Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några flaskor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Några flaskor??

Flaskor jag både grävt och dykt upp! Vinflaskan har jag grävt upp och sedan plockat ihop. Därutav gummisnoddarna. Den har mycket varierad tjocklek i glaset.
    Mitten flaskan hittade jag på loppis och den har een sned hals samt tydliga horisontella linjer.
    Tredje flaskan ochså loppis. Helt slät och har vad jag tycker en mycket fin form!

Så till frågan. Vet ngn vad det är för slags flaskor och hur gamla de kan vara.
    Bifogade filer
    Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Inte för att jag är säket men mittenflaskan, är inte det en "Svenskölsflaska" från ca 1850?
    Den högra flaskan har en härlig form, kropp som en Engelskmodell, men regalinen känner jag inte igen.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Den vänstra flaskan är en champagne flaska från runt år 1900 och fram till 1920 talet. Mitten flaskan skulle vara intressant att få se botten på då jag bedömmer denna som den äldsta. Det ser ut att vara en sk svensk öls flaska och iså fall borde den inte vara "nyare" än 1880. Har den några "vårtor" i botten, eller står den på en ganska bred kant i botten ? Din tredje flaska är en special öl flaska. Den kallas bla för "gubba flaska" lokalt. (det finns en gammal disskution om denna här på PES) Man stöter på dessa oftast i värmland samt i Norge så man har haft sina misstankar om att den kan vara gjord på Liljedahls glasbruk. Ålder.. tja.. runt sekelskiftet är nog en bra gissning. mvh Björn
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Hittade denna tråd vilken jag glömt av!! Jag tackar så mycket för svaren!!

Comment

Inlägg raderat och medlem varnad.

Vi ber att få påminna om uppförandereglerna:

"Vi strävar efter att forumet ska vara ett lärorikt, kreativt och trevligt forum där kunskaper, funderingar och idéer ska få flöda fritt, utan personangrepp och utan avsiktliga förolämpningar. För att uppnå detta mål har vi valt att tillämpa följande uppföranderegler, som innebär att du inte får:

a. posta inlägg som (enligt vår bedömning) är olagligt, hotfullt, kränkande, förolämpande, rasistiskt, sexistiskt eller insinuant, eller på annat sätt agera så att trivseln på forumet påverkas negativt;
          b. på forumet eller på andra webbplatser posta inlägg som syftar till att skada anseendet hos forumet eller någon av dess användare;"
          /Admin
          admin@precisensan.com

Comment

Det skulle ändå vara kul att få se botten på mittenflaskan. Mynningen ser relativt modern ut men som många här påpekat påminner formen om en svenskölsflaska.

Comment

??

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
              Inlägg raderat och medlem varnad.

Vi ber att få påminna om uppförandereglerna:

"Vi strävar efter att forumet ska vara ett lärorikt, kreativt och trevligt forum där kunskaper, funderingar och idéer ska få flöda fritt, utan personangrepp och utan avsiktliga förolämpningar. För att uppnå detta mål har vi valt att tillämpa följande uppföranderegler, som innebär att du inte får:

a. posta inlägg som (enligt vår bedömning) är olagligt, hotfullt, kränkande, förolämpande, rasistiskt, sexistiskt eller insinuant, eller på annat sätt agera så att trivseln på forumet påverkas negativt;
              b. på forumet eller på andra webbplatser posta inlägg som syftar till att skada anseendet hos forumet eller någon av dess användare;"
              Vad var problemet?? Skulle gärna se det häringa inlägget, då jag tydlingen missat det!! Om det finns kvar så får gärna admin maila det till mig!!

Comment

Working...
              X