Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Till vad? Forna Tiders Bag-in-box?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Till vad? Forna Tiders Bag-in-box?

Kommer ihåg att Ballonggreven hade en liknande sån här, var den nu användes. Hittar inte det inlägget, kanske vet Ballo.. var den är? Din var nog maskinblåst eller hur var det? Denna är 28 cm hög. Gott om slitage. Tänkte sambon kunde fixa en kran att montera på så vips - har vi en glas-bag-in-box !
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Kan faktiskt inte hitta tråden.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Flaskan är till kemiska eskapader.

Comment

Slemsugning!
        På sanatoriet, där jag arbetat, fanns denna procedur fotografiskt beskriven.
        Flasktypen förekom och är den autentisk skulle jag aldrig! ha vin i den.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Slemsugning!
          På sanatoriet, där jag arbetat, fanns denna procedur fotografiskt beskriven.
          Flasktypen förekom och är den autentisk skulle jag aldrig! ha vin i den.
          Eh. Hur skulle det gå till?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Kommer ihåg att Ballonggreven hade en liknande sån här, var den nu användes. Hittar inte det inlägget, kanske vet Ballo.. var den är? Din var nog maskinblåst eller hur var det? Denna är 28 cm hög. Gott om slitage. Tänkte sambon kunde fixa en kran att montera på så vips - har vi en glas-bag-in-box !
            Ja som Hektor säger Kemiskt glas!
            Jag har varit med om dessa i Fåglavik,
            men din är nog äldre, vi hade inte puntel, utan hylsa med spår i,
            så den extra halsen vid botten fick plats!
            Den extra halsen är gjord, som man gjorde när man tillverkade Fyllehundar!
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det ena utesluter inte det andra.

Comment

Här är en liknande.
                Handblåst men saknar puntelmärke.
                Den här är ca 40cm hög och har en bottendiameter på ca 23cm. Det skulle rymmas en hel del vin i den.
                Sladden. Kan du förklara det där med slemsugning?
                Bifogade filer

Comment

Om man nu skulle suga något slem så finns det i anledning att ha nedersta avtappningen så pass långt ner på flaskan.
                  Så den teorin skippar vi. Ok att någon äldre flaska kan ha gjort tjänst i brist på annan användning.

Comment

Jag har själv varit med och slemsugit patienter men det är så länge sedan att jag glömt hur den tidens "sugar" såg ut. Det fanns vatten i behållaren minns jag och när man hällde ut innehållet så var det mindre slemmigt än om det varit outspätt. låter inte trevligt och slem är nog det mest motbjudande inom vården.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kran i nedre öppningen.
                      Kork i den övre.
                      2 hål i korken, en slang ner i vardera hålet, ena slangen kopplad till "sugpump" den andra slangen används att suga med.
                      Båda slangarna slutar en bra bit över vätskan i flaskan. Kranen används sedan för att tappa ur det hela.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Verkar nästan stämma med min anordning men jag har bara ett hål i korken. Det andra röret ligger an mot själva korken och kan möjligtvis kopplas till något utanför flaskan.

Comment

Working...
                        X