Hittade dessa också i skåpet i källaren, visar dem och om någon har nån info om dessa. Tar jag gläjdeligen emot den.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mera glas
Collapse
X
-
JA precis rätt, Har inte sett det förut. Vet du nån ålder på den?Ursprungligen postat av cjf Visa inläggDen sista är en s.k. Stella Polaris av Vicke Lindstrand för Orrefors. Den bör vara märkt om den är förstasortering, något i still med "Orrefors LU XXXX/XX", kan det stämma?
Comment
-
Lindstrand slutade på Orrefors 1940, så modellen måste ju rimligen vara äldre än så. Den var dock i produktion ända in på 80-talet (har jag för mig), så blir nog tyvärr svårt att datera just ditt exemplar. Minns inte på rak arm när Orrefors gick över från den "gamla" märkningen till den nya (runt 1970-75 kanske?), men din bör i alla fall vara äldre än så eftersom den är märkt "LU".
Comment
-
Svårt att se men tycker det står AFORS, ÅFORS os sedan 1942 el. 1242 o sedan L 230. Ska skaffa bättre förstoringsglasUrsprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggBild 3. En skål av Ingeborg Lundin och tillverkad vid Orrefors glasbruk... Bör vara signerad?
Comment
-
Är det någon som vet nåt om vasen på bild1. Den är i gråtonat glas. Den är 17 cm hög med fot och öppningen är 12,5 x 7 cm.________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
Du menar väl bild 4 ovanifrån?Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggBild 3. En skål av Ingeborg Lundin och tillverkad vid Orrefors glasbruk... Bör vara signerad?
Nån som vet något om vasen på bild 3, den är signerad med ÅFORS 1242 K.230
Tacksam för alla svar
Comment
-
Hej det var länge sedanUrsprungligen postat av cjf Visa inläggLindstrand slutade på Orrefors 1940, så modellen måste ju rimligen vara äldre än så. Den var dock i produktion ända in på 80-talet (har jag för mig), så blir nog tyvärr svårt att datera just ditt exemplar. Minns inte på rak arm när Orrefors gick över från den "gamla" märkningen till den nya (runt 1970-75 kanske?), men din bör i alla fall vara äldre än så eftersom den är märkt "LU".
En fråga om Polaris vasen. Om den är märkt med L U bör det väl vara Vicke som signerat den, Apropå att du nämner att den tillverkades i på - 80 - talet. Var dessa pjäser signerade med LU även då Vicke slutat? Samt hur var den gamla märkningen kontra nya märkningen.
Comment
-
Tack för detta cjf. Vet du hur den gamla märkningen kontra den nya såg ut?Ursprungligen postat av cjf Visa inläggOm den är märkt "LU" så är den tillverkad före 1980, när de bytte systemet. Att formgivarna själva signerade var såvitt jag förstått mycket ovanligt, och förekom nog inte alls på serieproduktion som detta.Last edited by Rubus Arcticus; 2010-02-15, 09:29.________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
Comment