Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Edvin Ollers Elme

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Edvin Ollers Elme

Den här brickan har sett sina bästa dar, men det spelar ingen roll, jag tror att att lystergals från Elme glasbruk av Edvin Ollers är ovanlig, någon annan som har mer av Ollers i lystergals och vill visa.
    Bifogade filer
    I’m a real mean bitch!

Här har jag en som jag pressat själv!
    23cm i diam utan hantagen

Nu är vi inne på jarnformar som fått fötter
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vad kul! Storleken stämmer bra, mönstret är det samma, min är köpt i Skåne, så jag tror fortfarande på Elme. Är din också i lysterglas? (Svårt att se på bilden.)
      I’m a real mean bitch!

Comment

Ja din är säkert Elme, det tror jag, min är i klarglas
        med bildskärmen bakom!
        Dom där formarna tar konstiga vägar ibland
        Ditt och mitt fat kan vara gjort i samma form
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag kunde inte låta bli fatet, jag tyckte att det var värt att bevara till eftervärden, även om det är lite repigt, dom avlånga saladjärerna och dom mindre runda i ljusblått glas ser man ofta, har dom formarna också vandrat vidare?
          I’m a real mean bitch!

Comment

Vi hade bara två formar, ett mindre likadant fat oxå!
            Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Den här brickan har sett sina bästa dar, men det spelar ingen roll, jag tror att att lystergals från Elme glasbruk av Edvin Ollers är ovanlig, någon annan som har mer av Ollers i lystergals och vill visa.
              Det där var riktigt läckert, har inte sett denna variant tidigare. Kan man få se den i några andra vinklar oxå, vore trevligt.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Här kommer ytterligare 2 bilder, (det är svårt att att få bra kort på fatet), famsida o baksida.
                Bifogade filer
                I’m a real mean bitch!

Comment

Ah, det är läckert. Tack. Baksidan är snyggast.

Comment

Maria,,Grattis till ett underbart elmefat,,,,,,(är sotis)
                    mvh Lasse

Comment

Apropå Edvin ollers fat

Skickar här in några bilder på min edvin Ollers fat.
                      Som ni kan se så skiljer den sig lite från de andra faten i själva formerna på fatet.
                      Bifogade filer
                      The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Ditt fat är en bricka som såldes tillsammans med en likörservis innehållande karaff och glas. Blir lite konfunderad på märkningen, hur har den tillkommit, då det inte skall vara märkt på det sättet. Kan den tillkommit senare?

Comment

Hej tack för informationen..

Hej Bay har ingen aning om märkningen,
                          hur skall den vara märkt enligt dig om det finns en märkning.
                          eller den kanske inte skall vara märkt alls. jag vet faktiskt inte.
                          Tror det är vanligare med omärkt än märkt i alla fall.
                          den är inköpt på auktion för ca ett år sedan, då de sålde ut ett dödsbo. Hur den har tillkommit, allas gissning inklusive min är lika bra antar jag.
                          givetvis så kan det hända att någon märker saker efteråt, läst f.ö en massa tidigare inlägg i en annan tråd om hur man skulle göra både det ena och det andra för att få ut mer pengar slipa botten etc. den användaren har nu blivit avstängd tror jag, ( vilket är helt rätt och i sin ordning).
                          Att medvetet manipulera något och luras är inget jag skulle göra.
                          det skulle faktiskt aldrig falla mig in ens.
                          givetvis finns det något tvivelaktiga både säljare till auktionsbyråer och tillika auktionsbyråer är något som vi säkert alla är medvetna om.

du får gärna utveckla det hela Bay då det är både intressant och lärorikt.
                          Jag måste fråga detta. Är det en Ollers ? eller...

mvh mrmagic

ps nu skall jag plocka trattisar och annat gott ds
                          Last edited by mrmagic; 2009-09-12, 19:39.
                          The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Den skall inte vara märkt och har inte sett den vara det någon gång tidigare. Förmodligen är det något som tillkommit senare.
                            Men visst är det Edvin Ollers som är formgivare och brickan är tillverkad vid Elme glasbruk och kom i produktion strax före 1930 och var därefter i tillverkning under väldigt lång tidsperiod.
                            Hur ser märkningen ut, ligger den graverad i ytan på glasets undersida?

Comment

Av bilden att döma ser det ut som den är skriven med penna, tusch, blyerts el. dyl. En minnesanteckning från ngn som fått reda på upphovsmannen. Idag lägger vi lappar i vaser eller tejpar lappar under föremål, detta är ett kom-ihåg- i samma stil kanske.

Comment

Working...
                              X