Denna stora flaska med original kork i porslin stämlad enligt bild. Botten är vass så den är inte slipad bort. Även ställningen är original. Vet någon mer om detta bryggeri för jag hittar inget på nätet. Någon har tidigare gissat 60-talet (inte här på PES) men då hade man ju 5 siffror i telefonnumret och inte 3.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
AB Rymans Bryggeri Svagdricka 5 L
Collapse
X
-
Flaskan ser ju ut som en ordinär 5-liters svagdricksflaska, men den är ju lite rolig genom att den har ett puntelmärke under. Undrar om inte flaskan är äldre än träställningen. Undrar vad Hirvi säger om det puntelmärket.
Jag vågar inte riktigt gissa på ålder
DG
Comment
-
Ja jag tror flaskan har en hygglig ålder, säkert 100 va,
den är slät,tydligen snurrad i formen, pålagd regalin, driven med regalinsax,
och detta härlga stora puntelmärke i botten, det höjer den till skyarna,den får gjärna stå hos mig!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Där kom svaret jag väntat på. Då tror Du som jag att flaskan är betydligt äldre än träkassen. Man kan väl aldrig lita till porslinsproppen. Den tror jag bryggerierna bytte till sitt egna namn om det kom in en med ett annat namn på.
100 år OK det är nog ganska troligt. Det är en liknande puntel som på min damme som jag visade tidigare.
Kul.
DG
Comment
-
Rymans Bryggeri, i Varberg fanns enligt medlemsmatrikel för Skattefria bryggeriers riksförbund såväl 1931 som 1950, men de tillhörde inte föreningen. Deras svagdricka kostade då 90 öre för 10 lit och 55 öre för 5 lit. Dvs något lägre än de flesta konkurrenternas. 1950 anges för AB Rymans Byggeri, Söderg. 24-26, E. Skantze som disponent och Georg Ström som verkmästare. Man hade en bryggpanna på 2000 liter.
Comment
-
Ett mejl med information om bryggeriet trillade in hos Admin:
"Hej!
Rymans Bryggeri låg på Södergatan 24-26 i Varberg och var i varje fall på 1950-talet enbart ett svagdrycksbryggeri, som då ägdes av Bryggeri AB Falken i Falkenberg. Jag växte upp i Falkenberg på 1950-talet och till jul köpte vi alltid en sådan flaska med svagdricka (tror det var 5 liter i den).
Angående det tresiffriga telefonnumret var Varberg en av de sista städerna i Sverige (om inte den sista) som automatiserades. Det skedde 1964, medan Falkenberg automatiserades 1961 och Halmstad 1955. Dessförinnan kunde numren i dessa städer ha 1, 2, 3, eller 4 siffror. De femsiffriga numren introducerades i regel formellt ca ett år innan, så att folk skulle hinna vänja sig.
Teoretiskt kan alltså flaskan vara från 1960-talet, men det är inte troligt med tanke på dess utseende. Porslinsproppen ser ut som jag minns från Rymans-flaskorna, som vi redan då uppfattade som rätt gamla. Jag minns dock inte om bottnen såg ut som på bilden; kanske var den i ett stycke. När detta slags botten försvann får någon som kan glastillverkning bättre än jag uttala sig om. Min gissning blir 1930-tal för flaskan; träställningen kan säkert vara betydligt nyare. En sak är dock säker: 100 år gammal är flaskan dock inte, såvida man inte bytt ut porslinsproppen eller försett den med text i efterhand. Indelningen i klass I, II och III infördes nämligen 1919.
Vänliga hälsningar
Michaël Stenberg"/Admin
admin@precisensan.com
Comment
-
Bifogar en bild på min flaska. Står Sandås bryggeri Kalmar telnr 1481 på korken, liknande denna i tråden. Botten på flaskan svagt rundad inåt, står K omgiven av 3 stjärnor. Volym, trodde det var mer då flaskan är stor som tusan. Men 6 liter fick jag i.
Fanns en annan flaska i samma storlek fast ett annat bryggeri fast den var inte lika fin, glaset i denna bruna är lite räfflat om ni förstår vad jag menar, ljuset spelar så fint i den. Vad kallas det när flaskor är så? Har ett gäng ölflaskor som är så.
Mer info om just denna flaska mottages tacksamt!
Mvh Olof
Comment
-
Det kanske är Kungälvs glasbruk, vet inte om Kalmar gjorde,
det vet nog någon annan.
Vågorna eller kullarna som speglar i flaska brukar kallas (hamrigt glas)
några säger krakelerat glas, liknar mera hamrad koppar,
sådana blev dom första glasen i en järnform när den var kall,
den blev snart varm och då blev dom släta.
Skall inte förväxlas med optikblåst glas, då är åsarna vridna eller raka
och medvetet gjorda i en optikform.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment