Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 graverad vas lejon signerad Kosta kk 592 B? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

graverad vas lejon signerad Kosta kk 592 B?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• graverad vas lejon signerad Kosta kk 592 B?

Hej

jag är ny i forumet och tycker att detta är ett bra sätt att få reda på info.

Jag har en vas, massivt glas 30 cm hög graverad med ett vapen: stående lejon som kronor på. Vasen är signerad kk 592 B.
    Vet någon något om denna vas vore jag tacksam för information.
    Vad kan det vara för värde på en sådan vas?

// Tack
    Bifogade filer
    Last edited by Poppisloppis; 2008-10-13, 19:53.

Hej på dig och välkommen!

Det är alltid svårare att uttala sig utan bild, men rimligen bör det vara så att "kk" betyder Kosta konstglas, 592 är ett modellnummer och "B" betyder att den är formgiven av Elis Bergh. När den i så fall är tillverkad går inte att säga, men Elis Berghs modell nr 592 formgavs 1934.

Comment

Hej

Tack för ditt snabba svar, verkligen mycket bra info. Jag har nu lagt upp en bild på vasen, undrar även om det finns något värde av denna typen av vaser.

Comment

Värdet är nog tyvärr mycket begränsat, dels är inte graverat klarglas i den här typen så poppis just nu, dels ser den ut att vara lite dimmig, villket också drar ner priset. Nån hundralapp rör det sig kanske om, men dessvärre inte mer enligt min erfarenhet. Men eftersom jag själv gillar Bergh (kanske inte så mycket det graverade dock) så skulle jag bli glad om jag hade fel...

Comment

tack för ett snabbt och bra svar, det hjälpte mig mycket.

Approå det dimmig glaset, vet du någon teknik som funkar för att få bort det?

Comment

Angående mjölkigt glas, se bl.a. den här tråden. Prognosen är tyvärr inte något vidare...

Comment

Tack för svar, skall prova de metoder som jag läst om på forumet. Hör av mig senare om resultatet.

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Värdet är nog tyvärr mycket begränsat, dels är inte graverat klarglas i den här typen så poppis just nu, dels ser den ut att vara lite dimmig, villket också drar ner priset. Nån hundralapp rör det sig kanske om, men dessvärre inte mer enligt min erfarenhet. Men eftersom jag själv gillar Bergh (kanske inte så mycket det graverade dock) så skulle jag bli glad om jag hade fel...
                Men cjf det är ju Smålandslejonet eller har jag fel
                Däremot tycker jag kronorna var lite väl enkla
                DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Men cjf det är ju Smålandslejonet eller har jag fel
                  Däremot tycker jag kronorna var lite väl enkla
                  DG
                  Min själ, du har rätt, det tänkte jag inte på, men jag undrar om inte gravören var bakis, för nog tusan ska där vara ett armborst också?

Jag vill förresten hemskt gärna att denna upptäckt ska påverka priset, Lasse, men f*n vet om den gör det...

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                    Min själ, du har rätt, det tänkte jag inte på, men jag undrar om inte gravören var bakis, för nog tusan ska där vara ett armborst också?

Jag vill förresten hemskt gärna att denna upptäckt ska påverka priset, Lasse, men f*n vet om den gör det...
                    Ja Du har nog rätt Visst ska det vara en armborst också. Jag håller med om prisbilden

Comment

Working...
                    X