Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Winborgs Ättika

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Winborgs Ättika

Som lite kuriosa kan jag visa min Winborgs vinättika, äldre och oöppnad. Undrar hur innehållet egentligen är idag? Har inte en susning om från när den är. I glaset står det AB WINBORG STOCKHOLM. Kanske 50-tal?
    Bifogade filer

Kul med innehållet kvar.
    Hur stor är flaskan?

Comment

27-28cm hög. Har en streckgradering i själva flaskan. Kunde räkna åtta streck, de ligger bakom själva etiketten. Kanske en deciliter mellan varje streck?

Comment

Jag får inte riktigt ihop det.
        Jag har själv några äldre varianter som är ca 35 cm höga. (Enligt uppgifter jag fått skall de ha innehållit ättika).
        De har ingen märkning och ingen etikett.
        De rymmer ca 3 liter.
        Din är ju nästan lika hög så den borde det väl rymma mer än ca 1 liter?

Comment

Det kanske inte är en deciliter mellan varje streck, kan ju vara mer. Kan ju inte heller mäta upp den kolla!

Comment

Har inte hittat någon angivelse på etiketten heller om hur mycket den innehåller.

Comment

Jag har några lite mindre ättiksflaskor ute i boden.
              Jag skall kolla hur dom ser ut imorgon.

Comment

Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
                27-28cm hög. Har en streckgradering i själva flaskan. Kunde räkna åtta streck, de ligger bakom själva etiketten. Kanske en deciliter mellan varje streck?
                Har kollat nu.
                De flaskor som jag trodde var mycket mindre än trelitersflaskorna visade sej vara ca 27 cm höga och innehåller 1 liter. )
                Så det stämmer nog att det är en deciliter mellan markeringarna.

Comment

Tack Kecke
                  Vet ju egentligen inte vad jag ska den till, men butiken som haft den som prydnad i decennier skulle slänga den... och jag kunde ju inte låta dem göra det!

Comment

Vinättika

½ liter flaska från PLM och L14 visar väl att den är från Limmared och gjord på 1990-talet? Av etiketten kan man utläsa att Winborgs numera är ett varumärke för Unilever.
                    Bifogade filer

Comment

Working...
                    X