Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkflaska??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mjölkflaska??

Hittade d3en här flaskan igår. Inte speciellt märkvärdig men lite rolig.
    Den verkar inte maskinblåst genom sitt oregelbundna tjocklek i glaset, men jag kan ju missta mig. Regalinens skarv ligger inte mittför skarven på flaskan. Har för mig att Hirvi nämnt att man hade en lös delbar "ring" för regalinen
    På flaskan finns en gubbe som sitter och mjölkar en ko. Texten över kon är "Absolute pure milk" Och under texten "The milk protektor"
    Den känns lite för mig som någon turistgrej. Skarvarna på flaskans övre del ser ut som att det varit en 4-delad form. Men två av dessa skarvar är mycket svaga. Under regalinen är det en skarv runt om.
    Jag lyckades inte ladda upp bilder Undersöker
    DG

Här kommer bilderna
    Bifogade filer
    Last edited by LasseC; 2007-10-21, 18:59.

Det bidde ett fel Bry Er inte om regnmätaren i vänstra hörnen fick inte bort den.

Här kommer i stället bilden . Regalinen uppifrån
    DG
    Bifogade filer

Comment

Det var en rolig flaska.
      Har inte sett någon sådan tidigare.
      I mina ögon ser den dock väldigt mycket maskinblåst ut trots oregelbunden tjocklek.

Comment

Ja då får jag väl kasta den i glasåtervinningen då
        DG

Comment

Ja flaskan var ovanlig, kul grej!
          Men den är säkert gjord i Luftpress, möj, halvautomat,
          Halsen har liksom en egen form, öppningsbar tång,
          när underformen öppnas, sitter flaskan i tången, sedan lyfter man flaskan med tången, öppnar den (färdigt)
          Hirvi
          Last edited by Hirvi; 2007-10-21, 19:31.
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Ja då får jag väl kasta den i glasåtervinningen då
            DG
            Neeej du, så gör man inte med ovanliga flaskor.
            För det första så VET jag ju inte och för det andra så är det väldigt trevlig med ojämnheterna även i maskinblåsta flaskor.

Comment

Jaså

Comment

Jag håller med Kecke Man ska samla allt
                Jag har ju någon gång visat en dansk drickaflaska från 55 med patentkork, det står bl.a. "Tillhörer Krystal" i relieff på den, orkar inte leta på länken nu. Men så för ett tag sedan så såg jag en likadan fast det står "Citro", ja, och jag tycker de är trevliga....hittar jag fler av samma stuk så kommer jag garanterat att köpa det är kul med nyare saker också.

Comment

Det är ingen fara Liljerik. Jag kastar ingenting i onödan Fråga min hustru
                  Men jag måste retas lite med Kecke
                  Nej flaskan kommer nog att vara kvar än ett tag, kanske bara får byta plats någon gång med något bättre.
                  DG

Comment

Fick fram en mjölkflaska med ungefär samma bild av en mjölkande man. Över kossan texten:Absolutely pure milk. På andra sidan texten :Thatchers Dairy Bottle patent 1884 one quart. Har kollat upp mejeriet och det finns ett sådant i England. I botten finns årtalet 1965.
                    Bifogade filer

Comment

Det stämmer. Det står faktiskt Absolutely pure Milk. Jag läste L som I
                      Tack för infon. Flaskan börjar bli lite intressantare. Du räddade den kanske från glasåtervinningen
                      DG

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Ja flaskan var ovanlig, kul grej!
                        Men den är säkert gjord i Luftpress, möj, halvautomat,
                        Halsen har liksom en egen form, öppningsbar tång,
                        när underformen öppnas, sitter flaskan i tången, sedan lyfter man flaskan med tången, öppnar den (färdigt)
                        Hirvi
                        Hirvi det var det här jag visste att Du kunde, men jag måste fråga hur i hela friden fick de regalinen helt plan på ovansidan
                        DG

Comment

Det var ju formen av själva tången som såg ut så,
                          var det gängor på flaskan, så satt gängorna i tången.

Mycke form och tång här, lätt att bli fel!
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kan lägga till,det blir nästan som ett pressglas,
                            men här får tryckluften göra jobbet.
                            Hirvi

Comment

Har införskaffat mig en liknande mjölkflaska som Ulferic visade. En man som mjölkar en ko och endast texten Milk och under kossan LAIT. Inga andra stämplar eller text. Den vita delen på korken är någon slags hårdplast, men den ju vara av senare årtal. Vad kan man tro om ålder?
                              Bifogade filer
                              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
                              X