Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Växtvärk i samlingen...

    Samlingen växer; jag har varit iväg på lyckat fiskafänge, och det blev en sväng förbi Galapagos, där jag har räddat ett par mycket sällsynta arter. Även jag ville säkra diskofiskarnas fortlevnad så en sådan har jag numer i mitt förvar, men även en klarhövdad diskosköldpadda har hittat hit. Jag har även insett att det är oerhört viktigt att inte bara dricka i denna värme, som Alegni så klokt påminner oss om, utan även äta, varför jag har fyllt på fruktkorgen.

    Om jag sedan tänker framåt, så jag har sett till att slippa förbanna mörkret när kvällarna blir mörkare. En gudomlig lampfot har hittat hem! Utan skärm, och ena ringen som håller fast skärmen fattades, den andra var skadad i leveransen. Nåja, DEN plastbiten går att ersätta. Kika in i mitt fotoalbum så länge, så får ni se underverken, just ikväll orkar jag inte ladda upp dessa bilder här på tråden.

    Och OM jag nu mot förmodan skulle känna mig ensam någon kväll när det är stilla här inne, så har jag även blivit med hund.

    Och det är hunden som kräver er hjälp; jag måste försöka få klarhet i dess härstamning - FM Ronneby eller Marcolin? Någonstans i tråden finns en likadan fast i annan färg, och jag har för mig att den anges som Marcolin. Minns jag rätt eller fel? Hjärnan är ju som en stor degklump... Hunden saknar nämligen både halsband, chip och öronmärkning... (Dvs både etikett och signering.)

    /Cina
    Click image for larger version

Name:	DSCN5001 - Kopia.jpg
Views:	2
Size:	149,5 KB
ID:	494922

    Comment


    • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
      Och det är hunden som kräver er hjälp; jag måste försöka få klarhet i dess härstamning - FM Ronneby eller Marcolin? Någonstans i tråden finns en likadan fast i annan färg, och jag har för mig att den anges som Marcolin. Minns jag rätt eller fel?
      Jättefin hund! Grattis!

      Jag har inte sett hunden i FM tråden men däremot ligger den i Muranodjurtråden.


      Letade efter en bild, i min dator, men det är nog tyvärr så att en mapp med bilder gick förlorad när min gamla dator kraschade.
      Jag trodde att jag hade back-uppat alla mina bilder men missade tydligen en mapp. Den bild jag letade efter var en djurfigur, i blått glas,
      med en V. Nason, Murano, etikett.

      Djurfigur + blått glas .... ja, då går tankarna ofta till FM. Men Murano???
      Jag har funderat på detta ....hur det hänger ihop? Jag har inget svar....

      Jag har skickat en fråga till Rainbow om hans hund i Muranotråden, om den är märkt ... vi får se vad han säger.

      Comment


      • Tack, Alegni!

        Sköt om dig!

        /Cina

        Comment


        • Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
          helt underbar uggla
          Tack!


          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Djurfigur + blått glas .... ja, då går tankarna ofta till FM. Men Murano???
          Jag har funderat på detta ....hur det hänger ihop? Jag har inget svar....
          Jag har skickat en fråga till Rainbow om hans hund i Muranotråden, om den är märkt ... vi får se vad han säger.
          Jag fick veta av Rainbow att hans hund är omärkt. När jag tittar på era hundar, Rainbow och Cina, så får jag Murano vibbar.

          Så min uppfattning är att era hundar är från Murano, detta är inte FM.

          Detta är vad jag tror! Nu får vi se vilka fler kommentarer som ramlar in .....

          Comment


          • Lite och mycket av varje!

            Hej alla FM-vänner!

            Fina grodor Rainbow! Speciellt den grå tycker jag har en väldigt skön uppsyn.
            Grattis Cina PB till dina fynd! Tack Alegni för de fina bilderna på älgen och ugglan som bara är helt fantastisk!!!

            Har själv haft mycket att göra och inte hunnit delta i "tråden" som jag brukar. detta betyder inte att jag varit helt overksam.

            Här kommer en parad med härliga FM-föremål.

            Först en stor härlig fasantupp, köpt på tradera.
            Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	50,9 KB
ID:	494934

            Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	2
Size:	63,1 KB
ID:	494935

            Click image for larger version

Name:	015.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	494936

            Comment


            • I fredags var jag på en loppisrunda med mina brorsbarn och hamnade rakt i "himmelriket" Det bara vimlade av FM-figurer! Kunde inte sluta köpa så det tärde lite på semesterkassan, det måste jag medge men det var det värt.
              På grund av tidsbrist får det bli ett gruppfoto.
              Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	55,2 KB
ID:	494937

              Click image for larger version

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	494938

              Comment


              • Har även fått in en härlig liten Skotte och en skön isbjörn, båda från tradera.
                Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	494939

                Click image for larger version

Name:	018.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	494940

                Comment


                • Jag måste ju medge att det känns lite "hastigt" att klämma ihop alla dessa sköna figurer i ett gruppfoto, känns lite respektlöst mot var och en av dessa mycket personliga figurer. Jag kommer att presentera dem lite bättre i mina album senare. Jag hoppas att de ändå är till glädje även för er.

                  Avslutningsvis vill jag även fråga om två föremål. Hunden är jag nog säker på att det är en FM men den fräcka snigeln, vem har gjort den?
                  Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	494941

                  Click image for larger version

Name:	013.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	494942

                  Ja, det var en hel del på samma gång! Håll till godo och hoppas ni förlåter mig för
                  den något "slarvigt komponerade" presentationen.

                  I all hast, Birger!

                  Comment


                  • Wow, Birger!

                    Jag är alldeles matt... Vilka skönheter! Och isbjörnen... Attans! Jag tvekade väldigt länge, ärligt talat och prioriterade bort den till förmån för min resa till Galapagos, bl.a. Stort grattis till dina fynd. Säg mig, hur får de plats???

                    /Cina

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Tack!


                      Jag fick veta av Rainbow att hans hund är omärkt. När jag tittar på era hundar, Rainbow och Cina, så får jag Murano vibbar.

                      Så min uppfattning är att era hundar är från Murano, detta är inte FM.

                      Detta är vad jag tror! Nu får vi se vilka fler kommentarer som ramlar in .....
                      Stort, stort tack, Ingela och Rainbow!

                      /Cina

                      Comment


                      • Hästhuvuden.

                        Hej!
                        Fina fynd du har hittat Birger.
                        Kanonfina bilder på det superläckra
                        älghuvudet och finfina ugglan.
                        Skickar med bilder på hästhuvuden.
                        Den största från Fm Ronneby har jag
                        haft med förut. Det mindre hästhuvudet
                        köpte jag på Ebay. Den tillskrevs Fm Ronneby
                        i auktionen vilket ej stämmer. Istället är
                        den gjord av V. Nason & C., Murano.
                        Tack för informationen Alegni .
                        Bifogade filer
                        Last edited by Rainbow; 2010-07-18, 21:28.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                          Wow, Birger!

                          Jag är alldeles matt... Vilka skönheter! Och isbjörnen... Attans! Jag tvekade väldigt länge, ärligt talat och prioriterade bort den till förmån för min resa till Galapagos, bl.a. Stort grattis till dina fynd. Säg mig, hur får de plats???

                          /Cina
                          Hej Cina PB!

                          Ja du, nu börjar jag få problem med utrymmet. Måste skaffa minst ett nytt vitrinskåp till. Ska snart en sväng till Ikea, tror nog att det blir en av Alegni's favoriter, en Billy-lösning.

                          Mvh. Birger!

                          Comment


                          • Hej Rainbow!

                            Tack och grattis till dina fina hästhuvuden! Tycker själv att FM-hästhuvudet är strået vassare Nason hästen.

                            Mvh. Birger!

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Hej Rainbow!

                              Tack och grattis till dina fina hästhuvuden! Tycker själv att FM-hästhuvudet är strået vassare Nason hästen.

                              Mvh. Birger!
                              Jag håller med dig till fullo.

                              Här kommer en bock av något slag.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hoppsan Rainbow!

                                Den var riktigt smarrig den. Den skulle jag verkligen kunna tänka mig, den var riktigt fräck. Grattis till den!

                                Mvh. Birger!

                                Comment

                                Working...
                                X