även en klarhövdad diskosköldpadda har hittat hit.
            Det är helt rätt Cina!
            Discofiskarnas/djurens fortlevnad måste säkras! De är helt underbara.
            Grattis till den växande samlingen!

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Och OM jag nu mot förmodan skulle känna mig ensam någon kväll när det är stilla här inne, så har jag även blivit med hund.

Och det är hunden som kräver er hjälp; jag måste försöka få klarhet i dess härstamning - FM Ronneby eller Marcolin? Någonstans i tråden finns en likadan fast i annan färg, och jag har för mig att den anges som Marcolin. Minns jag rätt eller fel? Hjärnan är ju som en stor degklump... Hunden saknar nämligen både halsband, chip och öronmärkning... (Dvs både etikett och signering.)

/Cina
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Jättefin hund! Grattis!

Jag har inte sett hunden i FM tråden men däremot ligger den i Muranodjurtråden.

Letade efter en bild, i min dator, men det är nog tyvärr så att en mapp med bilder gick förlorad när min gamla dator kraschade.
            Jag trodde att jag hade back-uppat alla mina bilder men missade tydligen en mapp. Den bild jag letade efter var en djurfigur, i blått glas,
            med en V. Nason, Murano, etikett.

Djurfigur + blått glas .... ja, då går tankarna ofta till FM. Men Murano???
            Jag har funderat på detta ....hur det hänger ihop? Jag har inget svar....

Jag har skickat en fråga till Rainbow om hans hund i Muranotråden, om den är märkt ... vi får se vad han säger.
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Tack!

Jag fick veta av Rainbow att hans hund är omärkt. När jag tittar på era hundar, Rainbow och Cina, så får jag Murano vibbar.

Så min uppfattning är att era hundar är från Murano, detta är inte FM.

Detta är vad jag tror! Nu får vi se vilka fler kommentarer som ramlar in .....
            Vill återknyta lite till diskussionen om hundarna.
            Cinas blå hund och Rainbows bärnstens-gröna (vet inte hur jag ska beskriva färgen) har en släkting hemma hos mig. Det finns dock vissa skillnader, tex. knappögonen på "Murano"-hundarna och att de känns lite gracilare. Likheten däremot tycker jag finns på nedre delen av kroppen, placeringen av fötterna samt att hundarna förefaller vara av liknande ras. Min är som synes blå men det intressanta i kråksången är att jag sett en exakt likadan hund som min med samma färgställning som Rainbows. Min är omärkt men jag är 99,99999% säker på att det stod "Gränna" på etiketten på den andra hunden.
            Alltså har vi två par hundar med liknande rasattribut likadana färgställningar men med olika ursprung eventuellt Murano/Gränna.

Vet inte om någon blev klokare av detta inlägg, eller om det passar på FM-tråden?
            Men ibland kan det vara bra att försöka klargöra ursprung, för att hitta nya kopplingar och hindra missförstånd.

Hoppas någon har mer att tillföra, intressant tycker jag!
            Bifogade filer

Comment

• Hej Glasvänner!

Här kommer en glaskub som är ca 6 X 6 cm med en came ingjuten föreställande Rhea i grekiska mytologin .....det är statshypoteks symbol. Det är en förlaga till en specialutgåva som framtogs till Statshypoteks 75 års jubileum i Blekinge. Den tillverkades i 500 exemplar och signerades Statshypotek Blekinge Marcolin Ronneby nr/500 och den hade silveretiketten från 1983. Mitt exemplar är osignerad.

Mvh Pjotr
              Bifogade filer

Comment

• Hej Pjotr!

Grattis till en riktigt häftig och mycket ovanlig Fm-figur!

Mvh. Birger!

Comment

• Sommargodis!

Hej FM-vänner!

Ännu en liten tur med dammsugaren, vilket resulterat i några nya godbitar.
                  En stilig liten tumlare M-500, en härlig "moje" och en annan mus, kan den vara en "Topo" F-192?
                  Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	93,7 KB
ID:	495276

Name:	004.jpg
Size:	95,8 KB
ID:	495277

Name:	001.jpg
Size:	89,2 KB
ID:	495278

Name:	002.jpg
Size:	70,0 KB
ID:	495279
                  Last edited by birger; 2010-07-27, 19:38.

Comment

• lite mera!

En härlig hare, möjligen en M-489 i en version där ett öra hänger ner. En alldeles underbar neodymiumpippi som känns FM men det är ändå lite frågetecken kring den bl.a. näbb och stjärt? Sedan kunde jag inte låta bli att köpa en underbar neodymiumfirre, visar upp den för den är verkligen "skitsnygg" bilden ger den ingen rättvisa alls. Håll till godo och ha gärna synpunkter på mina små alster och även mina "gissningar.

Mvh. Birger!

Name:	008.jpg
Size:	114,9 KB
ID:	495280

Name:	007.jpg
Size:	72,5 KB
ID:	495281

Name:	009.jpg
Size:	133,7 KB
ID:	495282

Name:	010.jpg
Size:	112,7 KB
ID:	495283

Name:	003.jpg
Size:	96,5 KB
ID:	495284
                    Last edited by birger; 2010-07-27, 19:44. Anledning: byta ut bilder

Comment

• Birger,

Din neodymiumfirre är från Tjeckoslovakien!

Det finns en med etikett på glassmessages.com, men jag hittar den inte nu.

Och här är min:
                      Zelezny Brod fish

MvH
                      Emil

Comment

• Hej Emil!

Tusen tack! Det var en oväntad vändning. Jag är både förvånad och tacksam. Skall omedelbart läsa in lite mer om denna glasfabrik. Tycker själv att det är ett fantastiskt glasarbete.

Mvh. Birger!

Comment

• Bää bää, Svarta får

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Här kommer en härlig ny bekantskap som jag hoppas ni kan njuta av, lika mycket som jag gör. Den kom neddimpande idag ifrån USA, så den har gjort en lång resa men nu är den äntligen hemma i Sverige igen. Där ska den också stanna!
                          Grattis! Oj, nu hade du tur! Den här hade jag ögonen på men glömde sedan bort!
                          Nästa gång jag återsåg den så hade den landat hemma hos dig!
                          JO-JO, så kan det gå när man har annat att tänka på!

Säljaren trodde det var en björn, Simco gillade din lama ... men i 1986 års priskurant står den som får.

Hur som helst, så är den jättefin! En höjdare, en fullträff! Och det är inte ofta vi ser svart ametist i tråden, så det var också roligt!
                          Last edited by alegni; 2010-07-27, 18:46.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                            När det gäller din and så tror jag rent spontant att den inte är en Fm Ronneby. Formen och färgerna känns inte "rätt",tyvärr kan jag inte säga var din and kommer ifrån. Kanske någon annan kan hjälpa till med det?
                            Jag får hålla med Gaspadin här.

Vem som har tillverkat den? Ja, det är knepigt, och få förslag kommer in! Intressant att jämföra lite med andra trådar, när det undras över vaser, skålar etc, pressglas, porslin, keramik .... ofta kommer det in både ett eller flertalet förslag, här är det lite mer som Cirkus Scott ..... "största möjliga tystnad"
                            Detta visar svårigheten med att identifiera glasdjur ...... då får vi försöka se på detaljerna, färg och form, om det kan ge någon ledtråd!

Jag kom att tänka på en fågel som jag sett från Fåglavik! Men jag utgår ifrån att Hirvi har sett din fågel/ditt inlägg, och i så fall skulle ha sagt något!
                            Färginlägget i Fåglaviksfågeln var rött, men bl.a. strukturen i färginlägget påminde mig om din fågel, Simco. Och den hade plutiga läppar!
                            Vad vet vi t.ex. om Stievens glashytta? Ölandshyttan? Kan dom vara tänkbara kandidater? Fler förslag?
                            Vi får nog sätta ett frågetecken här så länge .......

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Det är alltid bra med respons när man har funderingar!
                            Kunde inte ha sagt det bättre själv!
                            Last edited by alegni; 2010-07-28, 01:53.

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                              Här kommer en glaskub som är ca 6 X 6 cm med en came ingjuten föreställande Rhea i grekiska mytologin .....det är statshypoteks symbol.
                              Just det! Så var det! Vi har ju pratat om den tidigare .....

Tack för bilderna! Står kuben på en fotplatta? Lite svårt att se .....

Jag tänkte inte på Rhea, för hon är ofta avbildad med två lejon vid sin sida.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Grattis! Oj, nu hade du tur! Den här hade jag ögonen på men glömde sedan bort!
                                Nästa gång jag återsåg den så hade den landat hemma hos dig!
                                JO-JO, så kan det gå när man har annat att tänka på!

Säljaren trodde det var en björn, Simco gillade din lama ... men i 1986 års priskurant står den som får.

Hur som helst, så är den jättefin! En höjdare, en fullträff! Och det är inte ofta vi ser svart ametist i tråden, så det var också roligt!
                                Hej Alegni!

Tusen tack! Ett får är det ju, lama och björn har jag inte riktigt kunnat få den till men javisst är det ett får. Ja, jag är så glad och stolt över mitt lilla får så det kan du inte tro ens. Framför allt också för att den är i svart ametist, jag har själv inte sett någon sådan tidigare, förutom din droppe, som ju också är helt underbar.

Mvh. Birger

Comment

Working...
                                X