Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moderna avdelningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Familjen Hammar

    Sjättedelaren är från 1935, likaså 33 centilitaren. Den stora 2/3 saknar årtalsbokstav.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Läste ett lite äldre inlägg härovan om en coca cola flaska, det torde väl vara den här flaskan äjht menar.
      Bege
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Skickar med en bild på en Sprite flaska när vi ändå håller på med coca cola o company. Märkt k 7 65 i botten.
        Bege
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Rotade fram dessa idag när jag hade lite inventering. Kan det vara något eller är det allt för vanliga saker ? Etiketten har jag aldrig tidigare sett men den behöver ju inte vara något exklusivt för det. Bryggeri etiketter är väl oftest mer eftertraktade än musteri etiketter ?
          Bifogade filer
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #20
            Tycker att den gröna i mitten liknar en Merry från Bjäre Industrier.
            Bege

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
              Läste ett lite äldre inlägg härovan om en coca cola flaska, det torde väl vara den här flaskan äjht menar.
              Bege
              Nej, den flaskan var det inte. Ska leta rätt på den och lägga in en bild.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #22
                2/3 liter alkaflaskor

                Vilka 2/3 liter med alkamynning har ni?

                De flesta jag sett är bruna Hammar med denna storlek men såg att en olivgrön såldes för ett tag sedan.

                Lär också finnas Årnäs 2/3 liter med alkamynning.

                Comment


                • #23
                  Dansktillverkad ölflaska av svensk standardmodell

                  Denna är från Kastrup, men går det att säga något om tillverkningsår? Vad betyder K 4?Click image for larger version

Name:	Liten k4.jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	559880

                  Comment


                  • #24
                    Oidentifierad 33 cl standard

                    Kan denna vara tysk?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Glasbruk?

                      PLM-tillverkad men var?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Per; 2016-03-09, 10:54.

                      Comment


                      • #26
                        Svårt att svara på när glasbruksmärkningen saknas men en kvalificerad gissning kan man ju göra: PLM:s glasbruk 1979 var Hammar, Munder och Limmared.
                        Övriga PLM-bruk som kan räknas bort, Årnäs och Surte var redan nedlagda -79, Dongen tillkom -81 tror jag och Moss -89. Holmegaard köptes först -97. Sen fanns ju också Redfearn i Storbritannien men de har nog aldrig gjort svenska returflaskor
                        33 i botten är formnumret och strecken betyder också 33 men i kod som syningsmaskiner kan läsa.

                        Comment


                        • #27
                          Två moderna flaskor som givetvis producerats för något företag, ändamål eller syfte. Jag tror mig känna igen den första loggan som ett modernt stiliserat r (som Reymersholm ? ). Men ej den andra som bara rymmer 8 cl och har små prickar på delar av överdelen. Båda är dock S-mäkta som från Surte.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Majonnäsbaserad salladdressing resp. hållbar krongrädde som innehåll
                            föreslår jag .................................................. ............................

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Majonnäsbaserad salladdressing resp. hållbar krongrädde som innehåll
                              föreslår jag .................................................. ............................
                              Tack snubben - ganska fantastiskt med 8 cl grädde i en glasflaska

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Tack snubben - ganska fantastiskt med 8 cl grädde i en glasflaska
                                Här kommer en som är ännu mindre. 75 mm hög och rymmer ca 5 cl.
                                Företagets namn är finns ju på flaskan så det är inga problem.
                                Användes troligen för prover på mjölk/grädde.
                                Ingen märkning i botten.

                                Bege


                                Click image for larger version

Name:	003.JPG
Views:	1
Size:	109,4 KB
ID:	560137Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	116,3 KB
ID:	560136

                                Comment

                                Working...
                                X