Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viket glasbruk/konstnär [ID: Exbor, Oldrich Lipsky 1964]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Viket glasbruk/konstnär [ID: Exbor, Oldrich Lipsky 1964]

Hejsan.Det här är första gången jag gör ett inlägg här på forumet.Vore tacksam om någon kan tala om vad denna härstammar ifrån.25cm hög och vackert röd/grön.Väger ganska bra.Osignerad tyvärr.Med det finns rester efter en etikett kvar.Tilläggas kan att jag betalade 40:- för vasen.
    MvH/Kotten
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-02-24, 10:10.

Det ser ju ut som om den skulle kunna vara från någon tillverkare på Murano, Venedig, i så kallad sommerso-teknik. Har Du möjlighet att fotografera resterna av etiketten?

Comment

Välkommen förresten till forumet och hoppas att Du kommer att finna det intressant!

Comment

Jag är benägen att hålla med Kaptenen, ser ut som glas fr. Murano. Etiketten kanske kan hjälpa.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Det ser ju ut som om den skulle kunna vara från någon tillverkare på Murano, Venedig, i så kallad sommerso-teknik. Har Du möjlighet att fotografera resterna av etiketten?
          får en nyfiken en fråga vad > sommerso teknik är/görs/går ut på
          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

riktigt vacker är den i alla fall
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Angående etiketten så är det endast lite vitt kvar av baksidan så att säga,inte mycket att fota.Hur ser en murano etikett ut i formen?Bred ,hög?
              mvh kotten

Comment

Det är svårt att lokalisera glasbruk med hjälp av en etikett, det finns över 100 st bara från murano. http://glassgallery.yobunny.org.uk/t...68abd94dd5e00b

Ta ett kort så man ser om den är gjuten vilket det ser ut som och så man ser hur färgen ligger, nu speglar den sig så mycket att jag inte ser om färgen ligger fläckvis eller om det är stråk utmed hela sidan.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Sommerso, som är italienska, motsvarar underfång och är termen som används även på engelska. I det här fallet uppfattar jag utifrån bilden att det är grönt (limegrönt) som ligger underst och möjligen ett lager med klarglas och därefter ett rostrött lager som ligger överst och att hela vasen är slipad för att få fram hörnens kurvor.

Comment

Egermann EXBOR (round EXBOR acid stamp) i fd Tjeckoslovakien runt 60-70-talet
                    Här är en länk till en vas med en annan färgställning
                    Great prices on a large selection of domains. Find the pefect domain for your new startup.

Comment

Eftersom länken ovan inte funkar längre kan jag säga att det är Oldrich Lipsky, 1964 för Exbor, Tjeckoslovakien.

MvH
                      Emil

Comment

Working...
                      X