Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En bjässe.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En bjässe.

Idag blev jag kär i en skål (händer ganska ofta). Den är cirka 14,5 cm hög och cirka 23 cm bred. Kanten är 1,2 cm tjock. Väger lite över 2 kg. Lilabrunsvart i färgen. Jag är så nyfiken på varifrån den kommer och hur gammal den kan tänkas vara.
    Bifogade filer
    Så är det.

Ingen som har den blekaste? Svensk? Ny?
    Så är det.

Comment

är det bubblor i glaset? puntel märke under?
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
        Ingen som har den blekaste? Svensk? Ny?
        Har väl inget bra svar på dina frågor om skålen,
        från biden sedd så ser den pressad ut i en fint gjord järnform,
        om den är slipad, brukar man kunna se på mönstret, sidor, mynningskant,
        lite avvikelser, om man fingranskar, botten är väl troligen blank
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
          är det bubblor i glaset? puntel märke under?
          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Har väl inget bra svar på dina frågor om skålen,
          från biden sedd så ser den pressad ut i en fint gjord järnform,
          om den är slipad, brukar man kunna se på mönstret, sidor, mynningskant,
          lite avvikelser, om man fingranskar, botten är väl troligen blank
          Hirvi
          Kul med lite svar, jag har försökt att ta några nya bilder...om det kan reda ut några frågetecken.
          Bifogade filer
          Så är det.

Comment

Svårt att säga av bilderna, kan fortfarande vara pressad, det ser ut som kulslipad botten, kan ha varit puntel, annars är botten sådan i formen,
            någon typ av slipning har ju gjorts på sidorna, den matta ytan,
            den ser inte så ny ut nu, som på första fotot, den har ju lite slitage i botten
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Svårt att säga av bilderna, kan fortfarande vara pressad, det ser ut som kulslipad botten, kan ha varit puntel, annars är botten sådan i formen,
              någon typ av slipning har ju gjorts på sidorna, den matta ytan,
              den ser inte så ny ut nu, som på första fotot, den har ju lite slitage i botten
              Hirvi

Tack igen! Hehe, nä den är inte helt fräsch undertill, ganska mycket repor. Speciellt i ytterkanten.
              Hur ser man (jag?) om den är pressad?
              Och om den inte är pressad - vad är den då...?
              Så är det.

Comment

Tack igen! Hehe, nä den är inte helt fräsch undertill, ganska mycket repor. Speciellt i ytterkanten.
                Hur ser man (jag?) om den är pressad?
                Och om den inte är pressad - vad är den då...?
                Det går att göra på många sätt, går blåsa upp i form med pipa, friblåsa mm,
                sedan helt bearbetad med slipning i sliperiet, tror inte det om denna,
                kolla som jag sade på hela mönstret, slipning brukar avvika någon stans,
                en maskingjord form brukar bli perfekt.
                Hirvi

Comment

Det går att göra på många sätt, går blåsa upp i form med pipa, friblåsa mm,
                  sedan helt bearbetad med slipning i sliperiet, tror inte det om denna,
                  kolla som jag sade på hela mönstret, slipning brukar avvika någon stans,
                  en maskingjord form brukar bli perfekt.
                  Hirvi
                  Kollade mönstret noga nu, ser att den "randiga slipningen" skiljer sig åt på de olika platserna, mellan 7-11 ränder/räfflor. Sen skiljer det sig åt hur långt ner på skålen som ränderna går. Hittar ingen skarv på skålen heller. När jag synade den under en lampa så såg jag pyttepyttesmå bubblor i glaset. Inte många men kanske 15-20.

Tack för all hjälp!!
                  Så är det.

Comment

Kollade mönstret noga nu, ser att den "randiga slipningen" skiljer sig åt på de olika platserna, mellan 7-11 ränder/räfflor. Sen skiljer det sig åt hur långt ner på skålen som ränderna går. Hittar ingen skarv på skålen heller. När jag synade den under en lampa så såg jag pyttepyttesmå bubblor i glaset. Inte många men kanske 15-20.

Tack för all hjälp!!
                    Ja då ser du att det är hanslipat varannan randning, tror nog skålen är pressad, på ett sådant skålmönster behöver det inte vara någon skarv på formen, den går lyfta rakt upp ur formen,

blåsor i glaset är inget man skall bedömma ålder med (stenhårt)
                    Man får skilja på blåsor i glas, och båsor (lusor) i ej färdigsmält glas,
                    förr under torv och vedtiden, dåliga ugnar, så var det som ett lotteri om glaset blev blankt någon gång i månaden,
                    Hirvi

Comment

Ja då ser du att det är hanslipat varannan randning, tror nog skålen är pressad, på ett sådant skålmönster behöver det inte vara någon skarv på formen, den går lyfta rakt upp ur formen,

blåsor i glaset är inget man skall bedömma ålder med (stenhårt)
                      Man får skilja på blåsor i glas, och båsor (lusor) i ej färdigsmält glas,
                      förr under torv och vedtiden, dåliga ugnar, så var det som ett lotteri om glaset blev blankt någon gång i månaden,
                      Hirvi
                      Tack igen! Så kul med kunnigt folk! Jag funderar lite kring om skålen verkligen är en skål nu, den känns nästan för otymplig som skål. Väldigt tung skål som man inte direkt langar över bordet med sallad i...

Kanske kan det vara ett ytterfoder? Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara...
                      Så är det.

Comment

Working...
                      X