Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

T Cronqvist Kosta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• T Cronqvist Kosta

Köpte en vas med en signering T Cronqvist enbart för att jag var nyfiken på vem det var men hittar inget på nätet. Någon som har en aning? Vasen är i klarglas med en dam som sveper en slöja runt sig, ingen höjdare men ändå skapligt gjord.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

se nedan
    Last edited by daniel s; 2008-10-14, 09:35.

Comment

T Cronqvist, Tage, gravör och slipare vid Kosta glasbruk, började där omkr. 1930-talet och var knuten dit under en väldigt lång tidsperiod. Han utförde även ett stort antal egna modeller och en del av dem finns med i Kostas produktkataloger från den perioden. Under 1950-talet var han en mästergravörerna vid bruket och gjorde ett antal av Vicke Lindstrands praktgravyrer på skulpturer m.m.

Comment

Hittade inget om honom så han känns väldigt anonym för att vara en mästergravör, känns lite sorgligt att handen bakom verken inte får erkännande.
        Inga bra bilder men det bästa som går att få till nu på kvällskvisten.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

wowooowooowoowowwwwaaaa vilken läckerbit
          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Glömde tacka för svaren, de uppskattas! Vad jag har förstått så betyder KK i signeringen att det är Kosta Konstglas, har inte stött på det förut. Är det under en begränsad tid de signerade så eller under hela produktionstiden?

Och visst har hon något visst, Fireflites!

Comment

sådant här glas har jag snöat in på OCH ABSOLUT MED ETT SÅDANT MOTIV som på din vas tingeling vilket arbete att sitta och slipa på frihand
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
              X