Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danska burkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Danska burkar?

Dessa två burkar/flaskor är inköpta i Danmark och skulle enligt säljaren vara från Kastrup/Holmegaard. Kan våra danska vänner månne hjälpa till med identifiering, åler och användningsområde.
    De är 22 och 30 cm hga och pryder sin plats i fönstret.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Glädeligt nytår til Greven og alle andre på denne tråd!

De viste "burkar" kaldes på dansk for "opbevaringsglas (förvaringsglas) eller "syltekrukker" (krukke = burk). De finns i mange storleker - dine er blandt de små.
    De kan väre gjort på Kastrup eller Holmegaard - og säkert også på andre danske glasvärker.
    På denne länk kan du se nogon större: http://www.danbottle.dk/index.php?sp...m&Itemid=5#pic
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack för ditt svar PLYNG!
      Ungefär hur gamla tror du att de kan vara?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Jeg forsöker at göre noget "research".

Comment

Man får en känsla av 1800-talets slut eller nästa sekels början. Har de puntelmärke undertill är det ett plus, men puntelmärket säger inte allt. Har själv en liknande burk utan puntelmärke, den är alltså arbetad med hjälp av hylsa eller tång, och den är från runt 1880.

Hur kan jag våga skriva så om en helt omärkt burk? Jo det beror på att den är blåst i en tidig vichyvattenflaskform vilket framgår av den lite speciella botten dessa hade. Det är inte ofta, men ibland kan man faktiskt klura ut ungefärlig tillverkningstid på helt omärkta alster. Visa botten på dina burkar Herr Grevé, möjligen kan det tala om något.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

I det fine somervejr fik jeg lyst til at fotografere en rad danska "burkar" (= da.: "krukker" - eler "opbevaringsglas" = sv.:"förvaringsglas"?).
            Höjden varierer fra 17 - 51 cm. og der er mange nuancer i brun og grön.

Ingen av dem har puntelmärke - Fremstillingsperioden ca. 1880 - 1930.
            Bifogade filer

Comment

Härligt Plyng. Den tredje krukan från höger i bakre raden har en lite annorlunda färg, liksom den tredje från vänster i första raden. Är det bara fotot som ger skillnaden eller är de verkligen intensivare gröna ?
              Apropå dansk glas, fann jag en flaska med text och etikett från danmark, har inte hunnit packa upp än efter dagens heldags-loppande, men jag lägger ut en bild senare.
              Tack för dina bilder.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej Äjth.
                Her ser du de 4 krukor (heter det sån på svenskt?) längst mot höger i bakre raden - och de 3 längst mot vänster i första raden.
                Som du ser, er der mange nuancer - gröne och gul-brune.
                Bifogade filer
                Last edited by PLYNG; 2006-07-19, 21:37.

Comment

Det heter Krukor, helt riktigt. Underbara, kan vara lite avundsjuk
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Att glädjas med andra samlare berikar ditt eget liv!
                    Men det är förbannat svårt!
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

En mycket fin samling PLYNG.

Comment

Working...
                      X