Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apoteksattiraljer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Apoteksattiraljer

I helgen kom de här med hem och nu funderar jag på om det är burkarna med 25 tryckt på bröstet som är äldre än de som har siffrorna i botten? Och den lilla flaskan som ser ut som en tårflaska, ingick den i apotekets sortiment också? "Tårflaskan" är puntlad. I köpet ingick tratten och jag har faktiskt inte sett en sådan liten förut, bara på ett engelskt program som använde den till att tappa vin i karaffer.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Olika trattar!
    Jag har en från Fåglavik, tror det var den minsta vi gjorde 3cm i diam,
    sedan var det olika upp till ca 35cm.
    Jag tror dessa flaskor med siffror på sidan är äldre, dom har längre halsar
    oxså, det är vad jag tror, någon annan kanske vet mera om ålder!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Fina grejjor!
      Apotekarna med siffror på bröstet är från 1800-talet. Inte lätta att hitta!
      "Tårflaskan" ser superb ut.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

"Tårflaskan saknar jag i min samling Men jag saknar så mycket annat också.
        DG

Comment

Är tårflaskan gammal? Tror själv på sekelskiftet men vet någon annan något om den så blir jag tacksam.

Att burkarna var från 1800talet hoppades jag, har bara haft en förut men den stog det ort på bröstet och den gav jag bort till en samlare och god vän. Har haft ögonen öppna efter fler men inte funnit några av den här sorten.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hur stor är din tratt? Jag har en glastratt med "lusor o loppor" som är 19,5 cm hög, öppningsdiameter 12,5 cm och trattslutet c:a 1cm. Tapphålet endast 0,5 cm. Inköpt på loppis i somras för en femma. De glastrattar jag får upp när jag Googlar är nya sk pulvertrattar.

Comment

13 hög och 8 i trattöppningen. Pulvertratt? Medicinskt ändamål alltså(får kokain i huvudet)

Skulle vara roligt att hitta en med 3 cm diameter eller har du någon att visa Hirvi? Hittar man en skulle man tro att det är till dockskåp.

Comment

Jag har ingen minivariant men lägger in en bild på de jag har då jag är väldigt förtjust i trattar. Har bara två...ännu.
                Diameter på trattarna är 8 och 11 cm.
                Bifogade filer

Comment

Här kommer tratten 3cm i diam, tog med en av de mindre
                  luftpressade (halvautomat) flaskor vi gjorde.
                  Hirvi
                  Bifogade filer
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Olika trattar!
                    Jag har en från Fåglavik, tror det var den minsta vi gjorde 3cm i diam,
                    sedan var det olika upp till ca 35cm.
                    Jag tror dessa flaskor med siffror på sidan är äldre, dom har längre halsar
                    oxså, det är vad jag tror, någon annan kanske vet mera om ålder!
                    Hirvi
                    Har letat fram en sådan tre-centimetare från fåglavik. Är det apotekstillbehör eller vad användes en sådan liten tratt till? Är de munblåsta? (den är lite randig och prickig).
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kökslampan; 2009-06-27, 14:48.

Comment

Se där, du har hittat en liten tratt oxå, dem gick väl till
                      laboratorium, apotek, lasarett mm
                      dom blåstes och snurrades i träform
                      Hirvi

Comment

Working...
                      X