Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knepig glasidentifiering, experter behövs nog ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• knepig glasidentifiering, experter behövs nog ;)

har en lykta som jag fyndat för flera år sen på en liiten loppis. den är söt som attan och har ett vackert sken. "kronbladen " är gjorda i någon gulaktig metall typ mässiing eller liknande
    hittade en bild på en röd (åkebär?) medans den jag har är gul (hjortron)
    lägger in bilden på den röda och kan fota den gula om så önskas
    har fått olika tips men aldrig två likadana, det har vart allt från arabia,ittala,rihimäki, orrefors,kosta,boda,rejmyre etc etc etc
    så HJÄÄÄÄLP vill juh veta vart den kommer ifrån
    Bifogade filer
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Hej..har ingen aning vem som gjort din lykta. Såg däremot ett sådant hjortron i en souvenirbutik i Norrland i somras. Minns inte alls om det fanns någon etikett fast jag vred o vände mycket på den. Den kostade nästan trehundra spänn vilket jag tyckte var dyrt. Sambon berättar här nu att hans mamma har ett sånt men att han inte vet var den är gjord. Däremot har han hört att förlagan till de där glashjortronen är i metall och gjort av Sven Bertil Åhlin. Tydligen har det varit bråk om upphovsrätten,mer vet jag inte.

Comment

det jag själv har lyckats få fram är följande _ den tillverkades i röd kupa som åkebär och som gul kupa hjortron, glaset ska vara tillverkat vid något av de stora glasbruken.
      dom såldes på ett fåtal ställen bla en exklusiv guldsmedsaffär där dom ibland säljer högklassigt hantverk typ: tiffanylampor,orrefors kristall, och liknande. dom har hög klass på alla sina saker (det är deras koncept) souvernirbutikerna fick "dispans" att sälja ett fåtal men det sköttes inte och det blev bråk om rättigheter.(stämmer med det du visste)
      dessa lanserades samtidigt av den är guldsmedskoncernen som en linje smycken med norrbottens anknytning,dessa var oftast i tenn (väldigt hett då) och kunde en del av kollektionen var riktigt vackra samasmycken (mamma har ett brett armband och halsband,med inristningar på där varje länk (länk är fel ord utan bricka format som en rektangel med avrundade hörn)var olika "det var som en berättelse om man såg helheten"
      varje halsband var unikt och handgjort. dom hade även enkla kedjor i silver eller guld där hänget var ett hjortron (i ädelsten) eller ett åkebär där bäret var en rubin. har frågat mamsen och hon hävdar bestämt att kupan kommer från något stort glasblåsnings ställe.
      men hon minns inte vilket, sa sen att eventuellt orrefors (finns det någon orreforskännare här???) men lät mycket tveksam.

Comment

Ok intressant. Ska kanske fråga svärmor om det står något på hennes hjortron.

Comment

mer bilder och en bild på en orrefors grej som är ganska lik bärformarna, skulle ha behövt orrefors mästarna här nu =)

här är orrefors grejjen--->
          jag kanske är helt ute... så hjälp mej =) notera att dom röda skiftar i fom
          Bifogade filer
          Last edited by Fireflites; 2008-09-08, 03:50.

Comment

Working...
          X