Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två nya flaskor idag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två nya flaskor idag

I väntan på bussen hem så slank jag in på en second hand affär och gick ut med dessa 2 flaskor. Den ena är betydligt större än en 75 cl vinflaska och ettikettmärkt. Ålder ?

Den andra vet jag inget om men den är betydligt tyngre än den ser ut att vara. Den har två skåror upptill så man får en känsla av det skall sitta någon slags klämma om en kork eller likande. Tips?
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Den gröna bör vara klosterlikör.
    Sök på det så kan du läsa vad vi diskutterat tidigare.

Comment

Tack för det svaret. En tråd pekade på att flaskan skulle kunna vara från slutet av 1800-talet. Då återstår bara information om den andra flaskan

Comment

Den mindre närmast ovan är D.O.M. Benedictine, en importerad kryddlikör.
        Den större är helliter Eau de vie [å dö vi] en slags cognacsliiknade dryck från Vin & Spritcentralen, gissninghsvis 1940-talet eller tidigare.

Comment

Benedictinen är nog i ålder med dom övriga flaskorna och inte sent 1800-tal. Den är alldeles för klar i glaset. De äldre flaskorna är dessutom lite mörkare. Har den vriden hals?Men man ska aldrig säga aldrig utan att se flaskan på riktigt

Comment

Ursprungligen postat av Tonsa Visa inlägg
            Benedictinen är nog i ålder med dom övriga flaskorna och inte sent 1800-tal. Den är alldeles för klar i glaset. De äldre flaskorna är dessutom lite mörkare. Har den vriden hals?Men man ska aldrig säga aldrig utan att se flaskan på riktigt
            Jag vet inte vad vriden hals menas med. Jag bara utgick från denna länk http://www.precisensan.com/antikforu...Klosterlik%F6r

Min flaska har ingen text eller stämplar.
            Några fler bilder
            Bifogade filer

Comment

Om Du går tillbaka till länken Du angav och tittat på flaskorna som Roland S visar den 2006-04-15, så ser Du en gammal Benedictine. Du ser hur ojämn den är och att flaskhalsen är vriden på de vänstervridna strimmorna. Du ser även skillnad på "nypet" i regalinen där den äldre är mer V-format är den nyare som har ett lite mer markerat avstånd. Dom äldre verkar vara mörkare och mattare. Syns tydligt när de står bredvid varandra. Du ser även att mynningen är annorlunda och inte snedskuren som din är. Men det verkar inte finnas nån som riktigt kan datera flaskorna. Ingen text i botten? Fortfarande har jag inte fått veta vad märket står för eller symboliserar. Det finns även på andra typer av flaskor som innehållit (mat/oliv?)-olja.

Comment

Working...
              X