Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dammejeanne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tackar för länken PLYNG, på ebay!
    Tyvärr är jag för dålig på språket, att läsa detta intresanta ämne på ebay,
    har kollat på bilderna, tydligen förklaras det om olika puntlar,
    det är säkert lärorikt för mig också!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag har fotat puntelmärket än en gång och fått bättre bilder. Det känns inte som det varit en sandpuntel. Glaset är alldeles slätt under där det inte fastnat något glas. Det ser ut som man har använt en puntel liknande en jag hittade i en glasbok för utbildning till glasblåsare. Ser man på min puntel har den fäst i en ring och bara på ett ställe har det fastnat en "klick" glas. Det roliga var att jag kände lite på den glasklicken och när jag vände flaskan så ramlade den bort Tyvärr ramlade biten genom en springa i altanen
      Jag bifogar bild före och efter denna historia.
      Lasse
      Bifogade filer

Comment

Det vet i tusan vad man skall svara på i skrift Lasse, även om bilderna
        är bra, så bör man hålla i glaset och bedömma vad man ser,
        säger inte skriften något om punteln, sand, järn eller glaspuntel,
        varför visas en delning på röret?
        Vissa saker är svårlösta på ett forum!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag tror bara det är en ritningsteknisk grej att man gjort en delning och sedan skrivit längden.
          Det de skriver om punteln är följande:

Punteln är en massiv järnstång av glasblåsarpipans dimension men smäckrare. Punteln användes vid anhäftning av botten på drivet glas eller då man vill flytta över glas. Andra slags puntlar är klämpuntel, sandpuntel, presspuntel m. fl.

Jag tycker inte att den puntel man visar bild på är någon typisk puntel eller vad säger Du Hirvi? Jag tycker att den skulle passa in på det puntelmärke som jag har där faktiskt det ser ut som om flaskan bara suttit fast i det yttre av en platta eller en ring. Men om det finns en puntel som en ring vet inte jag. Det måste i alla fall varit en rätt stor belastning på infästningen på punteln när man tillverkade flaskan och formade regalinen.
          Vi måste kanske prata om det här mellan fyra ögon Hirvi.
          Ha en bra kväll.
          Lasse

Comment

Ja OK Lasse!
            Kan bara nämna det du skrev om ,(som en ring)
            bottnar trycktes ju in i olika djup, hade man en bred puntel,och platt i ändan,
            då blev det bara som en ring, mitten blev ett luftrum.

Drar ut på nattsångare i kväll, är väl hemma vid 3 tiden i natt!
            Hirvi

Comment

Det stämmer ganska bra på den här flaskan Det har varit luftrum i mitten.

Du är ju en nattuggla som jag Hirvi
              Hittade Du några fåglar i natt?

Ha en bra dag
              Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Det stämmer ganska bra på den här flaskan Det har varit luftrum i mitten.

Du är ju en nattuggla som jag Hirvi
                Hittade Du några fåglar i natt?

Ha en bra dag
                Lasse
                Jodå Lasse!
                Kornknarrar, Flodsångare, Gräshoppsångare,Kärrsångare, Nattskärror mm
                det är mycket ljud och läten på natten,
                det är ju en fördel att veta vad som låter!!
                (vaken)Hirvi

Comment

Refired pontil: genopvarmet anhæftning

Jeg vil gerne vende tilbage til PLYNGs indlæg der indeholdt en henvisning om emnet på ebay.

Det drejer sig om de tidlige flasker, som fremtræder uden anhæftning. Anhæftningen antages at være fjernet ved efteropvarmning af flasken.

Men hvordan har man håndteret dette ? Flasken må jo have været brændende varm, 5-6-700 grader. Hvordan er den blevet fastholdt ved genopvarmning ?

Idag kunne det sikkert have ladet sig gøre med moderne hjælpemidler. Men for 150 år siden eller mere ? Ja, jeg forstår det ikke.

Har Hirvi nogen ide ?

Comment

Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
                    Jeg vil gerne vende tilbage til PLYNGs indlæg der indeholdt en henvisning om emnet på ebay.

Det drejer sig om de tidlige flasker, som fremtræder uden anhæftning. Anhæftningen antages at være fjernet ved efteropvarmning af flasken.

Men hvordan har man håndteret dette ? Flasken må jo have været brændende varm, 5-6-700 grader. Hvordan er den blevet fastholdt ved genopvarmning ?

Idag kunne det sikkert have ladet sig gøre med moderne hjælpemidler. Men for 150 år siden eller mere ? Ja, jeg forstår det ikke.

Har Hirvi nogen ide ?
                    Har svårt med vissa ord för att förstå frågan rätt,
                    någon som kan hjälpa Hirvi.

Comment

Hej Hirvi !

Jeg skal forsöka göra mit inlägg lite mera "svensk" med min dansk/svenske ordbok:

Det rör sig om gamla flaskor utan puntelmärka. Enligt länkan på ebay är puntelmärkat försvunnit genom återuppvärmning av flasken botten.

Frågan är: Hur är det möjligt at hålla vid flasken medan man återuppvärmar flaskens botten ? Flasken är kanske 5-600 grader varm.

Idag är det möjligt, det finns moderna technologi, men det rör sig om flaskor som är 150 år gamla eller mer.

Skulle vara glad for din kommentar.

Comment

Jag förstår frågan nu!
                        Förstår däremot inte varför dom värmde bort puntelmärket för 150år sedan,
                        Men hade dom en låga då på den tiden, lika vass som våran gaslåga i dag,det vet jag inte,
                        Då kunde dom väl ha en rund uppvärmd plåthylsa på järnstång, och trä över flaskan från halsdelen, sedan snurra botten över lågan, för att värma bort puntelmärket.
                        Har aldrig hört talas om denna metod, och så vid denna tiden 1850tal
                        men detta är bara en teori om hur det skulle kunnat gå till.

Häng på flera! om detta,
                        Flasksamlarna här på PES,har ni några bortvärmda puntelmärke??
                        Hirvi

Comment

Jag fick en stollig idé för några år sedan att man kanske kunde värma upp en gammal flaska med tex en spricka i glaset och således få den hel igen. Det går nog inget vidare att börja värma upp gammalt primitivt soda glas med luftbubblor och osmälta partiklar innuti glaset. Dessutom så förstör man glasets "själ" om man skulle lyckas. Det kommer ju att bli en patina som är helt blank och slät, och slitage och charm från tidens tand skulle bli förlorat..

Jag känner inte till att man värmt bort puntelmärken och kan således inte ge någon ledtråd i det fallet förövrigt..
                          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Appropå denna flasktypen så har jag en liten historia att berätta. Jag var en gång hemma hos en storsamlare som har en mkt fin samling. De flesta föremålen han har är placerade så att de skall synas väl. Så jag blev lite förvånad när jag flyttade på en stol och fann en flaska med ett underbart glas och med en av de största "knackar" jag sett i botten. Jag såg direkt ett missnöje i ögonen och ansiktet på samlar kollegan när jag påpekade att den borde ju stå mer synligt. Jag förstog inte alls varför den var ett "svart får" i hans samling. Han berättade då för mig att han varit på en auktion på ett mkt gammalt ställe med många bra saker. Bla i glas. Han hade valt att försöka ropa in denna flaskan eftersom den verkade intressant. Det hade varit en hård strid med flera spekulanter inblandade men han gick till slut segrande ur striden. Slutpriset fick jag inte höra men jag uppmanades att syna den noga mot en lampa. Jag trodde ju då att den var trasig på något vis men den var i perfekt skick. Regalinen var ganska primitiv och verkade ha lite ålder så jag gissade på att den kanske var nytillverkad. Nej ny är den inte men titta en gång till du sa han åt mig och först då fick jag se att det fanns en lite cirkel med en 5:a och ett L svagt svagt i glaset. Den var alltså gjord så sent som under perioden när vi fått liter systemet. Uppenbarligen hade han missat det under auktions visningen och således missbedömt åldern, och troligen betalat ganska mycket för den...
                            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Working...
                            X