Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loppisfynd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Loppisfynd?

Click image for larger version

Name:	IMG_0742.jpg
Views:	1
Size:	145,8 KB
ID:	676221Click image for larger version

Name:	IMG_0746.jpg
Size:	76,7 KB
ID:	676222Click image for larger version

Name:	IMG_0747.jpg
Size:	125,1 KB
ID:	676223
    Köpte denna flaska på loppis. Volym 0,7 l, höjd 35 cm (Jfr 1/3 LIT.) Munblåst.
    Nån som kan ge upplysning om ev. ursprung och/eller användning?
    gan

Den höga borde vara en vitvinsflaska vars innehåll kommit
    från Tyskland alt. Österrike. Rhenvin eller vin från Mosel t.ex.
    Inte särskilt gammal, kanske från 30-50-talet gissar jag.
    Knoppisen måste Du visa texten på om vi ska kunna svara.

Comment

Tack för info. Knoppisen var bara med som jämförelse. (Sund 1915)
      gan

Comment

Jag skulle ju ha gissat tidigare. I Sverige börjar man ju redan på 1930- 1940-talet att maskinblåsa vanligare typer av vin- och spritflaskor. Vad jag ser har den också stucken botten, har för mig att det är runt 1920 man börjar blåsa vinflaskor med fast syffel i Sverige.

Comment

Stucken botten och syffel, avancerat så det förslår. Menar Du en upphöjning
          i botten och att den lilla "ringen" i botten ska vara från en rörpuntel, jag har
          lite svårt att se det utifrån befintliga bilder, men, men..............................

Comment

Ja precis. Blåst syffel betyder att flaskformen haft en invändig klack för att skapa fördjupningen i botten när flaskan blåsts i formen. Stucken botten så har man i stället skuckit in rörpunteln i den varma glasmassan och på det sättet skapat en fördjupning.

Det här ser ut som spåren av en rörpuntel, men det finns ju formar som imiterat rörpunteln bra. Men det brukar ju gå att se, det instuckna märket efter rörpunteln blir ju aldrig helt symmetriskt. Jag tycker den här ser osymmetrisk ut, men det kan ju vara så att fotot på botten inte är taget rakt underifrån. På bilden från sidan syns inte fördjupningen i botten ordentligt.

Comment

Kan det inte tom vara halsmynningen som man ser som en ring genom flaskbotten?

Comment

Nej, jag ser absolut att det är en ringformig fördjupning i botten.

Comment

Jag har flyttat ut de flaskor jag har kvar i boden. Har nog alla fall någon med stucken botten där, kan fota för jämförelse imorgon.

Comment

Här är botten på en konjaksflaska, 1/8 liter, med stucken botten, ca 1880-1920. Passar på att lägga upp medan sonen leker med dammsugaren.

Sedan är ju alltid frågan om "fynd" med tanke på trådrubriken, den här har jag hittat på en gammal soptipp från tidigt 1900-tal, tycker inte man hittar konjaksflaskor så ofta, men brännvinslitrar med stucken botten från den här tiden brukar vara ganska lätt att hitta för 10-20 kronor på loppisarna. Nu samlar jag inte särskilt på flaskor längre så jag vet inte vad som är eftertraktat.

Click image for larger version

Name:	botten.jpg
Size:	52,8 KB
ID:	563393

Comment

Working...
                    X