Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten blågrön flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten blågrön flaska

11,5 cm hög.
    Dåliga bilder…. Finns formskarv nerifrån och upp till regalinen, som tvådelad form. Själva regalinen är också tvådelad men vriden 90 grader i förhållande till nederdelen.

Jag undrar om det är en nytillverkad flaska från typ kina eller om den kan vara av äldre årgång?
    Vad kan den ha används till?
    Last edited by Liljerik; 2008-05-07, 12:35.

Ratade en likadan idag. Maskin och nytillverkad men liite bra ändå!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Tack Sladden
      Misstänkte nog att den var nytillverkad.....men lite rolig ändå.

Comment

Hirvi har svarat på det här med att den är blåst i halvautomatisk maskin, där en "ring" runt regalinen gjorde att man kunne hålla flaskan med den. Begrep jag det här själv eller är det någon annan som begriper.
        DG

Comment

Jag tror att jag begriper men kan väl inte förklara det
          Livet är komplicerat ibland. Föresten har jag ätit raggmunk och fläsk men det har ju inte med den frågan att göra.
          DG

Comment

Ja LasseC.....tror jag fattar, man har någon sorts tång som man håller in flaskan med i maskinen
            Men gör man så än idag?? i Kina kanske?

Comment

Tror nog att någon av de där länderna Kina Indien kanske några fler använder den "gamla" typen av maskiner. Roligt att någon förstod vad jag menade. Jag är ju inte gammal glasblåsare men har ju sett mycket sådant arbete.
              DG

Comment

Här är en bild från en halautomatisk press i Flygsfors. Jag tror att de tillverkar de kända konservburkarna. Här ser man "tången" som ser till att överdelen blir korrekt samtidigt som den sen kan lyfta ur burken ur formen.
                DG
                Bifogade filer
                Last edited by LasseC; 2007-10-30, 19:15. Anledning: Glömde bild

Comment

Bra du rycker in Lasse!
                  blåsta i halvautomat,i vissa länder kan dom säkert vara igång!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag gjorde inte bort mig då
                    DG

Comment

Kul att se lite av arbetsförhållandena då....lite bättre jobb än att borra makaroner
                      Jag har varit på studiebesök på Limmared nån gång. Man berättade där att trots moderna maskiner så kommer man inte ifrån manuell smörjning av formarna, arbetarna får vara snabba som tusan å vispa till med någon typ av smörjviska i mellanåt. Man har försökt lösa det automatiskt men det hade inte blivit bra.

Comment

Jag har en gammal form, tången saknas, Burk 1Lit, 1000gr,
                        till halvautomaten vi hade, den står ute vid min verkstad, roströd,
                        tung som tusan, tjocka väggar i formen, trol 50kg, får fota den
                        när ljuset återkommer!
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Har ytterligare en bild från Flygsfors. Det här är pressning av de så kallade REDA-lådorna till speceriskåpen som fanns på 40-50 talen Kom visst senare i plast.
                          Bågen som ses till höger är armen som man pressade ner innerformen med. Det var nog jobbigt att stå vid den pressen en hel dag. Jag tror att det kom tryckluftpressar på slutet.
                          DG
                          Bifogade filer

Comment

Det var två gamla handpressar kvar i Fåglavik,
                            någon var igång lite, tid 60-tal, pressade en mortel med pip tror jag,
                            sedan kom luften, då fick dom stå där i ett hörn.
                            Hirvi

Comment

Working...
                            X