Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors, Lindstrand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Orrefors, Lindstrand?

Jag har nog blivit lite skadad av att titta på glas här. I dag fick jag med mig en vas hem och jag som aldrig brukar titta på glas öht.
    Vasen kändes rejält tung och det var något bekant över den. Väl hemma tog diskningen vid och jag kollade lite närmare i botten och minsann, var den inte signerad! Jag tyder signaturen till Orrefors LU 2251/2, LU har jag snokat fram att det i så fall ska vara Lindstrand hyttarbetat, stämmer det?
    Har vasen något namn och under vilken period är den tillverkad?
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

du har en stella polaris av vicke lindstrand...börjar man bli biten av glassjukan så hamnar man i ett mycket trevligt fack tycker jag glas är häftigt
    Last edited by harley; 2008-07-09, 17:47.
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack harley, då kan jag fortsätta snoka lite.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

1940 tror jag den kom i produktion.

Comment

Ja, det stämmer med vad jag också har hittat Daniel, har du nån aning om hur länge den fanns i Orrefors sortiment?
          När man sitter och letar fakta om ett objekt är det ju ganska omöjligt att undvika att se något om "värdet". I det här fallet har jag sett från 52 kr (såld på tradera) och ett begärt pris på, hör och häpna, 900€ på en tysk antiksajt.

Comment

Jag har en kurant från 1981, och där fanns den fortfarande med.

Comment

värdet är ju vad folk vill betala. 52 kr är ju billigt och 300-450 kr är ett mer realistiskt pris.

Comment

Tillverkare: Orrefors
                Designer: Vicke Lindstrand
                Modell: LU 2251/2 Stella Polaris
                Årtal: 1939
                Höjd: 17 cm
                Kommentar: "L" = Vicke lindstrand, "U" = Uncut or smooth glass.

Comment

Working...
                X