Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Udda Damejeanne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kan någon bekräfta eller dementera att kulorna är rökpunkter?

Comment

Anledningen till länken Kecke är denna stora gröna kluns jag fann igår. Den har bulor högt o lågt. Bilderna visar kanske inte så bra(tror att kameran gått ny språkkurs, jag begriper inget). I botten förstås, runt basen ca 2 cm upp. Strax över den horisontella skarven och en ytterligare rad över den där bulorna inte sitter mitt emot varandra utan ´vartannat avstånd. Ser tydligt både vertikal och horisontell skarv, ragalinen påsatt efteråt. Mkt slitage i botten som är aningen aningen konkav. Bulorna sitter markerade i en fyrkant i botten med en extra i mitten, således inget stöd. Därmed borde väl tanken på att de är rökpunkter försvinna. Den är tung i botten, väldigt vackert glas och håller ca 10 liter.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

ytterligare bilder.
        Bifogade filer

Comment

Den ser häftig ut.
          Mycket vacker glas.
          Bulorna sitter på andra ställen än på min.
          Jag förstår inte riktigt det du säger om att bulorna sitter så till att de inte är något stöd och att därmed försvinner tanken om att det kan vara rökpunkter.

Comment

Vad jag menar är att bulorna i botten utgör inget stöd för flaskan, de når inte ner till underlaget. I och med att det finns så jädra många bulor försvinner tanken på att de skulle vara rökpunkter, så menar jag.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Vad jag menar är att bulorna i botten utgör inget stöd för flaskan, de når inte ner till underlaget. I och med att det finns så jädra många bulor försvinner tanken på att de skulle vara rökpunkter, så menar jag.
              Det får nog bli rökpunkter i botten då Äjth
              Dom andra bulorna vid bröstet var märkliga!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ja men de är likadana överallt på flaskan.

Comment

Ja men de är likadana överallt på flaskan.
                  Det var märkligt!
                  i en form för fastblåsning.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo det är märkligt. Ska försöka ta bättre bilder imorgon om det kan skapa klarhet.

Comment

Jo det är märkligt. Ska försöka ta bättre bilder imorgon om det kan skapa klarhet.
                      En teori är, att det var meningen man skulle snurrat glaset när man blåste denna, då år det som det ska vara med hålen på kroppen!
                      Men om den ändå skulle kläs in med bast-hölje, så kanske dom gjorde det på det enklare sättet, och blåste fast i formen, då syns ju dessa rökpunkter på sidorna.
                      En fullt möjlig teori.
                      Hirvi

Comment

Du har huvudet rätt påskruvat du Hirvi! detta låter minst sagt; väldigt troligt! men..nu slår det mig, det var inte denna flaska som var i höljet, det var den andra under: Min fångst. men även denna flaska kan ju ha varit avsedd att få ett hökje omkring sig.
                        Last edited by Äjth; 2007-08-26, 22:37.

Comment

Du har huvudet rätt påskruvat du Hirvi! detta låter minst sagt; väldigt troligt! men..nu slår det mig, det var inte denna flaska som var i höljet, det var den andra under: Min fångst. men även denna flaska kan ju ha varit avsedd att få ett hökje omkring sig.
                          OK Äjth, det var så ja!
                          Men förklaringen får nog stå kvar tillsvidare!
                          Hirvi

Comment

Working...
                          X