Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höglund eller "copycat" ? [id:Erik Höglund]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höglund eller "copycat" ? [id:Erik Höglund]

Den här karaffen hittade jag idag på loppis. Perfekt present till 21-årig gosse som nyss flyttat hemifrån..... Men vem är upphovsmannen till den? Hoppas någon av er kan hjälpa mig.
    Bifogade filer

Det ser ut som Höglund tycker jag.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

håller med ballonggreven det ser ut att vara erik höglund
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det vore ju väldigt roligt! Jag köpte den för 50 spänn på en liten loppis för att jag tyckte den såg ut som annat jag sett av Höglund. Tyvärr är den inte signerad vad jag kan se och ingen etikett heller. Finns det något sätt för mig att få det bekräftat att Höglund är pappa till denna?

Comment

Hej!

Visst är den designad av Erik Höglund, 1968, enl häftet "Erik Höglund - 30 år med glas och brons, utgivet av Växjö museum.
          Det finns en serie med sådana här karaffer och mjölkbringare, både kvinnliga och manliga varianter. Från ca 10 cm till ca 25 cm höga.
          Brukar vara märkta undertill Boda H (modellnummer), men ibland slank några igenom utan märkning och etikett.

Comment

Jag har en variant på den här kannan, signerad, ser mest ut som en halvfärdig karikatyr av ett ansikte. Det är lite svårt att se hur den ser ut nedanför brösten, skulle du kunna lägga in en bild till så man ser lite bättre.
            Din bringare eller en namne figurerade i Lasse hallströms film. Mitt liv som hund!
            Last edited by Äjth; 2008-07-24, 15:26.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för era svar! Jag har försökt ta nya bilder, men det är svårt... Hoppas ni ser något bättre nu i alla fall. Flaskan har två bröst och "ben" som är markerade både fram och bak. Tyvärr finns ingen som helst signering, men den är ju kul ändå!
              Bifogade filer

Comment

Tack Plopp, nu ser jag hur den ser ut. Bringaren i filmen: Mitt liv som hund, såg ut att enbart ha bröst, kanske var det bara en schablon av den riktiga varianten.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Och jag som har sett den filmen ett tiotal gånger utan att lägga märke till karaffen... Nu får jag en anledning att se om den igen

Comment

Working...
                  X