Idag blev jag kär i en skål (händer ganska ofta). Den är cirka 14,5 cm hög och cirka 23 cm bred. Kanten är 1,2 cm tjock. Väger lite över 2 kg. Lilabrunsvart i färgen. Jag är så nyfiken på varifrån den kommer och hur gammal den kan tänkas vara.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En bjässe.
Collapse
X
-
Har väl inget bra svar på dina frågor om skålen,Ursprungligen postat av Annna Visa inläggIngen som har den blekaste? Svensk? Ny?
från biden sedd så ser den pressad ut i en fint gjord järnform,
om den är slipad, brukar man kunna se på mönstret, sidor, mynningskant,
lite avvikelser, om man fingranskar, botten är väl troligen blank
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Ursprungligen postat av Fireflites Visa inläggär det bubblor i glaset? puntel märke under?Kul med lite svar, jag har försökt att ta några nya bilder...om det kan reda ut några frågetecken.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggHar väl inget bra svar på dina frågor om skålen,
från biden sedd så ser den pressad ut i en fint gjord järnform,
om den är slipad, brukar man kunna se på mönstret, sidor, mynningskant,
lite avvikelser, om man fingranskar, botten är väl troligen blank
Hirvi
Så är det.
Comment
-
Svårt att säga av bilderna, kan fortfarande vara pressad, det ser ut som kulslipad botten, kan ha varit puntel, annars är botten sådan i formen,
någon typ av slipning har ju gjorts på sidorna, den matta ytan,
den ser inte så ny ut nu, som på första fotot, den har ju lite slitage i botten
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggSvårt att säga av bilderna, kan fortfarande vara pressad, det ser ut som kulslipad botten, kan ha varit puntel, annars är botten sådan i formen,
någon typ av slipning har ju gjorts på sidorna, den matta ytan,
den ser inte så ny ut nu, som på första fotot, den har ju lite slitage i botten
Hirvi
Tack igen! Hehe, nä den är inte helt fräsch undertill, ganska mycket repor. Speciellt i ytterkanten.
Hur ser man (jag?) om den är pressad?
Och om den inte är pressad - vad är den då...?
Så är det.
Comment
-
Det går att göra på många sätt, går blåsa upp i form med pipa, friblåsa mm,Ursprungligen postat av Annna Visa inläggTack igen! Hehe, nä den är inte helt fräsch undertill, ganska mycket repor. Speciellt i ytterkanten.
Hur ser man (jag?) om den är pressad?
Och om den inte är pressad - vad är den då...?
sedan helt bearbetad med slipning i sliperiet, tror inte det om denna,
kolla som jag sade på hela mönstret, slipning brukar avvika någon stans,
en maskingjord form brukar bli perfekt.
Comment
-
Kollade mönstret noga nu, ser att den "randiga slipningen" skiljer sig åt på de olika platserna, mellan 7-11 ränder/räfflor. Sen skiljer det sig åt hur långt ner på skålen som ränderna går. Hittar ingen skarv på skålen heller. När jag synade den under en lampa så såg jag pyttepyttesmå bubblor i glaset. Inte många men kanske 15-20.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggDet går att göra på många sätt, går blåsa upp i form med pipa, friblåsa mm,
sedan helt bearbetad med slipning i sliperiet, tror inte det om denna,
kolla som jag sade på hela mönstret, slipning brukar avvika någon stans,
en maskingjord form brukar bli perfekt.
Hirvi
Tack för all hjälp!!Så är det.
Comment
-
Ja då ser du att det är hanslipat varannan randning, tror nog skålen är pressad, på ett sådant skålmönster behöver det inte vara någon skarv på formen, den går lyfta rakt upp ur formen,Ursprungligen postat av Annna Visa inläggKollade mönstret noga nu, ser att den "randiga slipningen" skiljer sig åt på de olika platserna, mellan 7-11 ränder/räfflor. Sen skiljer det sig åt hur långt ner på skålen som ränderna går. Hittar ingen skarv på skålen heller. När jag synade den under en lampa så såg jag pyttepyttesmå bubblor i glaset. Inte många men kanske 15-20.
Tack för all hjälp!!
blåsor i glaset är inget man skall bedömma ålder med (stenhårt)
Man får skilja på blåsor i glas, och båsor (lusor) i ej färdigsmält glas,
förr under torv och vedtiden, dåliga ugnar, så var det som ett lotteri om glaset blev blankt någon gång i månaden,
Comment
-
Tack igen! Så kul med kunnigt folk! Jag funderar lite kring om skålen verkligen är en skål nu, den känns nästan för otymplig som skål. Väldigt tung skål som man inte direkt langar över bordet med sallad i...Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggJa då ser du att det är hanslipat varannan randning, tror nog skålen är pressad, på ett sådant skålmönster behöver det inte vara någon skarv på formen, den går lyfta rakt upp ur formen,
blåsor i glaset är inget man skall bedömma ålder med (stenhårt)
Man får skilja på blåsor i glas, och båsor (lusor) i ej färdigsmält glas,
förr under torv och vedtiden, dåliga ugnar, så var det som ett lotteri om glaset blev blankt någon gång i månaden,
Hirvi
Kanske kan det vara ett ytterfoder? Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara...Så är det.
Comment

Comment