Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors

Var på loppis idag och köpte dessa 2. Någon som vet vem som formgivit dem och vad modellerna kallas. Den högsta är bara signerad orrefors och den andra orrefors + en beteckning som jag ej kan läsa av. Enligt säljare trodde han de var från 1930-1940 talet. Kan det stämma?
    När signerade orrefors med bara "orrefors" eller "of" och när valde de att skriva ut hela tex beteckningen med formgivares bokstav?
    Tack på förhand.
    Bifogade filer

ta en pannlampa och förstorningsglas i bland är signaturerna svåra att se den högra är jag ganska säker är en vicke lindstrand, den vänstra påminner om en pjäs både nils landberg edvin öhrström och även vicke lindstrand kan ligga bakom
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack för tipset, lyckades till slut se att det står 2611 på den vänstra och kom efter lite efterforskningar fram till att det betyder att det är Edvin Öhrström som formgivit den och att den är tillverkad 1941. Modellen har inte något namn vilket inte modeller alltid hade på den tiden. Den högra tror jag också är Vicke Lindstrand.

Comment

den vänstra är kan ha ett fu i botten, vilket betyder hyttarbete öhrström. Den högra är inte stella polaris som VL har gjort, måste kolla hemma för att vara säker men kanske även den designad av Ö.

Comment

Daniel S: Tack för svaret, den vänstra är hyttarbete Öhrström, vad gäller den högra undrar jag om du hittat den hemma i dina referenser?
          Själv sökte jag lite efter Stella Polaris på nätet och det är definitivt inte den jag har.

Comment

Working...
          X