Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kan detta vara?

Hej, nu kanske jag sätter detta inlägg i fel kategori, men den liknar iaf. nån form av flaska...Är det nån som känner igen denna och vad den har används till? Och ålder naturligtvis, så är jag tacksam. Den har ett puntelmärke som ser ut att ha blivit brutalt borttaget, botten är lite oval och mycket luftbubblor i glaset. höjd ca 12.5cm. Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
    Hej, nu kanske jag sätter detta inlägg i fel kategori, men den liknar iaf. nån form av flaska...Är det nån som känner igen denna och vad den har används till? Och ålder naturligtvis, så är jag tacksam. Den har ett puntelmärke som ser ut att ha blivit brutalt borttaget, botten är lite oval och mycket luftbubblor i glaset. höjd ca 12.5cm. Tack på förhand!
    Ja den var rejält lusig i glaset, gröntonad, fastblåst i form,
    ser halsen dåligt, säkert handdriven,
    kan du fota överdelen? (bör vara gammal)
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

På Hadeland i Norge blåste de et glass med tønneform til å sennep i. Mangler de loddrette strekene nederst samt litt avvikende med hensyn til antall ringer, men ellers mye likt ditt. Har forøvrig også et svenskt tønneformet glass med tilhørende lokk. På lokket står TH WINBORG & Co STOCKHOLM. Antar at det har vært for salve/krem av ett eller annet slag.

Comment

Winborg gorde väl senap?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

lite fler bilder

Mange takk til grannlandet Hirvi, när du använder ordet gammalt, hur många år är det då? ungerfär? Pratar vi sekler? Hoppas dessa bilder visar nåt som man kan gissa på.
          Bifogade filer

Comment

oj den är hel, men den ser ut som det är en spricka på en av bilderna.

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
              oj den är hel, men den ser ut som det är en spricka på en av bilderna.
              Ja!
              Handdriven i halsen, övervikt kant!
              Någon annan får svara på trolig ålder,
              vi brukar ha folk här på PES som är mera insatta i detta med ålder,
              jag tror på 1800 talet, det ar visserligen 100 år att gå på!
              Rått puntelmärke som på din, dom kan variera i sårighet mycke!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag har också en gammal senapsburk som den LOM beskriver. Inget puntelmärke eller driven kant dock.
                Th. Winborg gjorde senap, och jag är nog ganska säker på att det är en senapsburk.

Comment

Jag tror också på senap. Har två stycken Skall kolla på mina
                  DG

Comment

Jag har kollat på en av mina Verkar mera gön i tonen Så finns det inte något puntelmärke. Det som verkar lite konstigt är att det ser ut som det är pålagt glas i botten som arbetas Kan ses på bilden som "rinningar" utåt Vad säger Hirvi om det här. Jag kan inte avgöra om det är en ovikt kant vid mynningen.
                    I botten är det både en stor blåsa och en stor sten.
                    mvh Lasse
                    Bifogade filer
                    Last edited by LasseC; 2007-07-24, 19:40. Anledning: Glömde bilder

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Jag har kollat på en av mina Verkar mera gön i tonen Så finns det inte något puntelmärke. Det som verkar lite konstigt är att det ser ut som det är pålagt glas i botten som arbetas Kan ses på bilden som "rinningar" utåt Vad säger Hirvi om det här. Jag kan inte avgöra om det är en ovikt kant vid mynningen.
                      mvh Lasse
                      Jaha du Lasse!
                      Vad jag kan se på bilderna, ser ju formskarv på kroppen,
                      är det vertikal skarv på regalin?
                      Den ser ju maskingjord ut!
                      Och att det har hänt något med bottenplattan i formen vid stängning,
                      ser ut som glaset krupit emellan, sådant som hände!
                      Titta mera, så får vi se!
                      Hirvi

Comment

Ja den är blåst i tvådelad form men fomskarven slutar en bit under regalinen. På regalinen finns inga skarvar och så är den lite ojämn. Så nog är den handblåst. Svårt att säga om det krupit ut något glas vid blåsningen. För mig såg det nästan ut som om man lagt på glas och arbetat en snyggare botten.
                        Lasse

Comment

Ja den är blåst i tvådelad form men fomskarven slutar en bit under regalinen. På regalinen finns inga skarvar och så är den lite ojämn. Så nog är den handblåst. Svårt att säga om det krupit ut något glas vid blåsningen. För mig såg det nästan ut som om man lagt på glas och arbetat en snyggare botten.
                          Lasse
                          Ja då har dom blåst den i en form som vanligt,
                          tyckte regalinen var så perfekt på bild,
                          men då är den säkert pålagd,
                          vad som hänt i botten, är jag inte riktigt klar över, svårt med foto,
                          att se vad som hänt!
                          Hirvi

Comment

mvh Lasse
                            Omvikt kant, blir inte så platt upptill som din är, det lades ju på glasregaliner förr som drevs ut med olika regalinsaxar.
                            Botten ser ju ut som glaset har krupit ut mellan form och formbotten! (svårt)
                            Hirvi

Comment

Inte har jag ngt minne av att Winborgs gjorde senap däremot stod de för en massa olika typer av inläggningar såsom inlagd gurka, t.ex. Men jag kan minnas galet vad gäller senapen.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X